Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Taki był nasz długodystansowy test Renault Austral

Taki był nasz długodystansowy test Renault Austral

Przez ponad cztery miesiące testowaliśmy Renault Australa i w tym okresie pokonaliśmy francuskim SUV-em ponad 10 tys. km. Sprawdziliśmy auto w wielu sytuacjach, na odmiennych trasach oraz w różnych warunkach pogodowych i drogowych. Dzięki temu mogliśmy przekonać się, jakie faktycznie jest to auto.

Renault AustralŻródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński
  • Renault Austral, które testowaliśmy przez dłuższy czas, to benzynowa, miękka hybryda generująca 158 KM oraz 270 Nm
  • Samochód ma napęd na przednie koła, a moment obrotowy dociera do nich za pośrednictwem bezstopniowej przekładni CVT
  • W ciągu czterech miesięcy pokonaliśmy ponad 10 tys. km i w tym okresie sprawdziliśmy auto zarówno podczas jazdy w mieście, jak i na trasie, podróżowaliśmy pojedynczo oraz z rodziną na urlop
  • Samochód został użyczony przez importera, a po teście został zwrócony

Renault Austral, które gościło w naszej redakcji, to wersja ze 158-konną miękką hybrydą, automatyczną skrzynią biegów oraz z napędem na przednie koła. Samochód użytkowaliśmy przez ponad cztery miesiące – od okresu przed świętami Bożego Narodzenia do dnia po Wielkanocy. Podczas testu od świąt do świąt przejechaliśmy autem ponad 10 tys. km.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Powiecie, że to nieduży przebieg w takim okresie i że to nie żaden długodystansowy test. Pamiętajcie jednak, że nie był to sprawdzian wytrzymałości czy rekord pokonania jak największego dystansu w krótkim czasie, tylko okazja do sprawdzenia auta w różnych sytuacjach. Poza tym nie chodziło o to, żeby zobaczyć, jak Renault Austral zachowuje się w ekstremalnie trudnym teście, ale w sytuacjach, w jakich auto tego typu jest użytkowane przez większość kierowców.

Renault Austral – szary, matowy lakier dodaje uroku

Testowane Renault Austral z miękką, 158-konną hybrydą to wersja iconic esprit Alpine, z lakierem szarym schiste satin i z czarnym dachem etoile. W grudniu 2022 r., a zatem wtedy, gdy rozpoczynaliśmy test, samochód kosztował 180 900 zł, a wraz z opcjami 205 100 zł. Niestety, samochody drożeją i obecnie… A właśnie, że nie. Nasz bohater wcale nie podrożał i w tej chwili ma taką samą cenę, jaką miał na początku testu.

Renault Austral
Renault AustralRenault

Renault Austral udowodnił, że jest świetnym kandydatem na rodzinne auto. Jeden z testujących pojechał z rodziną do Świnoujścia, a także odwiedził przygraniczne, niemieckie miejscowości. Samochód sprawdził się podczas tej podróży zarówno pod względem osiągów, komfortu jazdy, jak i możliwości transportowych.

Renault Australa sprawdziliśmy również podczas rodzinnego wyjazdu na narty. Tym razem możliwości transportowe francuskiego SUV-a wykorzystaliśmy do maksimum. Nie dość, że zapakowaliśmy do pełna bagażnik (575-1525 l), to jeszcze pojechaliśmy z boksem dachowym.

Renault Austral
Renault AustralŻródło: Auto Świat / Klara Kamińska

Było to niezbędne, żeby zmieścić sprzęt narciarski całej familii. We wnętrzu Renault Australa nie jest to możliwe, bowiem samochód nie ma okienka do przewożenia długich przedmiotów.

Przy okazji przekonaliśmy się, jak dobrym pomysłem jest przesuwana tylna kanapa. Po jej przemieszczeniu w kufrze zmieściliśmy więcej pakunków, a jednocześnie z tyłu podróżowała dwójka nastolatek. Pomimo bliższej odległości od oparć przednich foteli nadal pozostała wystarczająca ilość miejsca na nogi obu pasażerek.

Renault Austral
Renault AustralŻródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Podczas tego wyjazdu doceniliśmy nie tylko możliwości transportowe Renault Australa, lecz także sprawdziliśmy dokładnie (według komputera i tankowania auta do pełna) zużycie paliwa na trasie z boksem dachowym na dachu. Przy okazji dowiedzieliśmy się, jak bardzo zbieżne jest rzeczywiste spalanie z informacjami podawanymi przez komputer pokładowy.

Renault Austral i Dzień Kobiet

Renault Austral
Renault AustralŻródło: Auto Świat / Krzysztof Grabek

Renault Australa sprawdziliśmy pod transportowym względem jeszcze przy jednej okazji. Przestrzeń bagażową francuskiego SUV-a wykorzystaliśmy w akcji charytatywnej. Samochód posłużył do przewiezienia paczek w ramach akcji "Trochę Dobra na Dzień Kobiet". Prezenty dostarczyliśmy paniom mieszkającym w ośrodkach pomocy, domach ofiar przemocy czy domach samotnej matki.

Renault Austral sprawdza się także w mieście

Renault Austral okazało się świetnym autem na długie podróże, ale autem jeździ się również po mieście. W osobnym teście sprawdziliśmy, jak samochód zachowuje się w takich warunkach. Okazało się, że auto jest wystarczająco zwrotne, żeby łatwo manewrowało się nim (średnica zawracania to 11,4 m), a kompaktowe wymiary pozwalają na bezproblemowe znalezienie odpowiedniego miejsca do zaparkowania.

Renault Austral
Renault AustralŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

Z kolei wysoka pozycja siedząca poprawia widoczność, a tym samym sprzyja jeździe w miejskich korkach. W miejskim teście również sprawdziliśmy zużycie paliwa, które wyniosło 8,2 l/100 km.

Średnie spalanie Renault Australa skontrolowaliśmy jeszcze na naszej stałej trasie testowej. Wiedzie ona przez miasto, trasą szybkiego ruchu, autostradą oraz lokalnymi, podmiejskimi trasami. Według komputera spalanie wyniosło 7,5 l/100 km, a zgodnie z tankowaniem do pełna – 7,6 l/100 km. Tym samym dowiedzieliśmy się o dwóch zaletach samochodu – niewygórowanym, jak na masę, moc i osiągi zapotrzebowaniu na benzynę oraz o tym, jak dokładny jest komputer pokładowy.

Renault Austral w subiektywnym teście

Renault Austral
Renault AustralŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

Wreszcie jeden z testujących w subiektywnym sprawdzianie wypunktował mocne i słabe strony Renault Australa. To nie tylko ujawniło zalety i wady, lecz także udowodniło, jak odmienne może być postrzeganie tego samego samochodu przez różnych kierowców. Nie ze wszystkimi wyborami zgadzam się, a jednocześnie mam inne cechy, które wyróżniłbym w takim zestawieniu. Przykłady?

Moim zdaniem niezbyt trafnie rozwiązano sposób włączania podgrzewania kierownicy. Służy do tego mała ikona na centralnym ekranie. Podczas prowadzenia auta trzeba skupić się, żeby dobrze w nią trafić (to odwraca uwagę kierowcy od drogi). Z kolei aktywowanie tego udogodnienia zaraz po uruchomieniu silnika możliwe jest czasami dopiero po dwu- lub trzykrotnym dotknięciu ikonki. To irytujące.

Renault Austral
Renault AustralŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

Słabością pojazdu okazały się jeszcze niestabilne multimedia. Co z tego, że sparowałem telefon z pokładowym systemem, skoro po każdym uruchomieniu silnika musiałem ponownie przeklikać się przez menu, żeby zestaw głośnomówiący czy Android Auto działały poprawnie.

Renault Austral był z nami cztery miesiące, przejechaliśmy nim ponad 10 tys. km bez najmniejszych awarii, które spowodowałyby przerwy w podróży. Właściwie zdarzył nam się tylko jeden drobny incydent.

Renault Austral
Renault AustralŻródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Jeden z testujących lekko porysował lewy, tylny błotnik. Wynikało to trochę z ograniczonej widoczności, a przyczyną tego ograniczenia było dziwne funkcjonowanie indeksowania lusterek. Jeżeli na drzwiach wybierze się, że chcemy regulować ustawienie prawego lusterka, to później po włączeniu wstecznego biegu obniża się mocno w dół… lewe lusterko.

Nie, to nie pomyłka. Co zatem zrobić, żeby nie opuszczało się ono? Wystarczy wybrać regulację ustawienie lewego lusterka. Wówczas nie opuszcza się ono podczas cofania, a z kolei prawe robi to tylko w minimalnym stopniu. Trochę to dziwne rozwiązanie.

Renault Austral – nasza opinia

Renault Austral ze 158-konną miękką hybrydą przekonał nas dobrą dynamiką, wysokim komfortem jazdy oraz świetnymi własnościami transportowymi. To jednocześnie samochód, który dobrze prowadzi się, a do tego nie jest paliwożerny. Na pochwałę zasługuje również skrzynia CVT, która ma wirtualne biegi i jadący nie są męczeni hałasem silnika pozostającym na wysokich obrotach. Auto ma bogate wyposażenie, ale nie jest, niestety tanie. Dobrze, że chociaż w ciągu kilku miesięcy nie wzrosła jego cena. W dzisiejszych czasach nie jest to wcale normą.

Renault Austral – osiągi

Prędkość maksymalna 175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s
Spalanie (WLTP) średnie 6,5 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 147 g/km
Teoretyczny zasięg 850 km
Średnica zawracania 11,4 m

Renault Austral – dane techniczne/cena

Silnik t.benz. R4/16
Pojemność skokowa 1332 ccm
Moc maksymalna 158 KM przy 5250 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 270 Nm przy 1800 obr./min
Napęd/skrzynia biegów przedni/CVT
Dł./szer./wys. 4510/1825/1644 mm
Rozstaw osi 2667 mm
Masa własna 1464 kg
Ładowność 539 kg
Pojemność bagażnika 575-1525 l
Pojemność zbiornika paliwa 55 l
Cena standardowa/po doposażeniu 180 900/205 100 zł

Renault Austral – wyposażenie

Awaryjne hamowanie/7 airbagów S/S
Utrzymanie pasa ruchu/aktywny tempomat S/S
Czujniki parkowania/kamera 360 stopni S/S
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka S/S
Automatyczna klimatyzacja/komputer pokładowy S/S
Reflektory full LED Matrix Vision 4000 zł
Podgrzewane fotele/kierownica S/S
Radio/Bluetooth S/S
Android Auto/Apple CarPlay S/S
Wielofunkcyjna kierownica/nawigacja S/S
Wyświetlacz head-up 3000 zł
Lakier specjalny szary schiste satin 7500 zł
Czarny dach etoile 2500 zł
Harman Kardon z 12 głośnikami 4000 zł
20-calowe alufelgi S
Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:RenaultRenault AustralSUV
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków