Auto Świat Wiadomości Premiery Aston Martin DB12. Pierwszy na świecie super tourer zaprezentowany

Aston Martin DB12. Pierwszy na świecie super tourer zaprezentowany

Aston Martin DB 12 ujrzał światło dzienne. Firma z dumą zaprezentowała najnowszą iterację legendarnej linii DB, która ma na nowo zdefiniować swoją kategorię — łączyć oszałamiające wrażenia z jazdy, wyjątkowe wyrafinowanie, niepohamowany luksus oraz nowoczesne technologie. Ma być to pierwszy na świecie super tourer.

Aston Martin DB12
Zobacz galerię (35)
Aston Martin
Aston Martin DB12

Za sprawą Astona Martina DB12 linia modeli DB, kończąca właśnie 75 lat, obrać ma zupełnie nowy kierunek, a najnowsza generacja być najbardziej kompletnym i najdoskonalszym w całej historii marki, która obchodzi 110. rocznicę powstania. Zadowolić ma najbardziej wymagających kierowców — nie tylko żądających osiągów, lecz także dopracowania, autentyczności, luksusu i wyrafinowania. Aston Martin DB12 powstał za sprawą holistycznego podejścia firmy do tworzenia samochodów, które zaczyna się od wzrostu sztywności strukturalnej konstrukcji, a kończy na specjalnie zaprojektowanych i wyprodukowanych dla Astona oponach Michelin Pilot Sport S 5.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

— DB12 to samochód flagowy. Taki, który potwierdza pozycję Astona Martina jako lidera w zakresie osiągów, dynamiki, inżynierii i technologii. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby ten samochód był najlepszy w swojej klasie. Rezultatem jest większa moc i wydajność niż u rywali. W połączeniu z wyjątkowymi właściwościami jezdnymi i ekscytującym dźwiękiem jest to samochód z pasją i prawdziwie sportowym charakterem. Co najważniejsze, dzięki szerokiemu zakresowi możliwości osiągnęliśmy to bez uszczerbku dla wyrafinowania, komfortu i luksusu. Wraz z wykorzystaniem przez nas wiodących w branży dynamicznych systemów sterowania i rozrywki, DB12 jest początkiem najbardziej ekscytującej ery w dziejach Astona Martina — tak o nowym DB12 wypowiada się Roberto Fedeli, dyrektor ds. technologii grupy Aston Martin.

Aston Martin DB12 — najostrzejszy DB w historii

Nowy Aston Martin DB12 napędzany jest silnikiem V8 4.0 Twin-Turbo o mocy 680 KM przy 6000 obr/min oraz momencie obrotowym 800 Nm, dostępnym od 2750 do 6000 obr/min, co oznacza aż 34 proc. wzrost mocy w stosunku do Astona Martina DB11. Wyższe wartości wyjściowe zostały osiągnięte m.in. dzięki turbosprężarkom o większej średnicy i ulepszonemu chłodzeniu. Układ został zmodyfikowany — otrzymał dwie dodatkowe chłodnice.

Moc przekazywana jest na koła za pośrednictwem 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów oraz zastosowany po raz pierwszy w modelu z linii DB, elektroniczny mechanizm różnicowy (E-Diff), sprzężony z systemem ESC. Jest on w stanie zblokować się w 100 proc. w ciągu kilku ms.

Aby zwiększyć precyzję prowadzenia i poprawić wrażenia z jazdy skrócono także przełożenie przekładni kierowniczej — do 3,083:1 oraz zmieniono ustawienia skrzyni biegów, w kierunku jak najszybszej zmiany przełożeń i dopasowania jej pracy do znacznie szerszego zakresu użytecznego obrotów silnika.

Aston Martin DB12
Aston Martin DB12Aston Martin

Nowy Aston Martin DB12 jest także sztywniejszy niż poprzednik. Aluminiowa struktura została usztywniona o aż 7 proc. Poprawiono sztywność skrętną oraz boczną. Wzmocniona konstrukcja zapewniła stabilniejsze miejsca mocowania zawieszenia i amortyzatorów, co z kolei poprawiło czucie auta. DB12 dostał także amortyzatory adaptacyjne nowej generacji, które mają sprawiać, że w trybie GT Aston ma się zachowywać jak luksusowe auto, podczas gdy w ustawieniach Sport i Sport+ zamieniać się ma w precyzyjną jak skalpel maszynę. O czucie auta dba także elektroniczne wspomagany układ kierowniczy EPAS ze zmiennym, zależnym od prędkości wspomaganiem i 2,4 obrotu. Ma on dawać poczucie absolutnej kontroli nad autem oraz sprawiać, że DB12 ma być intuicyjny w prowadzeniu.

O sprawne hamowanie dbają nawiercane tarcze o średnicy 400 mm (z przodu) oraz 360 mm (z tyłu) z 6-tłoczkowymi zaciskami z przodu. DB12 można zamówić z hamulcami węglowo-ceramicznymi (CCB — 410 i 360 mm), które oferują zwiększoną skuteczność hamowania i zmniejszają zanikanie siły hamowania w temperaturach do 800 st. C. Ważą także o 27 kg mniej niż standardowe.

Aston Martin DB12
Aston Martin DB12Aston Martin

Aston Martin jest pierwszym producentem, który skorzystał z nowych opon Michelin Pilot Sport 5s. Mają rozmiar 275/35 R21 103Y z przodu i 315/30 R21 108Y z tyłu. Osadzono je na 21-calowych kutych felgach o rozmiarze 9,5 J i 10,5 J w trzech różnych wersjach i szerokiej gamie kolorystycznej. Aston jednak nie zadowolił się standardowymi oponami. Te powstały specjalnie do DB12, a o ich charakterystykę zadał zespół Astona. Opony Michelin wyposażono także w rozwiązanie ( tłumiące hałas wkładki z pianki poliuretanowej), które obniżają poziom hałasu oraz poprawiają komfort.

Aston Martin DB12 — skoncentrowany na kierowcy

DB12 wyposażono w ESP, oferujące cztery predefiniowane tryby (Wet, On, Track & Off), wybierane za pomocą przycisku. System działa w oparciu o czujniki umieszczone w całym pojeździe, z których najbardziej zaawansowanym jest sześcioosiowy akcelerometr. Auto ma także pięć predefiniowanych trybów jazdy, włączając w to GT, Sport i Sport+, tryb Wet na mokrą nawierzchnię oraz Individual, pozwala kierowcy dostosować systemy pojazdu do swoich preferencji.

Aston Martin DB12 — odważny design

Projektanci Astona Martina DB12 za cel postawili sobie odwagę oraz stanowczość, które wyrażać ma wygląd auta, hołdując jednocześnie 75-letniej tradycji modeli z tej serii i zachowując definiujące ten segment samochodów proporcje. W efekcie powstało muskularne auto, podkreślające moc, kryjącą się pod maską, doprawione nowoczesnymi akcentami — np. reflektorami LED i misternymi detalami. Aston Martin DB12 jest także pierwszym modelem marki z najnowszą wersją emblematu, symbolizującą nową erę.

Marek Reichman, wiceprezes wykonawczy i dyrektor kreatywny Aston Martin tak opisuje to auto — DB12 to nasza definicja projektu Super Tourer. W przeszłości GT wśród większości współczesnych entuzjastów oznaczało pewien pozór komfortu, szybkości i wyrafinowania. Klient Astona Martina nie jest zwykłym kierowcą i nie projektujemy już po prostu przedmiotów samych w sobie, w DB12 połączyliśmy wszystko razem — prowadzenie, dynamikę, układ napędowy, poczucie przestrzeni i stylistykę.

Aston Martin DB12
Aston Martin DB12Aston Martin

Wnętrze Astona ma za zadanie rozpieszczać. Czysty, nowoczesny design połączono z klasycznym kunsztem i najlepszymi materiałami — m.in. ręcznie szytymi skórami Bridge of Weir. O miłośników dobrego brzmienia dba natomiast 15-głośnikowy system Bowers & Wilkins o mocy 1170 W.

Aston Martin DB12
Aston Martin DB12Aston Martin

Nowy system infotainment jest pierwszym autorskim systemem marki. Obsługuje bezprzewodowo Apple CarPlay i Android Auto, współpracuje z 10,25-calowych ekranami dotykowymi Pure Black. Wśród nowości wymienić warto nawigację z mapami 3D oraz informacjami o ruchu drogowym dostarczanymi w czasie rzeczywistym. System oferuje także aktualizacje Over The Air (OTA) i umożliwia zdalną diagnostykę.

Amedeo Felisa, dyrektor generalny Aston Martin, wyraża się o nowym DB12 w takich słowach — Kiedy marka ma tak długą historię jak Aston Martin, ważne jest, aby szanować przeszłość, nie oglądając się wstecz, ale działając z tą samą energią i pasją, które napędzały naszych założycieli 110 lat temu.

Aston Martin DB12 — dane techniczne

  • 4,0-litrowy silnik V8 twin-turbo, zamontowany centralnie z przodu, napęd na tylne koła
  •  Moc maksymalna: 680 PS/671 BHP/500 kW przy 6000 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy: 800 Nm przy 2750 – 6000 obr./min
  • Prędkość maksymalna: 325 km/h
  • 0-100km/h: 3,6 s
  • Wysokość: 1295 mm
  • Szerokość (z lusterkami): 2145 mm
  • Szerokość (lusterka złożone): 2060 mm
  • Długość: 4725 mm
  • Rozstaw osi: 2805 mm
  • Prześwit: 120 mm
  • Pojemność bagażnika: 262 litry
  • Zbiornik paliwa: 78 litrów
  • Waga: 1685 kg
  • Rozkład masy (przód: tył): 48:52
  • Promień skrętu: 12,4 m
Autor Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji