U podstaw tego unikatowego modelu były przypadające w 2021 r. obchody stulecia współpracy Alfy Romeo i Zagato, której początki sięgają 1921 r. i modelu Tipo G1. Atelier z Mediolanu postanowiło upamiętnić tę ważną rocznicę, a najlepszym pomysłem było oczywiście stworzenie nowego modelu, który równocześnie uczciłby obecną produkcję Alfy Romego Giulii oraz Stelvio.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
I tak właśnie zrodziła się idea, aby jako bazę wykorzystać legendarny 6-cylindrowy silnik w najnowszej specyfikacji GTAm z dwudrzwiowym nadwoziem coupé Zagato wykonanym z włókna węglowego i w aucie ze skróconym rozstawem osi. Pomysł spotkał się z zainteresowaniem jednego z kolekcjonerów, który oprócz Alfy Romeo S.Z. ma w swojej kolekcji także kilka Astonów Martinów Zagato.
- Przeczytaj także: Alfa Romeo Giulia w wersjach GTA i GTAm – tanio nie będzie!
Projektanci unikatowej Alfy Romeo stylistyką nawiązali do historycznych modeli, w tym Alfy Romeo S.Z., ale zachowali elementy najnowszej poliftingowej Giulii. Tylna część to nawiązanie do stylu "Kammback". Jak podkreśla Zagato, w przeciwieństwie do S.Z. z 1990 r., modelu, który bazował na Alfie Romeo 75 Evoluzione, ale nie miał skróconego rozstawu osi, Giulia SWB Zagato ma zoptymalizowane zwisy i rozstaw osi, stąd dopisek SWB.
- Przeczytaj także: Alfy Romeo Giulia i Stelvio po liftingu na 2023 r. Pojawi się też wersja Competizione
Pod długą maską pracuje 2,9-litrowy silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem, który generuje moc 398 kW (533 KM) i 600 Nm momentu obrotowego. W przeciwieństwie do oryginalnego GTAm, który oferowany był wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów z ośmioma przełożeniami, w Giulii SWB Zagato moc przenoszona jest na tylne koła za pośrednictwem 6-biegowej przekładni manualnej.
Ten wyjątkowy model Alfy Romeo wziął udział w sesji zdjęciowej na torze "La Pista" w Arese. Już po jej zakończeniu auto zostało oficjalnie przekazane klientowi.