Junak znany jest każdemu, kto choć trochę interesuje się motoryzacją. Produkowany od 1956 roku. Był jedynym motocyklem z silnikiem czterosuwowym produkowanym w PRL-u. Ostatnie egzemplarze wyjechały ze Szczecińskiej Fabryki Motocykli w 1965 roku.

W 2001 roku Junak powrócił z modelem Millenium. Powrót był to jednak nieudany. Jednoślad nie zdobył uznania właścicieli.

Dzisiaj legenda powraca w nowym, ale nadal klasycznym wydaniu. Zapraszamy na jazdę nowym Junakiem!

Nowy Junak po raz pierwszy pojawił się w Polsce w lutym 2010 roku budząc potężne zainteresowanie. Za zamieszanie odpowiedzialna jest firma Almot, która wykupiła prawa do logo Junaka.

Junak M16 Foto: Onet
Junak M16

Sama konstrukcja ma wielonarodowy charakter. Sam motocykl został zaprojektowany w Hiszpanii, silnik natomiast powstał na naszych rodzimych deskach kreślarskich. Całość produkowana jest w Chinach i składana w Polsce.

Junak M16 przyciąga wzrok. Przede wszystkim za sprawą kultowego logotypu na zbiorniku paliwa, ale nie można nie docenić jego tradycyjnej linii.

Na wyciągniętym do przodu widelcu triumfuje 21-calowe koło uzbrojone w podwójne tarcze hamulcowe. Tylna, balonowata opona została osadzona na 17- calowej obręczy. Tradycyjny, smukły zbiornik paliwa przechodzi delikatnie w siedzenie kierowcy, które kończy się mały siedzeniem pasażera osadzonym na idealnie dopasowanym do opony błotniku. Proporcje są idealnie zachowane - muskularny tył i delikatny przód.

Za komfort odpowiada tylne zawieszenie podobne do Harleyowskiego Softail. Jest to układ dwóch amortyzatorów rozciąganych z regulowaną sztywnością i wysokością. Przednie zawieszenie to amortyzatory w układzie odwróconym (Upside Down).

Junak M16 Foto: Onet
Junak M16

Koło przednie wyposażone w dwie tarcze hamulcowe o średnicy 300 mm i dwoma pływającymi zaciskami dwu tłoczkowymi. Koło tylne wyposażone w jedną tarczę hamulcową o średnicy 250 mm i jednym pływającym zaciskiem dwu tłoczkowym. Klocki hamulcowe wzmocnione mieszanką ceramiczną, obniżającą temperaturę tarczy w czasie długotrwałego hamowania.

Pomalowany na czarny mat silnik prezentuje się ciekawie i wizualnie dostarcza więcej mocy niż ma w rzeczywistości. Ma bowiem zaledwie 324 cm3 pojemności i 27 KM. Ma również cztery zawory i jeden wałek rozrządu.

Junak M16 idealnie nadaje się do jazdy w mieście. Nie jest ciężką konstrukcja co ułatwia lawirowanie między samochodami. Można nim spokojnie podróżować z prędkością 120 km/h. Skrzynia biegów działa precyzyjnie.

Junak M16 Foto: Onet
Junak M16

Pozycja na Junaku M16 jest wygodna, wszystko jest na swoim miejscu. Miejsce dla pasażera jest raczej symboliczne. Trzeba również pamiętać, że maksymalna nośność Junaka to 150 kg.

Junak M16 z rocznika 2012 kosztuje 14 499 zł. Za rocznik 2011 trzeba zapłacić tysiąc złotych mniej. W tej cenie otrzymujemy całkiem ładny i na pewno rzucający się w oczy motocykl, który idealnie nadaje się do niezobowiązujących przejażdżek.