Dacia Spring to najtańszy elektryk na rynku. Sprawdziłem go i mam zaskakujące wnioski [Test]

Auto Świat
Dacia Spring Foto: Tomasz Kamiński / Auto Świat
Dacia Spring
Dacia Spring to elektryczny model, który stworzono przede wszystkim z myślą o miejskiej jeździe. W teście sprawdziłem, jak spisuje się najtańszy elektryczny model na rynku. Wnioski po podróżowaniu tym niewyszukanym pojazdem są zaskakujące.
  • Dacia Spring ma elektryczny silnik generujący 45 KM oraz 125 Nm, który pozwala rozpędzić samochód do 125 km/h, przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 19,1 s
  • Rumuński elektryk ma na pokładzie akumulatory o pojemności 26,8 kWh. Według producenta po naładowaniu ich do pełna uzyskuje się zasięg wynoszący w cyklu mieszanym 230 km, a w mieście 305 km
  • Czas uzupełniania prądu na 100 proc. przy wykorzystaniu 230-woltowego gniazdka wynosi około 13,5 godz., natomiast gdy użyjemy ładowarki o mocy 30 kW, bateria będzie wypełniona energią w 80 proc. po około 56 min
  • Samochód został użyczony przez importera, a po teście zwrócony

Dacia Spring – dla kogo?

Jeżeli jeździsz wyłącznie po mieście, a do tego chcesz przemieszczać się bezemisyjnie i masz w domu własne gniazdko do ładowania akumulatorów, to Dacia Spring może okazać się idealnym samochodem. To także pojazd dla kierowców, którzy wybaczą autu nieco spartańskie wykończenie czy niewyszukaną stylistykę nadwozia, a do tego nie potrzebują auta do lansu.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dacia Spring – opis modelu

Pod względem wymiarów (dł./szer./wys. 3734/1579/1516 mm) Dacia Spring, która zadebiutowała na polskim rynku w 2021 r., jest typowym miejskim modelem. Jednocześnie, z racji czarnych, plastikowych nakładek na nadkolach auto zyskuje nieco charakteru zarezerwowanego dla crossoverów.

Zgrabne nadwozie ozdobiono z przodu nowym logo, które umiejscowiono na klapce chroniącej dostęp do gniazda ładowania znajdującej się na atrapie chłodnicy. Grill zwieńczono wąskimi reflektorami, a w zderzaku zastosowano duży wlot powietrza i wygospodarowano miejsce na lampy przeciwmgielne.

Dacia Spring Foto: Tomasz Kamiński / Auto Świat
Dacia Spring

Z tyłu na pierwszy plan wysuwa się biały, rozstrzelony napis DACIA. Dacia Spring jest tak niedużym samochodem, że nawet nietypowe w dzisiejszych czasach 14-calowe koła prezentują się proporcjonalnie do wielkości auta.

Dacia Spring – wrażenia z jazdy

Dacia Spring napędzana jest elektrycznym silnikiem o mocy 45 KM. Niby nie jest to dużo, ale pamiętajmy, że Spring waży 970 kg — nie jest to wysoka masa, jak na elektryczny model.

To prawda, że prędkość maksymalna to skromne 125 km/h, a sprint do "setki" trwa 19,1 s, ale w przypadku miejskiego modelu te wartości nie są istotne. Ważniejsze jest to, że Dacia Spring sprawnie rozpędza się do prędkości rzędu 50-60 km/h.

Dacia Spring Foto: Tomasz Kamiński / Auto Świat
Dacia Spring

Pewne jest zatem, że Dacia Spring nie jest zawalidrogą dla innych uczestników ruchu drogowego. Mało tego – zdarza się, że daje się nią wystartować spod świateł sprawniej niż mocniejszym benzyniakiem czy dieslem. Jednak jest to możliwe pod warunkiem, że podróżujemy w standardowym ustawieniu pojazdu. Po włączeniu trybu ECO auto staje się odczuwalnie mniej dynamiczne.

Podróżując Dacią Spring, przekonałem się, jak duży wpływ na przyjemność jazdy ma aura. W trakcie jazdy z kompletem pasażerów (Dacia Spring jest 4-osobowa) podczas deszczu występują problemy z odparowaniem szyb. Włączam nawiew na przednią szybę, szybko staje się ona przejrzysta, ale za to parują boczne szyby.

Zatem włączam nadmuch na pasażerów, jednocześnie z bocznych nawiewów strumień powietrza kierowany jest na szyby, które skutecznie odparowują, ale ponownie zaparowuje przedni szyba. Nie ma wyjścia – trzeba co chwila przełączać kierunek nawiewu. Podczas deszczu trzeba pogodzić się również z tym, że pojedyncza przednia wycieraczka nie zbiera wody całej powierzchni szyby.

Dacia Spring – wnętrze

Dacia Spring prezentuje się we wnętrzu skromnie, ale jednocześnie schludnie. To prawda, że część pasażerską wykończono twardymi plastikami, ale nie wyglądają one tandetnie. Tapicerka siedzeń to sztuczna skóra, która w zimowe dni nie jest miła w dotyku (po długim postoju auta okazuje się okropnie zimna, brrr), ale z drugiej strony będzie łatwa w wyczyszczeniu.

Dacia Spring Foto: Tomasz Kamiński / Auto Świat
Dacia Spring

Obsługa urządzeń pokładowych okazuje się łatwa. Poszczególne funkcje można aktywować za pośrednictwem 7-calowego, dotykowego ekranu lub za pomocą solidnych przycisków i pokręteł.

Co ciekawe uruchamianie silnika odbywa się za pomocą włożonego do stacyjki tradycyjnego kluczyka, a nie przyciskiem. To nietypowe rozwiązanie jak na elektryczny samochód.

Dacia Spring Foto: Tomasz Kamiński / Auto Świat
Dacia Spring

Osobnym tematem jest wyprofilowanie siedzeń. Wygoda okazuje się przeciętna, choć w zupełności wystarczająca podczas jazdy na krótkich, miejskich dystansach, ale za to boczne podparcie nie istnieje. Przyznajemy jednak, że podczas podróżowania z miejską prędkością nie jest to poważny mankament.

Dacia Spring Foto: Tomasz Kamiński / Auto Świat
Dacia Spring

Kiedy zajrzy się do wnętrza pojazdu, pierwsze wrażenie to: Jak tu jest mało przestrzeni. Kiedy jednak zajmie się miejsce na przednich fotelach, okazuje się, że przestrzeń jest w zupełności wystarczająca zarówno dla kierowcy, jak i dla pasażera obok.

Co ważne wygodna jest również pozycja za kierownicą. Jak widać, nie potrzeba regulacji fotela na wysokość, czy jakiekolwiek regulacji kolumny kierowniczej, żeby usadowić się wygodnie – przynajmniej na czas krótkiej miejskiej podróży.

Dacia Spring Foto: Tomasz Kamiński / Auto Świat
Dacia Spring

A co z jadącymi z tyłu? Pewne jest, że osoby o wzroście powyżej 180 cm nie będą miały wystarczającej swobody nad głowami czy na wysokości kolan. Jednak niżsi pasażerowie mogą tu jechać w całkiem znośnych warunkach.

Pod warunkiem jednak, że akurat nie cofamy. Sygnał dźwiękowy informujący o zbliżaniu się do przeszkody zlokalizowanej za samochodem ma piskliwy ton, a głośnik jest zaraz nad głową osoby siedzącej za kierowcą. Efekt? Nieprzyjemne i zbyt głośne doznania dźwiękowe.

Dacia Spring – pojemność i ustawność bagażnika

Dacia Spring ma bagażnik, którego podstawowa pojemność to 290 l. To wartość, która ledwie starczy na duże, cotygodniowe zakupy. Tym bardziej że część kubatury kufra zajmują kable do ładowania akumulatorów.

Dacia Spring Foto: Tomasz Kamiński / Auto Świat
Dacia Spring

Część ładunkową można powiększyć po złożeniu niedzielonego oparcia kanapy i wówczas uzyskuje się przestrzeń o pojemności 620 l. Tyle tylko, że w tej konfiguracji w transporcie dużych przedmiotów przeszkadza duży próg na podłodze kufra.

Dacia Spring – zużycie energii i koszty eksploatacji

Dacia Spring ma na pokładzie akumulatory o pojemności 26,8 kWh. Po uzupełnieniu prądu na 100 proc. zasięg według producenta to 230 km w mieszanym cyklu lub 305, gdy jeździmy tylko w mieście. Niestety, w rzeczywistości nie jest tak dobrze.

Po uzupełnieniu energii na 100 proc. komputer pokładowy pokazywał zasięg około 160 km. Podczas jazdy z częstym hamowaniem zwiększał się on nieznacznie – do około 170 km. Faktem jest jednak, że w mieście to nadal wystarczający dystans, a poza tym testowe jazdy odbywaliśmy przy temperaturze bliskiej zeru (dobrze chociaż, że było na plusie).

Dacia Spring Foto: Tomasz Kamiński / Auto Świat
Dacia Spring

Czas uzupełniania prądu na 100 proc., przy wykorzystaniu 230-woltowego gniazdka wynosi około 13,5 godz. Korzystając z Wallboxa o mocy 3,7 kW prąd uzupełnimy na 100 proc. po 8,5 godz., a o mocy 7,4 kW – po niecałych 5 godz. Z kolei, gdy użyjemy ładowarki o mocy 30 kW, to bateria będzie wypełniona energią w 80 proc. po około 56 min.

Dacia Spring – prowadzenie

No cóż, nie jest to popisowa dyscyplina Dacii Spring. Wprawdzie miękko zestrojone zawieszenie to gwarancja wystarczająco komfortowego resorowania, ale jednocześnie ze strachem można myśleć o dynamicznym pokonywaniu zakrętów.

No dobrze nie jest aż tak źle, żeby bać się, ale radzimy z ostrożnością podchodzić do zacieśniających się łuków. W takiej sytuacji nadwozie ma tendencje do mocnego przechylania się, a wychylające się z fotele ciało kierowcy pogłębia nieprzyjemne odczucie.

Do tego dochodzi jeszcze mało precyzyjny układ kierowniczy, który żyje własnym życiem. Nie dość, że nie daje odpowiedniej informacji zwrotnej, co dzieje się z przednimi kołami, to w dodatku po zakręcie kierownica nie powraca samoczynnie do położenia na wprost i trzeba ją odpowiednio ustawić.

Podczas jazdy w mieście docenimy świetną zwrotność Dacii Spring. Średnica zawracania wynosząca 9,5 m w połączeniu z niewielkimi wymiarami zewnętrznymi pojazdu to gwarancja łatwych manewrów oraz bezproblemowego parkowania.

Dacia Spring – finansowanie i gwarancja

Dacia Spring kosztuje minimum 101 490 zł, ale ta kwota dotyczy 2-osobowej wersji Cargo z przestrzenią ładunkową o objętości 1000 l. Osobowy Spring to odmiana Expression kosztująca 106 900 zł.

Niedużo, jak na elektryka, ale sporo, gdy weźmie się pod uwagę spartańskie wykończenie Springa. Trzeba natomiast przyznać, że za tę kwotę otrzymuje się auto, które ma dobre wyposażenie.

W standardzie otrzymuje się m.in.: elektrycznie sterowane szyby i lusterka, manualną klimatyzację, cyfrowe wskaźniki, 7-calowy, dotykowy ekran, nawigację satelitarną, Bluetooth, Apple CarPlay, Android Auto, kamerę cofania, cztery airbagi, kurtyny powietrzne, awaryjne hamowanie, system alarmowy e-Call czy metalizowany lakier.

Standardem jest też przewód do ładowania akumulatorów z domowego gniazdka, natomiast za kabel typu 2 do ładowania z Wallboxa zapłacimy 1500 zł, a za kabel do ładowania z ładowarek o mocy 30 kW – 2850 zł.

Czytaj więcej o DACIA SPRING

DACIA Spring - galeria

Dacia Spring – czy warto kupić?

Tak, bo moim skromnym zdaniem elektryczne samochody powinny być właśnie takie, jak Dacia Spring. Nieduże, żeby sprawdzały się w mieście, powinny zapewniać wystarczający komfort jazdy, a przy tym mieć wystarczającą ilość miejsca dla czterech osób wraz z niedużym bagażem. Ich zasięg i osiągi mają wystarczyć do jazdy w mieście i na sporadyczne wycieczki poza nim. I jeszcze jedno – takie auto powinno być niedrogie. Dacia Spring nie spełnia właściwie tylko tego jednego kryterium.

W pewnym sensie idea Dacii Spring nawiązuje do pionierskich czasów motoryzacji. Przecież do spopularyzowania aut przyczyniły się tanie modele typu Volkswagen Garbus, Ford Model T, Fiat 500 czy Citroen 2CV, a nie drogie i duże limuzyny. Obecnie elektryczne samochody są na podobnym etapie rozwoju jak 100 lat temu samochód. Dlaczego zatem nie iść podobną drogą…

Marka DACIA
Model Spring
Pojemność akumulatorów brutto/netto (kWh) 26,8
Moc maksymalna (kW/KM) 45
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 125
Skrzynia biegów automatyczna, 1
Napęd przedni
Przyspieszenie 0-100km/h (s) 19.1
Prędkość maksymalna (km/h) 125
Średnie zużycie energii elektrycznej
(WLTP kWh/100km)
13.9
Moc ładowania AC (kW) 7.4
Czas ładowania AC (min) 290
Moc ładowania DC (kW) 30
Czas ładowania DC (min) 56
Zasięg samochodu (km) 305
Długość / szerokość / wysokość (cm) 3734/1579/1516
Pojemność bagażnika min-max (l) 290-620
Cena od (zł) 106 900
Rata leasingu od (zł/miesiąc) 0
Koszt wynajmu od (zł/doba) 0
Google News
Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński Dziennikarz AutoŚwiat.pl

Katalog Samochodów Auto Świat