Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > EV > Wiadomości > BMW serii 5 staje się elektryczne, ale to nie oznacza, że nie kupimy już wersji spalinowej

BMW serii 5 staje się elektryczne, ale to nie oznacza, że nie kupimy już wersji spalinowej

Zaledwie kilka miesięcy dzieli nas od wprowadzenia na rynek nowej limuzyny BMW serii 5. Na całym świecie samochód będzie oferowany z w pełni elektrycznym napędem, chociaż na niektórych rynkach do gamy dołączą także hybrydy plug-in oraz wersje spalinowe z 48-woltową instalacją mild hybrid. Oczywiście klienci mogą spodziewać się jeszcze większej dynamiki podczas jazdy i licznych cyfrowych innowacji.

BMW serii 5 limuzyna 2023Źródło: BMW

Chociaż samochody klasy premium nie sprzedają się w tak dużej liczbie egzemplarzy, jak tańsze modele dla zwykłego Kowalskiego, to właśnie one potrafią rozpalać emocje. Już wkrótce zapewne wielu klientów przynajmniej zainteresuje się, a duża część z nich zapewne kupi nowe BMW serii 5, które wejdzie na rynek w październiku 2023 r.

Nowe BMW serii 5 — większe, szersze i dłuższe niż dotychczas

Jak można się było spodziewać, i co wiadome było już wcześniej, Bawarczycy pójdą śladem flagowej "siódemki" i stworzą wersję czysto elektryczne BMW i5. Tylko ten model będzie oferowany na całym świecie. W niektórych regionach — można się spodziewać, że również w Polsce — sprzedawane będą także wersje z napędem hybrydowym plug-in oraz silnikami benzynowymi i dieslami z 48-woltową miękką hybrydą (mild hybrid).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Projektanci BMW, tworząc kolejną generację swojej limuzyny, postawili na minimalizm, który w założeniu ma podkreślać sportową elegancję i prezencję. Ich najnowsze dzieło będzie jeszcze większe od dotychczasowego modelu (długość wzrosła o 97 mm do 5060 mm, szerokość o 32 mm do 1900 mm, wysokość o 36 mm do 1515 mm, a rozstaw osi zwiększono o 20 mm do 2995 mm) i z przodu będzie wyróżniało się nowoczesną interpretacją charakterystycznych dla marki podwójnych reflektorów i atrapy chłodnicy z opcjonalnym oświetleniem konturowym BMW Iconic Glow.

Z boku uwagę przyciągają mocno wymodelowane powierzchnie oraz dwie linie przetłoczeń. Do tego dochodzą czarne progi, klamki "schowane" w powierzchni drzwi oraz cyfra 5 wytłoczona u podstawy słupka C. Z tyłu w oczy rzucają się płaskie lampy przedzielone chromowaną listwą. Gdyby i to nie wystarczało, aby wyróżnić swój modeli, można będzie sięgnąć po opcjonalny pakiet sportowy M i pakiet sportowy M Pro.

Minimalizm większy niż w dotychczasowym modelu dostrzeżemy również wewnątrz nowej serii 5. Konstruktorzy poszli o krok dalej w szeroko pojętej cyfryzacji, czego efektem jest znacznie mniejsza liczba przycisków i elementów obsługi na desce rozdzielczej. Nowy model zachowa konfigurację zorientowaną na kierowcę, ale teraz wszystkie informacje będą prezentowane na wyświetlaczu wskaźników o przekątnej 12,3 cala oraz wyświetlaczu kontrolnym o przekątnej 14,9 cala. Nowa jest również kierownica ze spłaszczoną dolną częścią i panelami obsługi dostarczającymi teraz dotykowego feedbacku oraz dźwignia biegów na konsoli środkowej.

Nowe BMW serii 5 — po raz pierwszy "elektryk" topową wersją

Ale to, co robi największą różnicę w stosunku do dotychczasowych "piątek", to daleko idąca elektryfikacja. Teraz flagową wersją będzie BMW i5 M60 xDrive z napędem o mocy 442 kW (601 KM). Dwa silniki na przedniej i tylnej osi będą napędzały cztery koła i zapewnią systemowy moment obrotowy o wartości do 820 Nm (przy włączonej funkcji M Launch Control lub M Sport Boost). Efekt? Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,8 s. Co ciekawe, w cyklu mieszanym auto ma zużywać 20,6-18,2 kWh/100 km.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Oprócz tego dostępne będzie również BMW i5 eDrive40 (zużycie energii w cyklu mieszanym: 19,5–1 5,9 kWh/100 km). Jego silnik elektryczny napędza tylne koła i generuje maksymalną moc 250 kW (340 KM) oraz maksymalny moment obrotowy do 430 Nm z funkcją Sport Boost lub Launch Control. BMW i5 eDrive40 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,0 s i rozwija prędkość maksymalną 193 km/h. Niemcy zapowiadają, że zasięg tej wersji wyniesie 477-582 km, a topowej odmiany 455-516 km.

W Europie do sprzedaży trafią także wersje spalinowe. Na początku sprzedaży oferowane będą czterocylindrowe modele BMW 520i z silnikiem o mocy 153 kW (208 KM) oraz BMW 520d i 520d xDrive z napędem o mocy 145 kW (197 KM). Poza Europą klienci będą mogli wybrać również inne 4— i 6-cylindrowe silniki benzynowe. Wiosną 2024 r. do gamy dołączą dwa warianty hybryd plug-in, w 2024 r. pojawią się także nowy 6-cylindrowy diesel i kolejny wariant i5 z elektrycznym napędem 4x4.

Nowe BMW serii 5 — jeszcze lepsze właściwości jezdne

Aby zapewnić równowagę między sportowym charakterem i wysokim poziomem komfortu projektanci zwiększyli rozstaw osi oraz rozstaw kół i zastosowali m.in. sztywniejsze punkty mocowania zawieszenia do karoserii. Ponadto układ jezdny, podobnie jak systemy regulacji, dostosowany został do poszczególnych modeli różniących się masą ze względu na rodzaj napędu.

Wyposażenie standardowe obejmuje ograniczenie poślizgu kół w pobliżu aktuatora, zintegrowany układ hamulcowy i sportowy układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem. Na liście opcji znalazły się: sportowy układ jezdny M, sportowy układ hamulcowy M oraz adaptacyjny układ jezdny Professional (standard w BMW i5 M60 xDrive) z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, zintegrowanym aktywnym układem kierowniczym i nowym systemem zarządzania dynamiką poprzeczną. Z kolei opcjonalny adaptacyjny układ jezdny M Professional dodatkowo oferuje aktywną stabilizację przechyłów bocznych z funkcją Active Roll Comfort.

W wyposażeniu nowego BMW serii 5 znajdziemy szereg systemów automatyzacji jazdy i parkowania, przy czym niektóre z nich, jak np. nowy asystent autostradowy, dostępne będą w USA i Kanadzie, a także w Niemczech. Standardem jest m.in. asystent parkowania z asystentem cofania, dopłaty wymaga natomiast asystent parkowania Professional, który umożliwia zautomatyzowane parkowanie i manewrowanie na odcinku do 200 m sterowane za pomocą smartfona z pojazdu lub poza nim.

Nowe BMW serii 5 — cyfryzacja na niespotykanym poziomie

W nowym BMW serii 5 znajdziemy także nowy system BMW iDrive, który oferowany jest z zakrzywionym wyświetlaczem oraz inteligentnym asystentem osobistym. System ten został stworzony do obsługi dotykowej i za pomocą naturalnej mowy. Do tego dochodzą również przyciski na kierownicy i kontroler BMW iDrive na środkowej konsoli. Opcjonalny BMW Live Cockpit Professional obejmuje wyświetlacz BMW Head-Up i funkcję Augmented View na wyświetlaczu kontrolnym lub na zestawie wskaźników.

Cyfryzacja w nowej "piątce" osiągnie nowy poziom, a dla użytkowników będzie to oznaczało szerszy zakres treści cyfrowych w zakresie informacji i rozrywki, ale też użyteczniejsze informacje o punktach ładowania pojazdów elektrycznych i jeszcze bardziej dopracowany dostęp do wielu usług internetowych. Możliwy jest również streaming wideo na wyświetlaczu kontrolnym, a także korzystanie z innowacyjnej formy gier w samochodzie dzięki platformie AirConsole oferowanej po raz pierwszy w nowym BMW serii 5.

Kolejną z nowości jest m.in. scenariusz powitalny z inscenizacją świetlną oraz indywidualnym powitaniem, które obejmuje opcjonalnie również dynamiczny dywan świetlny. Do tego dochodzi funkcja BMW Digital Key Plus, a także lepsza łączność sieciowa dzięki dwóm antenom telefonii komórkowej 5G (standard) i czterem opcjonalnym. W indywidualnym dopasowaniu wrażeń z jazdy pomoże sześć trybów My Mode.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków