Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Renault Austral – sprawdzimy go podczas testu długodystansowego

Renault Austral – sprawdzimy go podczas testu długodystansowego

Renault Austral to nowość z 2022 r., a już mamy to auto na długodystansowym teście. Przez trzy miesiące sprawdzimy tego SUV-a zarówno podczas jazdy w mieście, jak i na trasie. Zobaczymy, jak spełnia się on w rodzinnej roli i w trakcie wyjazdów na ferie. Ponadto zbadamy dokładnie zużycie paliwa na naszej trasie testowej.

Renault Austral
Zobacz galerię (25)
Auto Świat / Tomasz Kamiński
Renault Austral
  • Renault Austral, którego otrzymaliśmy do długodystansowego testu, ma pod maską 12-woltową, miękką hybrydę generującą 158 KM oraz 270 Nm
  • Napęd na przednie koła przekazywany jest za pośrednictwem instalowanej seryjnie, bezstopniowej przekładni CVT
  • Samochód, który będziemy testowali przez trzy miesiące, występuje w topowej odmianie iconic esprit Alpine, z lakierem szarym schiste satin i z czarnym dachem etoile

Renault Austral pojawił się w gamie francuskiej marki w 2022 r. jako następca, produkowanego w latach 2015-22 Kadjara. Nowy model występuje obecnie w dwóch, zelektryfikowanych wersjach silnikowych – obie są 12-woltowymi, miękkimi hybrydami. W słabszej postaci jednostka generuje 140 KM i 260 Nm, a moment obrotowy przekazywany jest na przednie koła za pośrednictwem 6-stopniowej, manualnej skrzyni.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mocniejszy wariant ma silnik produkujący 158 KM oraz 270 Nm, a za przekazanie momentu obrotowego na przednie koła odpowiada bezstopniowa przekładnia CVT. Właśnie w takiej wersji silnikowej, z topowym wyposażeniem iconic esprit Alpine oraz lakierem szarym schiste satin i czarnym dachem etoile występuje egzemplarz, który będziemy testowali przez trzy miesiące.

Renault Austral sprawia pozytywne wrażenie już na pierwszy rzut oka. To zasługa udanej stylistyki nadwozia, które, choć duże, nie wygląda przysadziście. Auto okazuje się nieco większe od poprzednika, bo długość jego nadwozia to 4510 mm, a tymczasem Renault Kadjar miał karoserię liczącą 4489 mm.

Renault Austral – efektowna stylistyka

Do terenowego wizerunku pojazdu świetnie pasuje szary, matowy lakier oraz okraszenie nadwozia wstawkami z czarnego, fortepianowego lakieru. W tej postaci utrzymano osłony progów, zderzaki, tylny spoiler oraz dach.

Renault Austral
Renault AustralŻródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Po zajęciu miejsca we wnętrzu zachwyca przestronność w obu rzędach siedzeń oraz wygoda, jaką zapewniają fotele (kierowcy z funkcją masażu). Do tego dochodzi świetna funkcjonalność pojazdu – bagażnik ma pojemność aż 575-1525 l, a poza tym, dzięki przesuwanej tylnej kanapie jego wielkość można regulować względem ilości miejsca dla pasażerów.

Renault Austral – pierwsze wrażenia z jazdy

Pracująca pod maską 12-woltowa, miękka hybryda o mocy 158 KM całkiem sprawnie radzi sobie z napędem. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu auto rozpędza się od 0 do 100 km/h po akceptowalnych 9,7 s. To dobry wynik, ale pokazuje on jednocześnie, że taka moc to minimum w przypadku auta o masie 1464 kg. Potwierdza to fakt, że słabsza, 140-konna odmiana na sprint w zakresie 0-100 km/h potrzebuje 10,7 s (to aż o sekundę dłużej).

Napęd Renaulta Australa można wykorzystać na różne sposoby, bo na pokładzie znalazł się Multi Sense, za pośrednictwem którego można zmieniać tryby jazdy. Do wyboru są cztery ustawienia: Eco, Comfort, Sport i pozwalające na wybranie indywidualnych preferencji Perso.

Renault Austral – udane CVT w standardzie

Pierwsze kilometry przejechane Renault Australem pokazały również, że jak się chce, to można skonstruować bezstopniową przekładnię, która nie psuje przyjemności z jazdy. Skrzynia ma wirtualne biegi i nawet po mocnym wciśnięciu pedału gazu silnik nie wyje na wysokich obrotach, tak jak potrafi to zdarzać się u konkurencji. Momentami można wręcz zapomnieć, że mamy do czynienia z mechanizmem CVT.

Renault Austral
Renault AustralŻródło: Auto Świat / Tomasz Kamiński

Na razie autem podróżowaliśmy wyłącznie po mieście, więc trudno wypowiadać się o prowadzeniu go z dużymi prędkościami. Pewne jest już natomiast, że zawieszenie sprawdza się pod względem komfortu resorowania. Zarówno duże, jak i małe wyboje są tłumione nienagannie.

Renault Austral – bogate wyposażenie

Renault Austral, które mamy okazję testować przez trzy miesiące, to topowa odmiana iconic esprit Alpine. W standardowym wyposażeniu znalazło się na pokładzie m.in. 7 airbagów, utrzymanie pasa ruchu, awaryjne hamowanie, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, automatyczna klimatyzacja, a także kamery 360 stopni, eCall czy audio z 12-calowym, dotykowym ekranem i wielofunkcyjną kierownicą. Za tak skonfigurowany samochód trzeba zapłacić 180 900 zł.

Przeczytaj także: Renault Austral to nowy kompaktowy SUV z szansą na sukces

Oprócz tego w aucie zamontowano kilka płatnych opcji – wyświetlacz head-up za 3000 zł, lakier specjalny szary schiste satin za 7500 zł, czarny dach etoile (2500 zł) czy zestaw Harman Kardon z 12 głośnikami kosztujący 4000 zł.

Renault Austral – nasza opinia

Pierwsze wrażenie jest niezwykle ważne, a w przypadku Renaulta Australa okazuje się ono pozytywne. Samochód ma atrakcyjną stylistykę nadwozia, a przestronne wnętrze wykończono materiałami wysokiej jakości. Powody do zadowolenia daje również funkcjonalność części pasażerskiej i bagażowej. Zaletą pojazdu okazuje się także dobra dynamika i bogate wyposażenie. Pozostałe parametry auta ocenimy podczas dalszego testu i przedstawimy w kolejnych relacjach.

Renault Austral – osiągi

Prędkość maksymalna175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,7 s
Spalanie (WLTP) średnie6,5 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)147 g/km
Teoretyczny zasięg850 km
Średnica zawracania11,4 m

Renault Austral – dane techniczne/cena

Silnikt.benz. R4/16
Pojemność skokowa1332 ccm
Moc maksymalna158 KM przy 5250 obr./min
Maksymalny moment obrotowy270 Nm przy 1800 obr./min
Napęd/skrzynia biegówprzedni/CVT
Dł./szer./wys.4510/1825/1644 mm
Rozstaw osi2667 mm
Masa własna1464 kg
Ładowność539 kg
Pojemność zbiornika paliwa55 l
Cena standardowa180 900 zł

Renault Austral – wyposażenie

Awaryjne hamowanie/7 airbagówS/S
Utrzymanie pasa ruchu/aktywny tempomatS/S
Czujniki parkowania/kamera 360 stopniS/S
Elektrycznie sterowane szyby/lusterkaS/S
Automatyczna klimatyzacja/komputer pokładowyS/S
Reflektory full LED Matrix Vision4000 zł
Podgrzewane fotele/kierownicaS/S
Radio/BluetoothS/S
Android Auto/Apple CarPlayS/S
Wielofunkcyjna kierownica/nawigacjaS/S
Wyświetlacz head-up3000 zł
Lakier specjalny szary schiste satin7500 zł
Czarny dach etoile2500 zł
Harman Kardon z 12 głośnikami4000 zł
20-calowe alufelgiS
Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji