Auto Świat EV Testy Sprawdzimy elektryczne Audi Q4 Sportback e-tron w teście długodystansowym

Sprawdzimy elektryczne Audi Q4 Sportback e-tron w teście długodystansowym

Audi Q4 e-tron i Audi Q4 Sportback e-tron to modele dostępne wyłącznie z elektrycznymi silnikami. Pierwszy z nich jest typowym SUV-em, a drugi SUV-em typu coupe. Właśnie taki samochód trafił do naszej redakcji na test długodystansowy.

Audi Q4 Sportback e-tron S Line 50 quattroŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
  • Wersja S Line 50 quattro napędzana jest dwoma elektrycznymi silnikami, które łącznie generują 299 KM oraz 460 NM, a moment obrotowy przekazywany jest na cztery koła
  • Samochód ma na pokładzie akumulatory o pojemności netto 76,6 kWh i po uzupełnieniu w nich prądu na 100 proc., według normy WLTP można pokonać maksymalnie 521 km
  • Audi Q4 Sportback e-tron S Line 50 quattro to wydatek minimum 298 220 zł, natomiast testowany egzemplarz wraz z opcjami kosztuje 418 620 zł
  • Samochód został użyczony przez importera, a po teście będzie zwrócony

Audi Q4 Sportback e-tron S Line 50 quattro pozostanie z nami do 19 czerwca. W życiu jest tak, że coś się kończy, a jednocześnie coś się zaczyna. Dzień po Wielkanocy oddaliśmy Renault Australa, które spędziło z nami czas od grudnia 2022 r., i jeszcze tego samego dnia odebraliśmy Audi.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Tym razem przed nami jest trudniejsze zadanie niż w przypadku poprzedniego, długodystansowego modelu. Dlaczego? Ponieważ w różnych sytuacjach zdecydowaliśmy się sprawdzić całkowicie elektryczny pojazd. Tym samym do wszystkich opcji musimy jeszcze doliczyć aspekty związane z użytkowaniem auta na prąd.

Zanim jednak pokażemy, w jaki sposób będziemy testowali ten pojazd, przedstawmy naszego bohatera. Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro to najmocniejsze wydanie, jakie dostępne jest w naszym kraju (słabsze wersje to 40 e-tron o mocy 204 KM oraz 265-konna 45 e-tron quattro), a dwa silniki zainstalowane na pokładzie tej wersji produkują łącznie 299 KM.

W testowanej postaci samochód rozpędza się od 0 do 100 km/h po 6,2 s, a maksymalnie można nim jechać 180 km/h. Producent obiecuje średnie zapotrzebowanie na prąd na poziomie 19,7-16,7 kWh/100 km, natomiast zasięg według WLTP to 446-521 km.

Audi Q4 Sportback e-tron S Line 50 quattro
Audi Q4 Sportback e-tron S Line 50 quattroŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Na pokładzie znalazły się akumulatory o pojemności netto 76,6 kWh (82 kWh brutto). Maksymalna moc ładowania prądem zmiennym (AC) to 11 kW, a prądem stałym (DC) – 135 kW. Korzystając z punktu szybkiego ładowania, prąd w zakresie 5-80 proc. można uzupełnić po około 36 min.

Z kolei stosując ładowarkę o mocy 11 kW, całkowicie rozładowana bateria osiągnie poziom 100 proc. energii po około 7,5 godz. Wreszcie w ciągu 10 min. możemy mieć 23 kWh energii, a to pozwala na pokonanie około 145 km.

Audi Q4 Sportback e-tron S Line 50 quattro
Audi Q4 Sportback e-tron S Line 50 quattroŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Audi Q4 Sportback e-tron 50 quattro w wersji S Line to wydatek od 298 220 zł. Jednak w testowanej wersji na pokładzie zainstalowano opcje, które wywindowały cenę do 418 620 zł.

Podczas długodystansowego testu sprawdzimy, jak auto spełnia się w rodzinnej roli. Czy w obu rzędach siedzeń wygospodarowano wystarczającą ilość miejsca, czy fotele mają wyprofilowanie zapewniające komfortową jazdę i czy bagażnik o pojemności 535-1460 l wystarczy na zapakowanie urlopowego ekwipunku całej rodziny.

Mamy również zamiar zweryfikować osiągi pojazdu pod kątem zużycia prądu, czasu ładowania baterii oraz realnego zasięgu. Zobaczymy zatem czy obiecywany zasięg jest możliwy do uzyskania, a jeżeli tak, to w jakich warunkach.

Audi Q4 Sportback e-tron S Line 50 quattro
Audi Q4 Sportback e-tron S Line 50 quattroŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Zapotrzebowanie na prąd zmierzymy zarówno podczas codziennej jazdy w mieście czy dalszych wyjazdów z rodziną, jak i na naszej ustalonej trasie, na której sprawdzamy wszystkie testowane modele – elektryczne oraz spalinowe. Dzięki temu dowiemy się nie tylko, ile średnio samochód potrzebuje prądu, lecz także, jakie ma zapotrzebowanie na energię na trasie oraz w mieście.

W trakcie testu będziemy korzystali zarówno z 230-woltowego gniazdka, jak i wallboxów oraz punktów szybkiego ładowania. To pozwoli na porównanie rzeczywistego czasu niezbędnego na uzupełnienie energii względem informacji zawartych w danych technicznych.

Audi Q4 Sportback e-tron – test w równych warunkach

Przy okazji dłuższych wyjazdów będziemy mogli przekonać się, jak bardzo różni się czas dojazdu do celu podróży względem spalinowych samochodów. Czy konieczność ładowania sprawi, że jazda stanie się długotrwała. A może szybkie ładowanie w połączeniu z odpowiednim zaplanowaniem trasy spowoduje, że podróż nie będzie uciążliwa…

Wszystko to sprawdzimy zarówno podczas jazdy w naszym kraju, jak i poza granicami. Przy okazji to pomoże w skontrolowaniu przyjemności (lub nie) jazdy elektrykiem w Polsce i innych państwach.

Audi Q4 Sportback e-tron – osiągi

Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,2 s
Zużycie prądu (WLTP) średnie 19,7-16,7 l/100 km
Teoretyczny zasięg 446-521 km

Audi Q4 Sportback e-tron – dane techniczne/cena

Silnik 2 x elektryczny
Moc maksymalna 299 KM
Maksymalny moment obrotowy 460 Nm
Napęd 4x4
Dł./szer./wys. 4588/1865/1614 mm
Rozstaw osi 2764 mm
Masa własna 2215 kg
Ładowność 500 kg
Pojemność bagażnika 535-1460 l
Pojemność baterii brutto/netto 82/76,6 kWh
Czas ładowania AC/DC 7,5 godz./36 min (5-80 proc.)
Cena standardowa/po doposażeniu 298 220/418 620 zł
Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków