Alfa Romeo 159 ma wnieść świeży powiew do swojego segmentu. Alfa Romeo liczy na znaczną przewagę nad konkurencją, kiedy auto trafi pod dachy salonów latem tego roku. Na pewno uda się jej to, jeżeli chodzi o elegancję. Model udanie kontynuuje łączenie sportowego i szykownego stylu ze 156-tki, zapożyczając wiele pomysłów z Brery, a do tego zachowuje odpowiednie proporcje nadające mu zwarty, kompaktowy charakter.

Auto Alfy, stylizowane już niemal tradycyjnie przez Giorgetto Giugiaro, ma jednak w sobie więcej z limuzyny niż poprzednik. W miejsce klamki tylnych drzwi schowanej w ramie okna, dającej złudzenie obcowania z coupe, trafiły tradycyjne, ale szykowne, bo chromowane uchwyty. Teraz, w familii Alfy to Brera ma zaskakiwać rozwiązaniami i kusić muskularnym wyglądem. 159-tka ma być bardziej tradycyjna.

Po pierwsze auto będzie większe - teraz 4,66-metra długości (o 23cm więcej); szersze - teraz 1,83-metra (o 9cm więcej); i wreszcie wyższe - teraz 1,42 (o 4cm więcej). Wpływający na komfort wnętrza rozstaw osi, również uległ wydłużeniu i teraz wynosi 2,7-metra, co stanowi aż o ponad 10cm więcej w stosunku do 156-tki. Z takimi wymiarami średnia Alfa zbliża, a nawet przegania nadal produkowany model 166 (4,72 dl./ 1,80 szer. 1,42 /wys.). Należy się również spodziewać, że skorzysta na tym nie tylko wielkość przedziału pasażerskiego, ale i pojemność bagażnika, który w poprzedniczce dawał jedynie 378 litrów na bagaż - tyle co połowę tańsze kompakty.

Co prawda producent nie ujawnił przed Genewą zdjęć wnętrza auta, zapewnia jednak, że jest ono nie tylko przestronne, ale i stworzone z myślą o jego użytkownikach. Poczucie pełnej kontroli nad pojazdem ma dać zorientowanie i skierowanie wszystkich niezbędnych instrumentów w stronę kierowcy. Pomysł zaczerpnięty chyba ze starszych modeli BMW, dzięki któremu między innymi zyskały one opinię sportowych.

Takie doznania mają zapewnić umieszczane pod stylową maską 159-tki silniki. Klienci będą mogli wybierać z gamy nowych jednostek JTS (z bezpośrednim wtryskiem benzyny i zmiennymi trybami pracy zaworów). Wśród nich do wyboru: 1,9-litra (160KM), 2,2-litra (185KM) oraz 3,2-litrowe V6 (260KM). Dopełnieniem palety trzech benzynowców będą również trzy mocne diesle. Dwa 1,9-litrowe JTDM - z czego 16-zaworowy dysponuje mocą 150KM i 320Nm momentu, a drugi, 8-zaworowy odpowiednio 120KM i 280Nm. Największy ropniak to 2,4-litrowy, 5-cylindrowy JTDM o mocy 200KM i momencie 400Nm.

Wszystkie silniki będą mogły współpracować z 6-stopniowymi skrzyniami biegów - manualną i automatyczną selespeed, oferującą również możliwość ręcznego wyboru przełożenia. Moc przenoszona standardowo na przednią oś, w wersjach Q4 będzie również dostarczana na tył. System Torsen rozdzieli ją w proporcji 57/43 na tylne koła i przednie koła. Dodatkowo, dla lepszej trakcji, Alfa Romeo 159 będzie mogło być wyposażone w układy VDC (odpowiednik ESP), MSR (redukcja mocy przy poślizgu kół), ASR (rozdział mocy przy poślizgu) oraz oczywiście ABS i EBD.