- Nadwozie Tipo Cross w stosunku do pozostałych wersji podwyższono o 4 cm.
- Wersję Cross wyróżniają nakładki na progi i błotniki oraz osłony podwozia.
- Ceny Fiata Tipo Cross w wersji hatchback zaczynają się od 99 500 zł.
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Tipo Cross to ukłon Fiata w stronę crossoverów. Samochód ma większe koła i prześwit oraz liczne nakładki off-roadowe. W teście sprawdzamy, czy wersja Cross ma jedynie terenową stylistykę, czy faktycznie jest autem zdolnym pokonywać bezdroża?
Gdy pod koniec 2015 roku zadebiutowało Tipo, klienci zaczęli masowo odwiedzać salony Fiata. Cena kompaktowego modelu była bowiem niezwykle atrakcyjna. By stać się posiadaczem sedana, wystarczyło mieć w portfelu 44 900 zł, za hatchbacka trzeba było zapłacić o 7900 zł więcej, co i tak było bardzo korzystną ofertą, zwłaszcza że w tej cenie klient otrzymywał niezły standard wyposażenia (m.in. 6 airbagów i klimatyzacja manualna). Niska cena przyczyniła się do popularności modelu, ale też sprawiła, że do Tipo przylgnęła łatka auta budżetowego.
Fiat Tipo Cross – po liftingu drożej
Kiedy po 5 latach od debiutu w salonach pojawiło się zmodernizowane Tipo, jego cena wzrosła. Tani sedan został wycofany z oferty. Pozostały w niej praktyczne kombi i 5-drzwiowy hatchback. Jednak ceny bazowych wersji zaczynają się obecnie od 88 500 zł. Podwyżki są podyktowane nie tylko ogólnoświatowym wzrostem cen samochodów, lecz także tym, że Fiat chciał, by przestano postrzegać Tipo jako auto budżetowe, i zaczęli kupować je nowi (czyt. młodsi) klienci. Poza wyższą ceną zaoferował 5-letnią gwarancję, lepszy standard wyposażenia, nowe silniki i wersje wyposażeniowe, w tym testowany model – Tipo Cross 1.0 T3/100 KM.
Fiat Tipo Cross – wyposażenie "na bogato"
Zmodernizowane zawieszenie i większe koła sprawiły, że auto poszybowało o 4 cm w górę. Do tego przeprojektowano zderzaki, na nadkolach i progach pojawiły się nakładki z tworzywa, osłony podwozia i bogatsze wyposażenie (klima aut., adaptacyjny tempomat, Full LED-y). I tak z klasycznego hatchbacka powstał modny crossover. Oczywiście, w górę poszła też cena – od 99 500 zł. W teście zastanawiamy się, czy warto tyle wyłożyć na "kompaktowego crossovera" z silnikiem 1.0.
Fiat Tipo Cross – nareszcie hatchback z relingami
Kto szuka modnego auta z przestronną kabiną, dobrze trafił. Nadwozie Fiata w obu rzędach siedzeń oferuje dużo przestrzeni. Także rodzina nie będzie miała większych problemów, by spakować się na wakacje, bo kufer ma aż 440 l pojemności. Kto nie zmieści w nim swoich rzeczy, może umieścić bagaż na dachu. Od liftingu relingi oferowane są już nie tylko w kombi.
Fiat Tipo Cross – nowoczesne multimedia
Spodobać może się także wnętrze, gdyż po liftingu pojawiła się zgrabniejsza wielofunkcyjna kierownica, a tapicerka w Crossie ma ciekawszą kolorystykę, lepszą jakość oraz przeszycia z logo. Zwiększony prześwit oraz wysoko zamocowany nad podłogą fotel kierowcy sprawiają, że łatwiej się wsiada, a komfort jazdy zwiększa dodatkowo funkcja podgrzewania i elektrycznej regulacji odcinka lędźwiowego oparcia. Ciekawie prezentuje się 7-calowy ekran wskaźników, a przyjemnie obsługuje 10,25-calowy dotykowy monitor multimediów, które potrafią bezprzewodowo łączyć się ze smartfonami opartymi na Androidzie i iOS-ie oraz zapewniają ciekawe brzmienie.
Fiat Tipo Cross – silnik GSE żwawy "z dołu"
Przeczytaj też:
Można się krzywić, że pod maską pracuje trzycylindrowy benzyniak, ale naszym zdaniem na tle nie najmłodszego już wolnossącego 1,4-litrowego silnika (95 KM) różnica w przyjemności z jazdy jest większa. Choć w sprincie do setki nie ma dużej różnicy na korzyść, to jednak na co dzień docenicie cichszą pracę i lepszą reakcję na gaz przy niskich obrotach. Pod względem spalania też powinien być progres, ale tu dużo zależy od nogi kierowcy, bowiem downsizingowe motory są bardziej czułe na ostrzejszy styl jazdy.
Przesunięcie środka ciężkości auta do góry spowodowało konieczność usztywnienia podwozia, na szczęście nie odbiło się to znacząco na pogorszeniu komfortu jazdy. Pod względem precyzji prowadzenia Tipo nigdy nie było wzorem w klasie, jest jednak samochodem, który pewnie zachowuje się w zakręcie.
Fiat Tipo Cross – moim zdaniem
Wersja Cross to ukłon Fiata w stronę crossoverów – świetny marketingowy zabieg, by młodszą klientelę zachęcić do zakupu Tipo. Spodoba się jej nie tylko off-roadowa stylizacja samochodu, lecz także cyfrowe zegary, nowoczesne multimedia oraz liczne systemy bezpieczeństwa. Choć Tipo w wersji Cross nie jest autem budżetowym (cena od 99 500 zł), to nadal wysoce praktycznym, z przestronnym wnętrzem i pojemnym kufrem. Tipo hatchback wyraźnie podrożało (od 88 500 zł), ale za to oferuje bogatsze wyposażenie oraz aż 5-letnią gwarancję. Przydałyby się tylko większe modyfikacje podwozia, by prowadzenie było bardziej angażujące.
Fiat Tipo Cross – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 4,3 s |
0-100 km/h | 12,1 s |
0-130 km/h | 20,6 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 9,2 s (4. bieg) |
80-120 km/h | 15,6 s (5. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1313/447 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,3/11,3 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 44,8 m (opony zimowe) |
gorące | 45,3 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) |
przy 100 km/h | 65 dB (A) |
przy 130 km/h | 69 dB (A) |
Zużycie testowe (95 okt.) | 7,1 l na 100 km |
Zasięg rzeczywisty | 700 km |
Fiat Tipo Cross – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Pojemność skokowa | 999 cm3 |
Moc maksymalna | 100 KM/5000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 190 Nm/1500 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5/przedni |
0-100 km/h; prędkość maks. | 12,2 s; 183 km/h |
Zużycie wg WLTP (95 okt.) | 5,8 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 131 g/km |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 440/50 l |
Marka i model opon test. auta | Dunlop Winter Sport 5 |
Rozmiar opon | 215/55 R 17 |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 1500/750 kg |
Fiat Tipo Cross – wyposażenie
Wersja | Cross |
6 airbagów/reflektory Full LED | S/S |
Klimatyzacja aut. 1-strefowa | S |
CarPlay i Android Auto bezprzew. | S |
Adapt. tempomat/relingi/cyfr. zegary | S/S/S |
Dostęp bezkluczyk., kamera cof. | 3000 zł (pakiet Wygoda Plus) |
Koło zapasowe/podgrzew. fotele | 1500/800 zł |
Lakier metaliczny/alufelgi 17-cal. | 2700 zł/S |
Fiat Tipo Cross – gwarancje/ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 99 500 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 5 l. lub 120 tys. km/8 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km |
Cena testowanego auta | 107 500 zł |
Galeria zdjęć
Większe koła i prześwit oraz nakładki off-roadowe uatrakcyjniły wygląd Tipo.
Większy o 4 cm prześwit nie czyni z pzrdnionapędowego Tipo Crossa terenówki, ale docenicie go na gruntowych drogach i leśnych duktach. Po lifcie nowe logo Fiata oraz ledowe reflektory.
Trzycylindrowy, doładowany benzyniak o mocy 100 KM to propozycja dla spokojnie jeżdżących osób.
Nieco zmniejszona kierownica jest poręczna. Drażni duży skok dźwigni kierunkowskazów i lewarka biegów.
Zamiast analogowych zegarów 7-calowy, konfigurowalny cyfrowy zestaw. Nie przekonują nas wskazania obrotomierza.
Na ekranie można wyświetlić informacje o temperaturze oleju lub płynu w układzie chłodzenia.
Wysoko umieszczone siedzisko ułatwia zajęcie miejsca.
Cieszy elektryczna regulacja odcinka lędźwiowego.
Specjalnie dla tej wersji zarezerwowano szarą tkaninę, a na fotelach umieszczono logo Cross.
Z tyłu dużo miejsca na nogi i nad głową. Wysoko umieszczona kanapa zapewnia dobre podparcie ud.
W Tipo Cross dostępne są dwa porty USB (po jednym dla pasażerów 1. i 2. rzędu foteli).
Tipo ma kufer o imponującej pojemności 440 litrów. Choć oparcia nie mają otworu na narty, to plusem jest brak progu po ich rozłożeniu.
Umieszczenie pokrętła głośności między dźwignią biegów a „ręcznym” nie jest najszczęśliwsze. Niewygodnie się sięga i trzeba odrywać wzrok.
Plus za analogowy panel klimatyzacji i opcjonalną (700 zł) ładowarkę bezprzewodową.
Gniazdo 12 V znajduje się także w bagażniku (opcja). Podgrzewane fotele wymagają dopłaty 800 zł.
Na liście seryjnego wyposażenia m.in. inteligentny ogranicznik prędkości z systemem rozpoznawania znaków drogowych.
Nowe radio UConnect 5 z ekranem dotykowym 10,25 cala ma intuicyjną obsługę, niezłe nagłośnienie i dobrze współpracuje ze smartfonami.
Autem poliftingowego Tipo jest 5-letnia gwarancja mechaniczna.