- Renault Austral, które testowaliśmy przez dłuższy czas, to benzynowa, miękka hybryda generująca 158 KM oraz 270 Nm
- Samochód ma napęd na przednie koła, a moment obrotowy dociera do nich za pośrednictwem bezstopniowej przekładni CVT
- W ciągu czterech miesięcy pokonaliśmy ponad 10 tys. km i w tym okresie sprawdziliśmy auto zarówno podczas jazdy w mieście, jak i na trasie, podróżowaliśmy pojedynczo oraz z rodziną na urlop
- Samochód został użyczony przez importera, a po teście został zwrócony
Renault Austral, które gościło w naszej redakcji, to wersja ze 158-konną miękką hybrydą, automatyczną skrzynią biegów oraz z napędem na przednie koła. Samochód użytkowaliśmy przez ponad cztery miesiące – od okresu przed świętami Bożego Narodzenia do dnia po Wielkanocy. Podczas testu od świąt do świąt przejechaliśmy autem ponad 10 tys. km.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPowiecie, że to nieduży przebieg w takim okresie i że to nie żaden długodystansowy test. Pamiętajcie jednak, że nie był to sprawdzian wytrzymałości czy rekord pokonania jak największego dystansu w krótkim czasie, tylko okazja do sprawdzenia auta w różnych sytuacjach. Poza tym nie chodziło o to, żeby zobaczyć, jak Renault Austral zachowuje się w ekstremalnie trudnym teście, ale w sytuacjach, w jakich auto tego typu jest użytkowane przez większość kierowców.
Renault Austral – szary, matowy lakier dodaje uroku
Testowane Renault Austral z miękką, 158-konną hybrydą to wersja iconic esprit Alpine, z lakierem szarym schiste satin i z czarnym dachem etoile. W grudniu 2022 r., a zatem wtedy, gdy rozpoczynaliśmy test, samochód kosztował 180 900 zł, a wraz z opcjami 205 100 zł. Niestety, samochody drożeją i obecnie… A właśnie, że nie. Nasz bohater wcale nie podrożał i w tej chwili ma taką samą cenę, jaką miał na początku testu.
Renault Austral udowodnił, że jest świetnym kandydatem na rodzinne auto. Jeden z testujących pojechał z rodziną do Świnoujścia, a także odwiedził przygraniczne, niemieckie miejscowości. Samochód sprawdził się podczas tej podróży zarówno pod względem osiągów, komfortu jazdy, jak i możliwości transportowych.
Renault Australa sprawdziliśmy również podczas rodzinnego wyjazdu na narty. Tym razem możliwości transportowe francuskiego SUV-a wykorzystaliśmy do maksimum. Nie dość, że zapakowaliśmy do pełna bagażnik (575-1525 l), to jeszcze pojechaliśmy z boksem dachowym.
Było to niezbędne, żeby zmieścić sprzęt narciarski całej familii. We wnętrzu Renault Australa nie jest to możliwe, bowiem samochód nie ma okienka do przewożenia długich przedmiotów.
Przy okazji przekonaliśmy się, jak dobrym pomysłem jest przesuwana tylna kanapa. Po jej przemieszczeniu w kufrze zmieściliśmy więcej pakunków, a jednocześnie z tyłu podróżowała dwójka nastolatek. Pomimo bliższej odległości od oparć przednich foteli nadal pozostała wystarczająca ilość miejsca na nogi obu pasażerek.
Podczas tego wyjazdu doceniliśmy nie tylko możliwości transportowe Renault Australa, lecz także sprawdziliśmy dokładnie (według komputera i tankowania auta do pełna) zużycie paliwa na trasie z boksem dachowym na dachu. Przy okazji dowiedzieliśmy się, jak bardzo zbieżne jest rzeczywiste spalanie z informacjami podawanymi przez komputer pokładowy.
Renault Austral i Dzień Kobiet
Renault Australa sprawdziliśmy pod transportowym względem jeszcze przy jednej okazji. Przestrzeń bagażową francuskiego SUV-a wykorzystaliśmy w akcji charytatywnej. Samochód posłużył do przewiezienia paczek w ramach akcji "Trochę Dobra na Dzień Kobiet". Prezenty dostarczyliśmy paniom mieszkającym w ośrodkach pomocy, domach ofiar przemocy czy domach samotnej matki.
Renault Austral sprawdza się także w mieście
Renault Austral okazało się świetnym autem na długie podróże, ale autem jeździ się również po mieście. W osobnym teście sprawdziliśmy, jak samochód zachowuje się w takich warunkach. Okazało się, że auto jest wystarczająco zwrotne, żeby łatwo manewrowało się nim (średnica zawracania to 11,4 m), a kompaktowe wymiary pozwalają na bezproblemowe znalezienie odpowiedniego miejsca do zaparkowania.
Z kolei wysoka pozycja siedząca poprawia widoczność, a tym samym sprzyja jeździe w miejskich korkach. W miejskim teście również sprawdziliśmy zużycie paliwa, które wyniosło 8,2 l/100 km.
Średnie spalanie Renault Australa skontrolowaliśmy jeszcze na naszej stałej trasie testowej. Wiedzie ona przez miasto, trasą szybkiego ruchu, autostradą oraz lokalnymi, podmiejskimi trasami. Według komputera spalanie wyniosło 7,5 l/100 km, a zgodnie z tankowaniem do pełna – 7,6 l/100 km. Tym samym dowiedzieliśmy się o dwóch zaletach samochodu – niewygórowanym, jak na masę, moc i osiągi zapotrzebowaniu na benzynę oraz o tym, jak dokładny jest komputer pokładowy.
Renault Austral w subiektywnym teście
Wreszcie jeden z testujących w subiektywnym sprawdzianie wypunktował mocne i słabe strony Renault Australa. To nie tylko ujawniło zalety i wady, lecz także udowodniło, jak odmienne może być postrzeganie tego samego samochodu przez różnych kierowców. Nie ze wszystkimi wyborami zgadzam się, a jednocześnie mam inne cechy, które wyróżniłbym w takim zestawieniu. Przykłady?
Moim zdaniem niezbyt trafnie rozwiązano sposób włączania podgrzewania kierownicy. Służy do tego mała ikona na centralnym ekranie. Podczas prowadzenia auta trzeba skupić się, żeby dobrze w nią trafić (to odwraca uwagę kierowcy od drogi). Z kolei aktywowanie tego udogodnienia zaraz po uruchomieniu silnika możliwe jest czasami dopiero po dwu- lub trzykrotnym dotknięciu ikonki. To irytujące.
Słabością pojazdu okazały się jeszcze niestabilne multimedia. Co z tego, że sparowałem telefon z pokładowym systemem, skoro po każdym uruchomieniu silnika musiałem ponownie przeklikać się przez menu, żeby zestaw głośnomówiący czy Android Auto działały poprawnie.
Renault Austral był z nami cztery miesiące, przejechaliśmy nim ponad 10 tys. km bez najmniejszych awarii, które spowodowałyby przerwy w podróży. Właściwie zdarzył nam się tylko jeden drobny incydent.
Jeden z testujących lekko porysował lewy, tylny błotnik. Wynikało to trochę z ograniczonej widoczności, a przyczyną tego ograniczenia było dziwne funkcjonowanie indeksowania lusterek. Jeżeli na drzwiach wybierze się, że chcemy regulować ustawienie prawego lusterka, to później po włączeniu wstecznego biegu obniża się mocno w dół… lewe lusterko.
- Czytaj także: Test 100 tys. km Renault Kadjar – trochę inne, ale dobre
Nie, to nie pomyłka. Co zatem zrobić, żeby nie opuszczało się ono? Wystarczy wybrać regulację ustawienie lewego lusterka. Wówczas nie opuszcza się ono podczas cofania, a z kolei prawe robi to tylko w minimalnym stopniu. Trochę to dziwne rozwiązanie.
Renault Austral – nasza opinia
Renault Austral ze 158-konną miękką hybrydą przekonał nas dobrą dynamiką, wysokim komfortem jazdy oraz świetnymi własnościami transportowymi. To jednocześnie samochód, który dobrze prowadzi się, a do tego nie jest paliwożerny. Na pochwałę zasługuje również skrzynia CVT, która ma wirtualne biegi i jadący nie są męczeni hałasem silnika pozostającym na wysokich obrotach. Auto ma bogate wyposażenie, ale nie jest, niestety tanie. Dobrze, że chociaż w ciągu kilku miesięcy nie wzrosła jego cena. W dzisiejszych czasach nie jest to wcale normą.
Renault Austral – osiągi
Prędkość maksymalna | 175 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s |
Spalanie (WLTP) średnie | 6,5 l/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) | 147 g/km |
Teoretyczny zasięg | 850 km |
Średnica zawracania | 11,4 m |
Renault Austral – dane techniczne/cena
Silnik | t.benz. R4/16 |
Pojemność skokowa | 1332 ccm |
Moc maksymalna | 158 KM przy 5250 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 270 Nm przy 1800 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/CVT |
Dł./szer./wys. | 4510/1825/1644 mm |
Rozstaw osi | 2667 mm |
Masa własna | 1464 kg |
Ładowność | 539 kg |
Pojemność bagażnika | 575-1525 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 55 l |
Cena standardowa/po doposażeniu | 180 900/205 100 zł |
Renault Austral – wyposażenie
Awaryjne hamowanie/7 airbagów | S/S |
Utrzymanie pasa ruchu/aktywny tempomat | S/S |
Czujniki parkowania/kamera 360 stopni | S/S |
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka | S/S |
Automatyczna klimatyzacja/komputer pokładowy | S/S |
Reflektory full LED Matrix Vision | 4000 zł |
Podgrzewane fotele/kierownica | S/S |
Radio/Bluetooth | S/S |
Android Auto/Apple CarPlay | S/S |
Wielofunkcyjna kierownica/nawigacja | S/S |
Wyświetlacz head-up | 3000 zł |
Lakier specjalny szary schiste satin | 7500 zł |
Czarny dach etoile | 2500 zł |
Harman Kardon z 12 głośnikami | 4000 zł |
20-calowe alufelgi | S |
Galeria zdjęć
Renault Austral (od 2022 r.)
Renault Austral (od 2022 r.)
Renault Austral (od 2022 r.)
Renault Austral (od 2022 r.)
Renault Austral (od 2022 r.)