- Mercedes EQE SUV 350 4Matic ma dwa elektryczne silniki, które łącznie generują 292 KM oraz 765 Nm
- Samochód rozpędza się do 100 km/h po 6,6 s, natomiast maksymalnie można nim podróżować 210 km/h
- Mercedes EQE SUV 350 4Matic ma na pokładzie akumulatory o pojemności 89 kWh i po naładowaniu ich na 100 proc. w mieszanym cyklu można pokonać maksymalnie 551 km
- Wyjazd na prezentację był w pełni opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany materiał
Mercedes EQE SUV wpisuje się w trendy obowiązujące obecnie w motoryzacji. Z jednej strony to modny, pożądany SUV, a z drugiej model z coraz powszechniejszym, elektrycznym napędem. To także kolejny model submarki EQ, która w portfolio Mercedesa obejmuje wyłącznie auta z bezemisyjnym napędem.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Mercedes EQE SUV jest nowym modelem, ale mamy wrażenie, że już go skądś znamy. Nic dziwnego, bo samochód do złudzenia przypomina większego Mercedesa EQS SUV. Tylko wprawne oko zauważy różnice w postaci mniej zaostrzonych końców reflektorów czy inaczej uformowanego tylnego zderzaka.
Oba auta różnią się oczywiście wymiarami. Podczas gdy w modelu EQS SUV wynoszą one (dł./szer./wys.) 5125/1959/1718 mm, to Mercedes EQE SUV ma odpowiednio 4863/1940/1685 mm. Inny jest także rozstaw osi - 3210 mm większego modelu wobec 3030 mm w tegorocznej nowości.
Mercedes EQE SUV jest wprawdzie mniejszy od topowego, elektrycznego SUV-a ze Stuttgartu, ale za to ma większy rozstaw osi. Tym samym nie ma żadnego ograniczenia we wnętrzu pod względem przestronności. Samochód ma bardzo dużo miejsca w obu rzędach siedzeń, a to przekłada się na wysoki komfort jazdy.
Mercedes EQE SUV to komfortowy elektryk
Swoje trzy grosze dokładają odpowiednio wyprofilowane fotele – są nie tylko wygodne, lecz także zapewniają dobre podparcie boczne. Wysokie osoby skorzystają z pewnością z funkcji zwiększającej długość siedziska – zapewnia to należyte podparcie pod udami.
Podobnie jak Mercedes EQE także i EQE SUV ma dwa rodzaje deski rozdzielczej. W lepiej wyposażonej odmianie otrzymujemy Hyperscreen o szerokości aż 141 cm. To nic innego jak kumulacja trzech ekranów – centralnego, 17,7-calowego, oraz dwóch o przekątnej 12,3 cala.
Jeden znajduje się przed kierowcą i jest bazą do eksponowania cyfrowych wskaźników, a drugi umieszczono przed pasażerem. W wersji uboższej brakuje tego wyświetlacza, a w jego miejscu pozostaje powierzchnia wykończona np. drewnem.
Obsługa urządzeń pokładowych nie sprawia poważnego problemu, choć przyzwyczajenia wymaga opanowanie bogatego menu. Część funkcji obsługuje się również za pośrednictwem gładzików umieszczonych na kierownicy. Ponadto można skorzystać z głosowej obsługi, która okazuje się bardzo sprawna w działaniu.
Mercedes EQE SUV okazuje się nie tylko komfortowy, lecz także praktyczny. Samochód ma foremnie ukształtowany bagażnik o pojemności 520-1675 l. Takie wartości sprawiają, że bez problemu zmieścimy urlopowy ekwipunek całej rodziny.
Jazdy Mercedesem EQE SUV-em odbyliśmy w Lizbonie i jej okolicach. Podczas podróżowania ciasnymi i krętymi uliczkami portugalskiej stolicy przekonaliśmy się, że ten duży SUV wcale nie jest niezgrabny w trakcie jazdy w takich warunkach.
Mogłoby się wydawać, że wymiary pojazdu utrudnią manewrowanie. Nic bardziej mylnego. To dlatego, że na pokładzie znalazły się skrętne tylne koła – standardowo o 4,5 stopnia, a w opcji nawet o 10 stopni. W trakcie jazdy do 60 km/h koła tylnej osi skręcają się w kierunku przeciwnym do przednich kół. W efekcie, podczas skręcania ma się wrażenie, jakby zmniejszył się rozstaw osi i auto prowadzi się jak o numer mniejsze.
Oczywiście pomaga to w manewrowaniu, ale nie likwiduje rzeczywistych wymiarów pojazdu. Tym samym trzeba liczyć się z trudnością w postaci znalezienia stosownego miejsca do zaparkowania.
Skrętna tylna oś przyczynia się również do stabilnego prowadzenia na zakrętach podczas dynamicznej jazdy. Powyżej 60 km/h tylne koła zwrócone są w tę samą stronę co przednie, a dzięki temu auto skutecznie niweluje prawa fizyki, oddziałujące na nadwozie – poprawia się stabilność jazdy, a karoseria nie przechyla się nadmiernie na zakrętach.
Mercedes EQE SUV 350 4Matic napędzany jest dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 292 KM. W tej postaci auto ma więcej niż zadowalającą dynamikę – setkę uzyskuje się po 6,6 s. Mocne wciśnięcie pedału gazu podczas ruszania objawia się gwałtownym startem mocnym wciskaniem pleców pasażerów w oparcia foteli.
Nie lubicie takich sportowych wrażeń? Nie ma sprawy. Jeżeli delikatnie będziecie obchodzić się z gazem, możecie liczyć na zrelaksowaną jazdę i to w niemal kompletnej ciszy.
Mercedes EQE SUV 350 4Matic ma na pokładzie akumulatory o pojemności 89 kWh. Według producenta w cyklu WLTP zużycie energii pojazdu wynosi 18,7-22,4 kWh/100 km, a zasięg to 551 km.
Mercedes EQE SUV – szybko jedziesz, bliżej jedziesz
Podczas pierwszych jazd w trakcie podróżowania portugalskimi trasami szybkiego ruchu i autostradami zapotrzebowanie na prąd wyniosło około 28 kWh/100 km. To oznacza zasięg na poziomie 320 km.
Kiedy podróżowaliśmy po Lizbonie, zużycie prądu zmniejszyło się do 22 kWh/100 km, a zatem po naładowaniu do pełna akumulatorów można przejechać około 400 km. Czas uzupełniania energii zależy od użytej ładowarki.
Korzystając z ładowarki o mocy 11 kW, pełną baterię mamy po 9,5 godz. Przy mocy 22 kW potrzeba na to 4,8 godz. Z kolei szybkie ładowanie na punkcie o mocy 170 kW pozwala uzupełnić energię w zakresie 10-80 proc. po około 32 min.
Mercedes EQE SUV ma zawieszenie, które w połączeniu ze skrętną tylną osią i precyzyjnym układem kierowniczym zapewnia dobre prowadzenie na zakrętach. Jednak to nie jedyna zaleta układu jezdnego.
Odpowiednie zestrojenie sprawia, że resorowanie jest bardzo komfortowe. Pasażerowie nie odczuwają żadnych, pokonywanych nierówności. No może tylko duże poprzeczne wyboje powodują lekką obniżkę komfortu.
Mercedes EQE SUV dostępny w trzech wersjach silnikowych do wyboru. Najsłabsza odmiana 300 ma 245 KM, a kosztuje 413 500 zł. Następnie jest 292-konna wersja 350, za którą trzeba zapłacić 429 700 zł. O takiej samej mocy auto występuje także jako 350 4Matic (takim autem jeździliśmy), a wówczas cena to 443 000 zł.
Za model 500 4Matic, którego dwa silniki generują łącznie 408 KM, zapłacimy 465 200 zł. Natomiast topowe AMG EQE SUV 43 4Matic o mocy 476 KM wyceniono na 535 200 zł.
Mercedesa EQE SUV-a można już zamawiać. Jednak na pierwsze egzemplarze trzeba jeszcze poczekać, bowiem mają one dotrzeć do polskich salonów na przełomie maja oraz czerwca.
Mercedes EQE SUV – nasza opinia
Mercedes EQE SUV jest przestronny i praktyczny, a do tego zapewnia wysoki komfort jazdy. Zaletą pojazdu okazuje się również dobra dynamika przy zachowaniu zasięgu, który pozwala nie tylko na jazdę po mieście, lecz także z rodziną na urlop. W dodatku dzięki napędowi 4x4 wolny czas można spędzać również aktywnie poza ubitymi traktami. Właściwie jedyną poważną wadą pojazdu okazuje się wysoka cena zakupu.
Mercedes EQE SUV – dane techniczne
Silnik | Dwa asynchroniczne, po jednym przy każdej osi |
Moc maksymalna | 292 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 765 Nm |
Napęd | 4x4 |
Długość/szerokość/wysokość | 4863/1940/1685 mm |
Rozstaw osi | 3030 mm |
Pojemność bagażnika | 520-1675 l |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,6 s |
Prędkość maksymalna | 210 km/h |
Zużycie prądu | 18,6-22,5 kWh/100 km |
Cena od | 443 000 zł |