Za sprawą Astona Martina DB12 linia modeli DB, kończąca właśnie 75 lat, obrać ma zupełnie nowy kierunek, a najnowsza generacja być najbardziej kompletnym i najdoskonalszym w całej historii marki, która obchodzi 110. rocznicę powstania. Zadowolić ma najbardziej wymagających kierowców — nie tylko żądających osiągów, lecz także dopracowania, autentyczności, luksusu i wyrafinowania. Aston Martin DB12 powstał za sprawą holistycznego podejścia firmy do tworzenia samochodów, które zaczyna się od wzrostu sztywności strukturalnej konstrukcji, a kończy na specjalnie zaprojektowanych i wyprodukowanych dla Astona oponach Michelin Pilot Sport S 5.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo— DB12 to samochód flagowy. Taki, który potwierdza pozycję Astona Martina jako lidera w zakresie osiągów, dynamiki, inżynierii i technologii. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby ten samochód był najlepszy w swojej klasie. Rezultatem jest większa moc i wydajność niż u rywali. W połączeniu z wyjątkowymi właściwościami jezdnymi i ekscytującym dźwiękiem jest to samochód z pasją i prawdziwie sportowym charakterem. Co najważniejsze, dzięki szerokiemu zakresowi możliwości osiągnęliśmy to bez uszczerbku dla wyrafinowania, komfortu i luksusu. Wraz z wykorzystaniem przez nas wiodących w branży dynamicznych systemów sterowania i rozrywki, DB12 jest początkiem najbardziej ekscytującej ery w dziejach Astona Martina — tak o nowym DB12 wypowiada się Roberto Fedeli, dyrektor ds. technologii grupy Aston Martin.
Aston Martin DB12 — najostrzejszy DB w historii
Nowy Aston Martin DB12 napędzany jest silnikiem V8 4.0 Twin-Turbo o mocy 680 KM przy 6000 obr/min oraz momencie obrotowym 800 Nm, dostępnym od 2750 do 6000 obr/min, co oznacza aż 34 proc. wzrost mocy w stosunku do Astona Martina DB11. Wyższe wartości wyjściowe zostały osiągnięte m.in. dzięki turbosprężarkom o większej średnicy i ulepszonemu chłodzeniu. Układ został zmodyfikowany — otrzymał dwie dodatkowe chłodnice.
Moc przekazywana jest na koła za pośrednictwem 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów oraz zastosowany po raz pierwszy w modelu z linii DB, elektroniczny mechanizm różnicowy (E-Diff), sprzężony z systemem ESC. Jest on w stanie zblokować się w 100 proc. w ciągu kilku ms.
Aby zwiększyć precyzję prowadzenia i poprawić wrażenia z jazdy skrócono także przełożenie przekładni kierowniczej — do 3,083:1 oraz zmieniono ustawienia skrzyni biegów, w kierunku jak najszybszej zmiany przełożeń i dopasowania jej pracy do znacznie szerszego zakresu użytecznego obrotów silnika.
Nowy Aston Martin DB12 jest także sztywniejszy niż poprzednik. Aluminiowa struktura została usztywniona o aż 7 proc. Poprawiono sztywność skrętną oraz boczną. Wzmocniona konstrukcja zapewniła stabilniejsze miejsca mocowania zawieszenia i amortyzatorów, co z kolei poprawiło czucie auta. DB12 dostał także amortyzatory adaptacyjne nowej generacji, które mają sprawiać, że w trybie GT Aston ma się zachowywać jak luksusowe auto, podczas gdy w ustawieniach Sport i Sport+ zamieniać się ma w precyzyjną jak skalpel maszynę. O czucie auta dba także elektroniczne wspomagany układ kierowniczy EPAS ze zmiennym, zależnym od prędkości wspomaganiem i 2,4 obrotu. Ma on dawać poczucie absolutnej kontroli nad autem oraz sprawiać, że DB12 ma być intuicyjny w prowadzeniu.
O sprawne hamowanie dbają nawiercane tarcze o średnicy 400 mm (z przodu) oraz 360 mm (z tyłu) z 6-tłoczkowymi zaciskami z przodu. DB12 można zamówić z hamulcami węglowo-ceramicznymi (CCB — 410 i 360 mm), które oferują zwiększoną skuteczność hamowania i zmniejszają zanikanie siły hamowania w temperaturach do 800 st. C. Ważą także o 27 kg mniej niż standardowe.
Aston Martin jest pierwszym producentem, który skorzystał z nowych opon Michelin Pilot Sport 5s. Mają rozmiar 275/35 R21 103Y z przodu i 315/30 R21 108Y z tyłu. Osadzono je na 21-calowych kutych felgach o rozmiarze 9,5 J i 10,5 J w trzech różnych wersjach i szerokiej gamie kolorystycznej. Aston jednak nie zadowolił się standardowymi oponami. Te powstały specjalnie do DB12, a o ich charakterystykę zadał zespół Astona. Opony Michelin wyposażono także w rozwiązanie ( tłumiące hałas wkładki z pianki poliuretanowej), które obniżają poziom hałasu oraz poprawiają komfort.
Aston Martin DB12 — skoncentrowany na kierowcy
DB12 wyposażono w ESP, oferujące cztery predefiniowane tryby (Wet, On, Track & Off), wybierane za pomocą przycisku. System działa w oparciu o czujniki umieszczone w całym pojeździe, z których najbardziej zaawansowanym jest sześcioosiowy akcelerometr. Auto ma także pięć predefiniowanych trybów jazdy, włączając w to GT, Sport i Sport+, tryb Wet na mokrą nawierzchnię oraz Individual, pozwala kierowcy dostosować systemy pojazdu do swoich preferencji.
Aston Martin DB12 — odważny design
Projektanci Astona Martina DB12 za cel postawili sobie odwagę oraz stanowczość, które wyrażać ma wygląd auta, hołdując jednocześnie 75-letniej tradycji modeli z tej serii i zachowując definiujące ten segment samochodów proporcje. W efekcie powstało muskularne auto, podkreślające moc, kryjącą się pod maską, doprawione nowoczesnymi akcentami — np. reflektorami LED i misternymi detalami. Aston Martin DB12 jest także pierwszym modelem marki z najnowszą wersją emblematu, symbolizującą nową erę.
Marek Reichman, wiceprezes wykonawczy i dyrektor kreatywny Aston Martin tak opisuje to auto — DB12 to nasza definicja projektu Super Tourer. W przeszłości GT wśród większości współczesnych entuzjastów oznaczało pewien pozór komfortu, szybkości i wyrafinowania. Klient Astona Martina nie jest zwykłym kierowcą i nie projektujemy już po prostu przedmiotów samych w sobie, w DB12 połączyliśmy wszystko razem — prowadzenie, dynamikę, układ napędowy, poczucie przestrzeni i stylistykę.
Wnętrze Astona ma za zadanie rozpieszczać. Czysty, nowoczesny design połączono z klasycznym kunsztem i najlepszymi materiałami — m.in. ręcznie szytymi skórami Bridge of Weir. O miłośników dobrego brzmienia dba natomiast 15-głośnikowy system Bowers & Wilkins o mocy 1170 W.
Nowy system infotainment jest pierwszym autorskim systemem marki. Obsługuje bezprzewodowo Apple CarPlay i Android Auto, współpracuje z 10,25-calowych ekranami dotykowymi Pure Black. Wśród nowości wymienić warto nawigację z mapami 3D oraz informacjami o ruchu drogowym dostarczanymi w czasie rzeczywistym. System oferuje także aktualizacje Over The Air (OTA) i umożliwia zdalną diagnostykę.
Amedeo Felisa, dyrektor generalny Aston Martin, wyraża się o nowym DB12 w takich słowach — Kiedy marka ma tak długą historię jak Aston Martin, ważne jest, aby szanować przeszłość, nie oglądając się wstecz, ale działając z tą samą energią i pasją, które napędzały naszych założycieli 110 lat temu.
- Przeczytaj także: BMW serii 5 staje się elektryczne, ale to nie oznacza, że nie kupimy już wersji spalinowej
Aston Martin DB12 — dane techniczne
- 4,0-litrowy silnik V8 twin-turbo, zamontowany centralnie z przodu, napęd na tylne koła
- Moc maksymalna: 680 PS/671 BHP/500 kW przy 6000 obr./min
- Maksymalny moment obrotowy: 800 Nm przy 2750 – 6000 obr./min
- Prędkość maksymalna: 325 km/h
- 0-100km/h: 3,6 s
- Wysokość: 1295 mm
- Szerokość (z lusterkami): 2145 mm
- Szerokość (lusterka złożone): 2060 mm
- Długość: 4725 mm
- Rozstaw osi: 2805 mm
- Prześwit: 120 mm
- Pojemność bagażnika: 262 litry
- Zbiornik paliwa: 78 litrów
- Waga: 1685 kg
- Rozkład masy (przód: tył): 48:52
- Promień skrętu: 12,4 m