Sportowy sedan Alfa Romeo 159 został zaprojektowany przez włoskiego stylistę Giorgietto Giugiaro przy współpracy z "Alfa Romeo Style Center". Nowa 159-tka pozostała wierna elegancji i sportowemu zacięciu, jakie jest charakterystyczne dla włoskiej marki. Na pierwszy plan zdecydowanie wysuwa się maska przypominająca dziób drapieżnego ptaka z okrągłymi biksenonowymi reflektorami rozmieszczonymi poziomo. Alfa 159 zbudowana została na nowej platformie o wysokiej sztywności skrętnej. Zgodnie z koncepcją inżynierów Fiata, model 159 jest kontynuacją Alfy 156 dlatego też zarówno boki jak i tył nowej wersji nie różnią się diametralnie od poprzednika. Zauważyć można jedynie pewne zaokrąglenia całej sylwetki - głównie klapy bagażnika. Tylne światła pozostały praktycznie nie zmienione.

Jeżeli chodzi o jednostkę napędową to Alfa 159 do zaoferowania ma: trzy silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem JTS i z układem podwójnej zmiany fazy rozrządu TWIN PHASER, trzy silniki turbodiesel common-rail. Najsłabsza wersja wśród jednostek benzynowych ma 1900 ccm i moc 160 KM (4 cylindry), kolejna 2200 ccm/185 KM (4 cylindry), a najmocniejsza o pojemności 3,2 litra dysponuje mocą 260 KM (6 cylindrów) - wszystkie posiadają dwufazowy wtrysk bezpośredni, system ze zmiennymi fazami otwierania zaworów ssących i wydechowych: Twin Phaser Double Continuous Indipendent Camphasers, który ma na celu optymalizowanie czasów otwierania zaworów i ograniczenie strat związanych z zasilaniem silnika, uzyskując przy tym ograniczone zużycie paliwa bez kompromisów w zakresie osiągów. Wspomniane trzy silniki dieslowe o parametrach od najmniejszego kolejno: 1.9 cm3 czterocylindrowy JTDm 8v o mocy 120 KM,

1.9 cm3 czterocylindrowy JTDm 16v mocy 150 KM, 2.4 cm3 pięciocylindrowy JTDm 20v mocy 200 KM, wyposażone są między innymi w: wtrysk bezpośredni common rail JTD Multjet, turbosprężarkę o zmiennej geometrii wyposażoną w intercooler, wstępny katalizator "closet coupled" o pojemności 0,6 l. i elektroniczną przepustnicę.

W najmocniejszych wersjach: benzynowej i diesel Alfa rozpędza się do "setki" kolejno w: 7s. i 8,4s., a prędkość maksymalna wynosi odpowiednio: 240 i 228 km/h.

Zobacz galerię Alfa Romeo 159

Oprócz wersji o napędzie na przednie koła, Alfa 159 posiada również napęd integralny stały Q4 - rozwiązanie zapewniające maksymalną przyczepność i przyjemność prowadzenia. Napęd 4x4 typu permanentnego z trzema dyferencjałami w Alfie 159, który jest dynamicznie przenoszony na cztery koła zarówno w chwili przyspieszania, jak i zwalniania. W skład pakietu bezpieczeństwa nowej "Włoszki" wchodzą ABS, MSR, ASR, EBD, HBA, CBC.

W krytycznych sytuacjach pojawiających się na drodze kierowcę wspomaga system VDC (Vehicle Dynamic Control), którego zadaniem jest kontrolowanie trakcji. Wyposażona z przodu w wentylowane z przodu hamulce firmy Brembo, Alfa Romeo 159  prędkość 100 km/h wyhamowuje na 36 metrach.

Zawieszenie wykonano z aluminium co pozwoliło na redukcję masy pojazdu. Z przodu opiera się na czterech wahaczach, z tyłu zastosowano strukturę multilink.

Wewnątrz 159-tka wygląda właściwie tradycyjnie jak inne modele Alfy Romeo. Surowy ale łatwy w okiełznaniu i nawigacji cockpit nadaje jednocześnie średniej klasy sedanowi wyrafinowany styl. Duże i czytelne zegary, sportowe fotele i kierownica oraz spora przestrzeń to zalety nowego modelu. Drobną wadą jest natomiast seryjne wyposażenie: za czujniki parkowania czy deszczu trzeba dopłacić.

Apropos ceny: za podstawową wersję benzynową nowej Alfy Romeo zapłacimy 128 tys. PLN, za model z silnikiem Diesla 117 tys. PLN.

Zobacz więcej modeli Alfa Romeo

Czytaj więcej o modelu Alfa Romeo 159