Auto Świat EV Testy Volvo XC40 Recharge i C40 po liftingu mają większy zasięg i szybsze ładowanie baterii

Volvo XC40 Recharge i C40 po liftingu mają większy zasięg i szybsze ładowanie baterii

Materiał promocyjny
Volvo

Volvo XC40 Recharge to klasyczny SUV, natomiast Volvo C40 to odmiana coupé. W obu postaciach samochód występuje w elektrycznej wersji z napędem na jedną lub na obie osie. W ramach modernizacji wprowadzono nowe układy napędowe, powiększono zasięg, a ponadto można szybciej naładować akumulatory. Podczas pierwszych jazd mogliśmy przekonać się, jak spisują się poliftingowe modele.

Volvo XC40 i C40Źródło: Volvo
  • W obu wersjach nadwoziowych samochody oferowane są z trzema wersjami silnikowymi do wyboru o mocy: 238 KM, 252 KM bądź 408 KM
  • Samochody dostępne są z napędem na tylne (238 oraz 252 KM) lub na wszystkie koła, ale w tej drugiej postaci występują tylko w topowej wersji mocy
  • Zarówno Volvo XC40, jak i Volvo C40 można już zamawiać w Polsce, a ceny startują od 248 900 zł za XC40 oraz od 256 900 zł za C40
  • Wyjazd na prezentację był opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany materiał

Volvo XC40 Recharge, które już wcześniej testowaliśmy, to elektryczna odmiana kompaktowego SUV-a ze Szwecji. W ofercie jest jeszcze benzynowe wydanie T2 o mocy 129 KM oraz dwie miękkie hybrydy – B3 generujące 163 KM i 197-konne B4. Z kolei Volvo C40, które na rynku jest od 2021 r. to model, który występuje wyłącznie z elektrycznym napędem.

Podczas liftingu Volvo XC40 Recharge oraz Volvo C40 inżynierowie skupili się na technice. Dzięki temu samochody zyskały większe baterie, a tym samym powiększył się zasięg. Jednocześnie udało się zapewnić szybsze ładowanie akumulatorów.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Bazowa 238-konna wersja oraz odmiana o mocy 252 KM (w obu moment obrotowy wynosi 420 Nm) mają po jednym synchronicznym silniku elektrycznym z magnesami trwałymi oraz napęd na tylne koła. Do tej pory moment obrotowy docierał do przednich kół. Tym samym są to pierwsze od 25 lat modele Volvo z takim układem napędowym.

Topowa odmiana o mocy 408 KM, która ma napęd na wszystkie koła, wykorzystuje dwa silniki. Z tyłu zastosowano jednostkę generującą 258 KM (420 Nm), a z przodu 150-konną (250 Nm).

Volvo XC40 Recharge
Volvo XC40 RechargeŹródło: Volvo

W zmodernizowanych samochodach zastosowano większe baterie, których pojemności netto wynoszą: 70 kWh w 238-konnej wersji, a w pozostałych – 78 kWh. Tym samym zmianie uległ zasięg Volvo XC40 Recharge i Volvo C40. Oczywiście w każdej wersji jest on teraz większy.

Volvo XC40 Recharge z mniejszym akumulatorem oraz z jednym silnikiem według cyklu WLTP pokona teraz do 461 km (poprzednio 425 km), a identycznie skonfigurowane Volvo C40 – 477 km zamiast dotychczasowych 438 km. W przypadku 252-konnych wersji zasięg zwiększył się do: 573 km (Volvo XC40 Recharge) oraz do 581 km (Volvo C40).

Volvo C40
Volvo C40Źródło: Volvo

W samochodach o mocy 408 KM i z napędem na wszystkie koła maksymalny zasięg zwiększył się o 100 km i w przypadku Volvo XC40 Recharge wynosi 538 km, a w Volvo C40 – 550 km.

W przypadku topowej odmiany poprawie uległa również moc ładowania. Do tej pory prąd można było uzupełniać 150-kilowatową ładowarką, a teraz można to robić w punkcie o mocy 205 kW. Dzięki temu energię da się uzupełnić w zakresie 10-80 proc. po około 28 min.

Volvo XC40 Recharge i Volvo C40 – tak jeżdżą

Podczas pierwszych jazd mieliśmy okazję sprawdzenia auta w obu wersjach nadwoziowych oraz z napędem na tył, jak i na obie osie. Już pierwsze wrażenie okazuje się pozytywne, bowiem w obu przypadkach można cieszyć się z wygodnego wsiadania, ergonomicznej pozycji za kierownicą oraz dużej ilości miejsca z przodu.

Volvo XC40 Recharge
Volvo XC40 RechargeŹródło: Volvo

Z tyłu na nogi też wygospodarowano wystarczającą ilość przestrzeni, natomiast nad głowami jest jej więcej w Volvo XC40 Recharge. W przypadku Volvo C40 ilość centymetrów zmniejsza obniżająca się ku tyłowi linia dachu.

Volvo C40
Volvo C40Źródło: Volvo

Taka stylistyka nadająca autu sportowy wizerunek powoduje także gorszą widoczność do tyłu. W Volvo XC40 Recharge, które ma bardziej pionowo ustawioną klapę bagażnika łatwiej obserwuje się sytuację poza pojazdem.

Volvo XC40 Recharge
Volvo XC40 RechargeŹródło: Volvo

Co istotne design wersji C40 tylko nieznacznie wpłynął na wielkość bagażnika. W tej wersji ma on pojemność 413 l, podczas gdy w Volvo XC40 Recharge – 419 l. Nie zapominajmy, że dodatkowy, niewielki bagażnik jest jeszcze z przodu pojazdu.

Volvo C40
Volvo C40Źródło: Volvo

Pod względem prowadzenia na miejskich ulicach oraz na autostradzie trudno doszukać się znaczących różnic. W każdej postaci samochód ma zawieszenie, które dobrze tłumi nierówności nawierzchni, a jednocześnie pozwala na bezpieczne prowadzenie na zakrętach, bez nadmiernych przechyłów nadwozia. Powody do zadowolenia daje również precyzyjny układ kierowniczy.

Pod względem dynamiki też nie mamy autu nic do zarzucenia. W przypadku obu jednosilnikowych odmian setkę uzyskuje się po 7,4 s, natomiast topowa wersja jedzie z tą prędkością po imponujących 4,7 s. W efekcie, w każdej postaci po mocnym dodaniu gazu auto startuje sprawnie i bez trudu utrzymuje prędkość autostradową.

Volvo XC40 Recharge oraz Volvo C40 można już zamawiać w naszym kraju, a pierwsze egzemplarze mają dotrzeć do klientów we wrześniu. W obu postaciach samochód dostępny jest z dwoma specyfikacjami wyposażeniowymi do wyboru – Plus lub Ultimate. Za XC40 Recharge trzeba zapłacić od 248 tys. 900 zł, a za C40 od 256 tys. 900 zł.

Volvo XC40 Recharge i Volvo C40 – podsumowanie

Specjaliści Volvo dobrze odrobili pracę domową pt. modernizacja. W obu wersjach nadwoziowych samochód ma nadal atrakcyjną stylistykę, jest dynamiczny, a przy tym prowadzi się dobrze. Uzyskany po liftingu większy zasięg oraz możliwość szybszego naładowania baterii sprawiają, że zarówno Volvo XC40 Recharge, jak i Volvo C40 są modelami, które można bez problemu wykorzystać podczas dalekich, pozamiejskich wyjazdów.

Volvo XC40 Recharge i Volvo C40 – dane techniczne

Silnik elektryczny elektryczny 2 x elektryczny
Moc maksymalna 238 KM 252 KM 408 KM (258 KM + 150 KM)
Maksymalny moment obrotowy 420 Nm 420 Nm 420 Nm + 250 Nm
Napęd tylny tylny 4x4
Długość/szerokość/wysokość (XC40) 4440/1863/1647 mm 4440/1863/1647 mm 4440/1863/1647 mm
Pojemność bagażnika (XC40) 419-1295 l 419-1295 l 419-1295 l
Długość/szerokość/wysokość (C40) 4440/1873/1591 mm 4440/1873/1591 mm 4440/1873/1591 mm
Pojemność bagażnika (C40) 413-1205 l 413-1205 l 413-1205 l
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s 7,4 s 4,7 s
Prędkość maksymalna 180 km/h 180 km/h 180 km/h
Zużycie prądu 16,9 kWh/100 km 16,7 kWh/100 km 17,6 kWh/100 km
Maksymalny zasięg (XC40) 461 km 573 km 538 km
Maksymalny zasięg (C40) 477 km 581 km 550 km
Cena od (XC40) 248 900 zł 257 900 zł 279 900 zł
Cena od (C40) 256 900 zł 265 900 zł 287 900 zł
Materiał promocyjny
Volvo
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków