- Renault Austral, którego otrzymaliśmy do długodystansowego testu, ma pod maską 12-woltową, miękką hybrydę generującą 158 KM oraz 270 Nm
- Napęd na przednie koła przekazywany jest za pośrednictwem instalowanej seryjnie, bezstopniowej przekładni CVT
- Samochód, który będziemy testowali przez trzy miesiące, występuje w topowej odmianie iconic esprit Alpine, z lakierem szarym schiste satin i z czarnym dachem etoile
Renault Austral pojawił się w gamie francuskiej marki w 2022 r. jako następca, produkowanego w latach 2015-22 Kadjara. Nowy model występuje obecnie w dwóch, zelektryfikowanych wersjach silnikowych – obie są 12-woltowymi, miękkimi hybrydami. W słabszej postaci jednostka generuje 140 KM i 260 Nm, a moment obrotowy przekazywany jest na przednie koła za pośrednictwem 6-stopniowej, manualnej skrzyni.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Mocniejszy wariant ma silnik produkujący 158 KM oraz 270 Nm, a za przekazanie momentu obrotowego na przednie koła odpowiada bezstopniowa przekładnia CVT. Właśnie w takiej wersji silnikowej, z topowym wyposażeniem iconic esprit Alpine oraz lakierem szarym schiste satin i czarnym dachem etoile występuje egzemplarz, który będziemy testowali przez trzy miesiące.
Renault Austral sprawia pozytywne wrażenie już na pierwszy rzut oka. To zasługa udanej stylistyki nadwozia, które, choć duże, nie wygląda przysadziście. Auto okazuje się nieco większe od poprzednika, bo długość jego nadwozia to 4510 mm, a tymczasem Renault Kadjar miał karoserię liczącą 4489 mm.
Renault Austral – efektowna stylistyka
Do terenowego wizerunku pojazdu świetnie pasuje szary, matowy lakier oraz okraszenie nadwozia wstawkami z czarnego, fortepianowego lakieru. W tej postaci utrzymano osłony progów, zderzaki, tylny spoiler oraz dach.
Po zajęciu miejsca we wnętrzu zachwyca przestronność w obu rzędach siedzeń oraz wygoda, jaką zapewniają fotele (kierowcy z funkcją masażu). Do tego dochodzi świetna funkcjonalność pojazdu – bagażnik ma pojemność aż 575-1525 l, a poza tym, dzięki przesuwanej tylnej kanapie jego wielkość można regulować względem ilości miejsca dla pasażerów.
Renault Austral – pierwsze wrażenia z jazdy
Pracująca pod maską 12-woltowa, miękka hybryda o mocy 158 KM całkiem sprawnie radzi sobie z napędem. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu auto rozpędza się od 0 do 100 km/h po akceptowalnych 9,7 s. To dobry wynik, ale pokazuje on jednocześnie, że taka moc to minimum w przypadku auta o masie 1464 kg. Potwierdza to fakt, że słabsza, 140-konna odmiana na sprint w zakresie 0-100 km/h potrzebuje 10,7 s (to aż o sekundę dłużej).
Napęd Renaulta Australa można wykorzystać na różne sposoby, bo na pokładzie znalazł się Multi Sense, za pośrednictwem którego można zmieniać tryby jazdy. Do wyboru są cztery ustawienia: Eco, Comfort, Sport i pozwalające na wybranie indywidualnych preferencji Perso.
Renault Austral – udane CVT w standardzie
Pierwsze kilometry przejechane Renault Australem pokazały również, że jak się chce, to można skonstruować bezstopniową przekładnię, która nie psuje przyjemności z jazdy. Skrzynia ma wirtualne biegi i nawet po mocnym wciśnięciu pedału gazu silnik nie wyje na wysokich obrotach, tak jak potrafi to zdarzać się u konkurencji. Momentami można wręcz zapomnieć, że mamy do czynienia z mechanizmem CVT.
Na razie autem podróżowaliśmy wyłącznie po mieście, więc trudno wypowiadać się o prowadzeniu go z dużymi prędkościami. Pewne jest już natomiast, że zawieszenie sprawdza się pod względem komfortu resorowania. Zarówno duże, jak i małe wyboje są tłumione nienagannie.
Renault Austral – bogate wyposażenie
Renault Austral, które mamy okazję testować przez trzy miesiące, to topowa odmiana iconic esprit Alpine. W standardowym wyposażeniu znalazło się na pokładzie m.in. 7 airbagów, utrzymanie pasa ruchu, awaryjne hamowanie, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, automatyczna klimatyzacja, a także kamery 360 stopni, eCall czy audio z 12-calowym, dotykowym ekranem i wielofunkcyjną kierownicą. Za tak skonfigurowany samochód trzeba zapłacić 180 900 zł.
Przeczytaj także: Renault Austral to nowy kompaktowy SUV z szansą na sukces
Oprócz tego w aucie zamontowano kilka płatnych opcji – wyświetlacz head-up za 3000 zł, lakier specjalny szary schiste satin za 7500 zł, czarny dach etoile (2500 zł) czy zestaw Harman Kardon z 12 głośnikami kosztujący 4000 zł.
Renault Austral – nasza opinia
Pierwsze wrażenie jest niezwykle ważne, a w przypadku Renaulta Australa okazuje się ono pozytywne. Samochód ma atrakcyjną stylistykę nadwozia, a przestronne wnętrze wykończono materiałami wysokiej jakości. Powody do zadowolenia daje również funkcjonalność części pasażerskiej i bagażowej. Zaletą pojazdu okazuje się także dobra dynamika i bogate wyposażenie. Pozostałe parametry auta ocenimy podczas dalszego testu i przedstawimy w kolejnych relacjach.
Renault Austral – osiągi
Prędkość maksymalna | 175 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s |
Spalanie (WLTP) średnie | 6,5 l/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) | 147 g/km |
Teoretyczny zasięg | 850 km |
Średnica zawracania | 11,4 m |
Renault Austral – dane techniczne/cena
Silnik | t.benz. R4/16 |
Pojemność skokowa | 1332 ccm |
Moc maksymalna | 158 KM przy 5250 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 270 Nm przy 1800 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/CVT |
Dł./szer./wys. | 4510/1825/1644 mm |
Rozstaw osi | 2667 mm |
Masa własna | 1464 kg |
Ładowność | 539 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 55 l |
Cena standardowa | 180 900 zł |
Renault Austral – wyposażenie
Awaryjne hamowanie/7 airbagów | S/S |
Utrzymanie pasa ruchu/aktywny tempomat | S/S |
Czujniki parkowania/kamera 360 stopni | S/S |
Elektrycznie sterowane szyby/lusterka | S/S |
Automatyczna klimatyzacja/komputer pokładowy | S/S |
Reflektory full LED Matrix Vision | 4000 zł |
Podgrzewane fotele/kierownica | S/S |
Radio/Bluetooth | S/S |
Android Auto/Apple CarPlay | S/S |
Wielofunkcyjna kierownica/nawigacja | S/S |
Wyświetlacz head-up | 3000 zł |
Lakier specjalny szary schiste satin | 7500 zł |
Czarny dach etoile | 2500 zł |
Harman Kardon z 12 głośnikami | 4000 zł |
20-calowe alufelgi | S |