Od tamtego czasu każdy kolejny rok jest słabszy, a spadki wahały się od 3 do 30%. W porównaniu do roku 2012 liczba rejestracji jest mniejsza o 17,1%, czyli 11 609 sztuk.

Ogólna liczba pierwszych rejestracji nowych i używanych jednośladów wyniosła 108 719 (-12% r/r, -14 886 sztuk). Spadki w rejestracji pojazdów używanych nie są tak drastyczne jak wśród nowych, ale ta część rynku także systematycznie zmniejsza się. Używanych jednośladów zarejestrowano 52 574 (-5,9% r/r, -3 277 sztuk).

Motocykle

W grudniu zarejestrowano 159 nowych motocykli. Przyczyniło się to do zamknięcia roku liczbą 7 390 rejestracji nowych motocykli (-4,6% r/r, -360 sztuk). Na przestrzeni roku spadki i wzrosty w poszczególnych miesiącach niemal równoważyły się, ale jeden miesiąc zdecydował o ogólnym spadku – w marcu zarejestrowano 39,7% (458 sztuk) mniej niż rok wcześniej. Nie zrównoważyły tej sytuacji dobre rejestracje drugiego kwartału (+9,6%), które szczególnie zostały podbudowane w czerwcu, przez przyspieszone rejestracje przed zmianą przepisów homologacyjnych i rejestracyjnych. Duży ruch odnotowano wtedy dla pojazdów SAM, które do 22 czerwca ub.r. korzystały z uproszczonej zasady rejestracji jednej sztuki na podstawie badania technicznego.

Ogółem w 2013 roku na polskich drogach przybyło 46 052 motocykli (+1,3%, +583 sztuki). Widać stąd, że tylko co 6 nowo rejestrowany w kraju motocykl jest nowy. Taka proporcja utrzymuje się co najmniej od 2006 roku.

Największym zainteresowaniem kupujących nowe maszyny cieszy się niezmiennie Romet Motors (1 139 szt., -18,8%), następnie Honda (794, -19%) oraz BMW (759, +44%). Właśnie BMW oraz Harley-Davidson, który w zestawieniu najpopularniejszych marek znalazł się na miejscu 6. zasługują na szczególną uwagę. Te dwie marki premium zanotowały największy wzrost sprzedaży, odpowiednio 44% oraz 35,7%.

W ciągu roku zaznaczyła się nowa tendencja klientów salonów – częściej wybierali motocykle droższe. Sytuację tę ilustruje ranking sprzedaży według pojemności silników. Zdecydowany prym wiodą motocykle z silnikami o pojemności powyżej 750 cm3 – 2606 szt. Stanowią one ponad 1/3 rynku (35,3%). Oznacza to wzrost ich udziału o 9,4pp w ciągu ostatniego roku. Wyprzedzają one tym samym w zestawieniu rocznym motocykle najlżejsze z silnikami o pojemności do 125 cm3, których zarejestrowano 1790, tj. o 28,3% mniej niż w roku poprzednim. Ich udział w rynku spadł z 32,2 do 24,2%. Maszyny z przedziału 501-750cm3 uzyskały 19,4% udział oraz zanotowały 9,2% wzrost do poziomu 1430 szt. Największy spadek dotknął motocykle z silnikami z przedziału 126-250cm3 (-36,6%). Zarejestrowano ich 858 i zachowały jedynie 11,6% udział w rynku, wobec 17,5% w 2012r. Motocykle z przedziału 256-500cm3 zwiększyły swój udział do 8,9% rynku i jednocześnie zanotowały 17,6% wzrost.

Według segmentacji rynku (PZPM) największym powodzeniem cieszą się motocykle typu STREET, które mają 38,1% udział w rynku, dokładnie taki sam jak w 2012. Jednakże ich liczba spadła o 4,7% do 2 814 sztuk. Największy wzrost zanotowały motocykle typu ON/OFF (+14,9% r/r). Zarejestrowano ich łącznie 1 187 co daje im 16,1% rynku oraz drugą pozycję w zestawieniu. Wzrost pozycji ON/OFFów jest ściśle związany z dobrą formą BMW i KTM, które wiodą prym w tej kategorii pojazdów. Motocykle ON/OFF zepchnęły na trzecią pozycję CHOPPERY i CRUISERY, które dotknął 27,8% spadek. Zarejestrowano ich 1048, o 404 mniej niż przed rokiem.

W ciągu całego 2013 roku liczba przywiezionych używanych motocykli była nieco większa niż w 2012. Przybyło ich 38 862, o 2,5% więcej niż w roku 2012. Najchętniej sprowadzane marki to HONDA (9 733 sztuk, -1,6% r/r), YAMAHA (8 999, +0,6%) oraz SUZUKI (7 316, +1,4%). Ta trójka, dokładnie w takiej kolejności okupuje podium od 2007 roku. Na uwagę zasługuje fakt, że spośród pierwszej dziesiątki rejestracji motocykli importowanych największe wzrosty odnotowały BMW i Harley-Davidson.

Motorowery

W 2013 roku zarejestrowano 48 755 nowych motorowerów, czyli 18,7% (-11 249 sztuk) mniej niż przed rokiem. Inaczej niż w przypadku motocykli, tutaj spadki sprzedaży utrzymywały się prawie w każdym miesiącu. Tylko dwa zimowe miesiące: luty oraz grudzień były lepsze niż w roku poprzednim. Nie mają one jednak większego znaczenia dla wyniku w całym roku.

Listę najchętniej wybieranych marek przez kupujących nowe motorowery otwiera niezmiennie Romet Motors (19 117 sztuk, +6,6% r/r), następny jest ZIPP (5 664, -29,1%) oraz Toros (5367, -14,3%).

Używanych motorowerów sprowadzono do Polski 13 912 (-23,3% r/r, -4 220 sztuk). Nowe motorowery stanowiły więc 77,8% wszystkich rejestracji.

Wśród motorowerów sprowadzanych dominują marki premium. Listę otwiera Peugeot (2 138 sztuk, -14,3% r/r). Na kolejnych pozycjach znajdują się Piaggio (1 670, -19,2%) oraz Yamaha (1 538, -17,4%). Wszystkie one są tylko śladowo obecne w rynku nowych motorowerów, gdzie udział żadnej z nich nie przekracza jednego procenta. Kolejność ta utrzymuje się od 2010 roku.