- W obu wersjach nadwoziowych samochody oferowane są z trzema wersjami silnikowymi do wyboru o mocy: 238 KM, 252 KM bądź 408 KM
- Samochody dostępne są z napędem na tylne (238 oraz 252 KM) lub na wszystkie koła, ale w tej drugiej postaci występują tylko w topowej wersji mocy
- Zarówno Volvo XC40, jak i Volvo C40 można już zamawiać w Polsce, a ceny startują od 248 900 zł za XC40 oraz od 256 900 zł za C40
- Wyjazd na prezentację był opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany materiał
Volvo XC40 Recharge, które już wcześniej testowaliśmy, to elektryczna odmiana kompaktowego SUV-a ze Szwecji. W ofercie jest jeszcze benzynowe wydanie T2 o mocy 129 KM oraz dwie miękkie hybrydy – B3 generujące 163 KM i 197-konne B4. Z kolei Volvo C40, które na rynku jest od 2021 r. to model, który występuje wyłącznie z elektrycznym napędem.
Podczas liftingu Volvo XC40 Recharge oraz Volvo C40 inżynierowie skupili się na technice. Dzięki temu samochody zyskały większe baterie, a tym samym powiększył się zasięg. Jednocześnie udało się zapewnić szybsze ładowanie akumulatorów.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Bazowa 238-konna wersja oraz odmiana o mocy 252 KM (w obu moment obrotowy wynosi 420 Nm) mają po jednym synchronicznym silniku elektrycznym z magnesami trwałymi oraz napęd na tylne koła. Do tej pory moment obrotowy docierał do przednich kół. Tym samym są to pierwsze od 25 lat modele Volvo z takim układem napędowym.
Topowa odmiana o mocy 408 KM, która ma napęd na wszystkie koła, wykorzystuje dwa silniki. Z tyłu zastosowano jednostkę generującą 258 KM (420 Nm), a z przodu 150-konną (250 Nm).
W zmodernizowanych samochodach zastosowano większe baterie, których pojemności netto wynoszą: 70 kWh w 238-konnej wersji, a w pozostałych – 78 kWh. Tym samym zmianie uległ zasięg Volvo XC40 Recharge i Volvo C40. Oczywiście w każdej wersji jest on teraz większy.
Volvo XC40 Recharge z mniejszym akumulatorem oraz z jednym silnikiem według cyklu WLTP pokona teraz do 461 km (poprzednio 425 km), a identycznie skonfigurowane Volvo C40 – 477 km zamiast dotychczasowych 438 km. W przypadku 252-konnych wersji zasięg zwiększył się do: 573 km (Volvo XC40 Recharge) oraz do 581 km (Volvo C40).
W samochodach o mocy 408 KM i z napędem na wszystkie koła maksymalny zasięg zwiększył się o 100 km i w przypadku Volvo XC40 Recharge wynosi 538 km, a w Volvo C40 – 550 km.
W przypadku topowej odmiany poprawie uległa również moc ładowania. Do tej pory prąd można było uzupełniać 150-kilowatową ładowarką, a teraz można to robić w punkcie o mocy 205 kW. Dzięki temu energię da się uzupełnić w zakresie 10-80 proc. po około 28 min.
Volvo XC40 Recharge i Volvo C40 – tak jeżdżą
Podczas pierwszych jazd mieliśmy okazję sprawdzenia auta w obu wersjach nadwoziowych oraz z napędem na tył, jak i na obie osie. Już pierwsze wrażenie okazuje się pozytywne, bowiem w obu przypadkach można cieszyć się z wygodnego wsiadania, ergonomicznej pozycji za kierownicą oraz dużej ilości miejsca z przodu.
Z tyłu na nogi też wygospodarowano wystarczającą ilość przestrzeni, natomiast nad głowami jest jej więcej w Volvo XC40 Recharge. W przypadku Volvo C40 ilość centymetrów zmniejsza obniżająca się ku tyłowi linia dachu.
Taka stylistyka nadająca autu sportowy wizerunek powoduje także gorszą widoczność do tyłu. W Volvo XC40 Recharge, które ma bardziej pionowo ustawioną klapę bagażnika łatwiej obserwuje się sytuację poza pojazdem.
Co istotne design wersji C40 tylko nieznacznie wpłynął na wielkość bagażnika. W tej wersji ma on pojemność 413 l, podczas gdy w Volvo XC40 Recharge – 419 l. Nie zapominajmy, że dodatkowy, niewielki bagażnik jest jeszcze z przodu pojazdu.
Pod względem prowadzenia na miejskich ulicach oraz na autostradzie trudno doszukać się znaczących różnic. W każdej postaci samochód ma zawieszenie, które dobrze tłumi nierówności nawierzchni, a jednocześnie pozwala na bezpieczne prowadzenie na zakrętach, bez nadmiernych przechyłów nadwozia. Powody do zadowolenia daje również precyzyjny układ kierowniczy.
Pod względem dynamiki też nie mamy autu nic do zarzucenia. W przypadku obu jednosilnikowych odmian setkę uzyskuje się po 7,4 s, natomiast topowa wersja jedzie z tą prędkością po imponujących 4,7 s. W efekcie, w każdej postaci po mocnym dodaniu gazu auto startuje sprawnie i bez trudu utrzymuje prędkość autostradową.
Volvo XC40 Recharge oraz Volvo C40 można już zamawiać w naszym kraju, a pierwsze egzemplarze mają dotrzeć do klientów we wrześniu. W obu postaciach samochód dostępny jest z dwoma specyfikacjami wyposażeniowymi do wyboru – Plus lub Ultimate. Za XC40 Recharge trzeba zapłacić od 248 tys. 900 zł, a za C40 od 256 tys. 900 zł.
Volvo XC40 Recharge i Volvo C40 – podsumowanie
Specjaliści Volvo dobrze odrobili pracę domową pt. modernizacja. W obu wersjach nadwoziowych samochód ma nadal atrakcyjną stylistykę, jest dynamiczny, a przy tym prowadzi się dobrze. Uzyskany po liftingu większy zasięg oraz możliwość szybszego naładowania baterii sprawiają, że zarówno Volvo XC40 Recharge, jak i Volvo C40 są modelami, które można bez problemu wykorzystać podczas dalekich, pozamiejskich wyjazdów.
Volvo XC40 Recharge i Volvo C40 – dane techniczne
Silnik | elektryczny | elektryczny | 2 x elektryczny |
Moc maksymalna | 238 KM | 252 KM | 408 KM (258 KM + 150 KM) |
Maksymalny moment obrotowy | 420 Nm | 420 Nm | 420 Nm + 250 Nm |
Napęd | tylny | tylny | 4x4 |
Długość/szerokość/wysokość (XC40) | 4440/1863/1647 mm | 4440/1863/1647 mm | 4440/1863/1647 mm |
Pojemność bagażnika (XC40) | 419-1295 l | 419-1295 l | 419-1295 l |
Długość/szerokość/wysokość (C40) | 4440/1873/1591 mm | 4440/1873/1591 mm | 4440/1873/1591 mm |
Pojemność bagażnika (C40) | 413-1205 l | 413-1205 l | 413-1205 l |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,4 s | 7,4 s | 4,7 s |
Prędkość maksymalna | 180 km/h | 180 km/h | 180 km/h |
Zużycie prądu | 16,9 kWh/100 km | 16,7 kWh/100 km | 17,6 kWh/100 km |
Maksymalny zasięg (XC40) | 461 km | 573 km | 538 km |
Maksymalny zasięg (C40) | 477 km | 581 km | 550 km |
Cena od (XC40) | 248 900 zł | 257 900 zł | 279 900 zł |
Cena od (C40) | 256 900 zł | 265 900 zł | 287 900 zł |