- Porsche 718 Spyder RS jest najszybszą i najmocniejszą wersją niemieckiego tego roadstera z centralnie umieszczonym silnikiem
- Dzięki lekkiemu ręcznie składanemu dachowi i maksymalnemu odchudzeniu konstrukcji auto jest lżejsze od 718 Cayman GT4 RS z zamkniętym dachem
- Silnik o mocy 368 kW (500 KM) zapewnia fenomenalne osiągi, które w pełni pozwalają wykorzystać dwusprzęgłowa przekładnia PDK i odpowiednio zestrojone zawieszenie
Porsche stawia kropkę nad "i" i wprowadza do oferty nowy model 718 Spyder RS. Ten rasowy samochód sportowy z centralnie umieszczonym silnikiem jest otwartym odpowiednikiem 718 Cayman GT4 RS i teraz w swojej topowej wersji ze składanym dachem po raz pierwszy wykorzystuje wolnossący, sześciocylindrowy silnik typu bokser o mocy 368 kW (500 KM), wywodzący się z Porsche 911 GT3.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPorsche 718 Spyder RS — wysokoobrotowy wolnossący silnik
Niemcy zadbali, aby kierowca mógł rozkoszować się brzmieniem potężnej jednostki napędowej. Lekki, purystyczny i ręcznie obsługiwany miękki dach sprawia, że dźwięk silnika nabiera nowego znaczenia, tym bardziej że wzmacniany jest przez lekki sportowy układ wydechowy ze stali nierdzewnej.
W porównaniu z jednostką wykorzystywaną w coupé 718 Cayman GT4 RS konstruktorzy Porsche nie wprowadzili żadnych zmian. 4-litrowy motor "kręci się" do 9000 obr./min i dostarcza 368 kW mocy oraz 450 Nm momentu obrotowego. Z silnikiem współpracuje 7-biegowa przekładnia PDK o skróconych przełożeniach. Co to oznacza w praktyce? Oczywiście fantastyczne osiągi.
Dwumiejscowy roadster prędkość 100 km/h ze startu zatrzymanego osiąga już po 3,4 s, a do 200 km/h rozpędza się w 10,9 s. Imponujące wrażenie robi również prędkość maksymalna wynosząca 308 km/h. Dla porównania "zwykła" wersja 718 Spyder, czyli bez przydomka RS, przyspiesza do 100 km/h o pół sekundy wolniej i osiąga maksymalnie 300 km/h. Cóż, dodatkowe 59 kW (80 KM) w odmianie RS robi swoje.
Porsche 718 Spyder RS — sportowe zawieszenie opracowane z myślą o roadsterze
Fenomenalne osiągi to nie tylko zasługa silnika, lecz także dwusprzęgłowej przekładni Porsche PDK, która, jak zapewnia producent, błyskawicznie zmienia przełożenia. Ponadto najnowsza odmiana roadstera 718 wyróżnia się niższą masą. Ważące 1410 kg 718 Spyder RS jest lżejsze o 40 kg od 718 Spyder ze skrzynią PDK, i co ciekawe, o 5 kg od 718 Cayman GT4 RS z zamkniętym nadwoziem.
Niższa masa nowego 718 Spyder RS jest m.in. efektem zastosowania lekkiego i kompaktowego jednowarstwowego miękkiego dachu. Ten obsługiwany jest ręcznie i składa się z dwóch części, tj. żagla przeciwsłonecznego oraz owiewki przeciwdeszczowej. Obie można zdemontować i przechowywać razem lub oddzielnie. Całość, wraz z częściami mechanicznymi, waży jedynie 18,3 kg i jest o 7,6 kg lżejsza niż w 718 Spyder oraz o 16,5 kg mniej niż w 718 Boxster.
Mając na celu zapewnienie maksymalnej przyjemności z jazdy, projektanci Porsche zadbali również o odpowiednio zestrojone zawieszenie. W 718 Spyder RS prześwit zmniejszono o 30 mm, standardowo wykorzystywany jest także układ Porsche Active Suspension Management (PASM) o sportowej konfiguracji. Całości dopełniają Porsche Torque Vectoring (PTV) z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, łożyska sferyczne w zawieszeniu oraz 20-calowe obręcze z kutego aluminium.
Co ciekawe, aby zapewnić nieco przyjemniejszą konfigurację, odpowiednią dla wersji z otwartym dachem, sprężyny i amortyzatory mają łagodniejszą charakterystykę niż w modelu 718 Cayman GT4 RS. Nie zmienia to faktu, że kierowca może indywidualnie regulować m.in. prześwit, pochylenie kół i zbieżność.
- Przeczytaj także: Obejrzałem Lexusa LM. Czy luksus może być minivanem?
Porsche 718 Spyder RS — zbalansowana aerodynamika
Porsche nie ukrywa, że przód nowego modelu jest niemal identyczny z tym, który znajdziemy w 718 Cayman GT4 RS, roadster ma jedynie nieco krótszy przedni spojler. Ale już przednia pokrywa tak samo wykonana jest z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym, ponadto nad zderzakiem znajdziemy szeroki wylot powietrza.
Większą różnicę dostrzeżemy natomiast w tylnej części nadwozia. Tu zamiast skrzydła zapewniającego większy docisk całkowity projektanci zastosowali krawędź oderwania strumienia powietrza, która została wyprofilowana na kształt "kaczego ogona". W połączeniu z pozostałymi elementami aerodynamicznymi całość ma gwarantować maksymalną stabilność przy wysokich prędkościach.
Porsche 718 Spyder RS — minimalistyczne wnętrze
Porsche zapowiada, że wnętrze 718 Spyder RS będzie emanowało minimalizmem i znajdziemy w nim tylko niezbędne elementy funkcjonalne i ergonomiczne. Standardem są w pełni kubełkowe fotele wykonane z lekkiego materiału CFRP z widocznym wykończeniem z włókna węglowego. Tapicerka to połączenie czarnej skóry z perforowanymi środkowymi panelami z materiału Race-Tex w kontrastowym kolorze (Arctic Grey lub Carmine Red) z czarnym podkładem. Skórzane pokrycie znajdziemy także na desce rozdzielczej.
Warto wspomnieć jeszcze o opcjonalnym pakiecie Weissach, który polecany jest osobom oczekującym najwyższych możliwych osiągów. Pakiet obejmuje m.in. sportowe końcówki układu wydechowego wykonane z tytanu, a dodatkowo można zamówić lekkie, kute obręcze z magnezu.
- Przeczytaj także: Test the Best 2023 – w jednym miejscu sprawdziliśmy kilkadziesiąt aut różnych klas
Nabywcy Porsche 718 Spyder RS mogą ponadto stać się właścicielami ręcznie wykańczanego zegarka Porsche Design Timepieces, zarezerwowanego wyłącznie dla osób, które zdecydują się na topowego roadstera Porsche. Obudowa chronografu wykonana jest z tytanu, tarcza z karbonu, a pasek ze skóry samochodowej. Design rotora nawiązuje do odpowiedniego wzoru obręczy kół 718 Spyder RS.
Porsche 718 Spyder RS zadebiutuje w czerwcu br. podczas obchodów 75-lecia samochodów sportowych Porsche w Stuttgarcie-Zuffenhausen, a potem pojawi się także na Festiwalu Prędkości w Goodwood. Ceny nowego Porsche 718 Spyder RS zaczynają się od 807 tys. zł.