- Zmodernizowane A8 występuje z silnikami benzynowymi o mocy 340-571 KM, z 286-konnym dieslem oraz jako hybryda plug-in generująca 462 KM
- W standardzie każdej wersji silnikowej i wyposażeniowej jest napęd na wszystkie koła oraz automatyczna skrzynia biegów
- Nowe Audi A8 dostępne jest ze standardowym nadwoziem oraz w przedłużonej wersji L
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Nawet najbardziej udane konstrukcje po jakimś czasie potrzebują odświeżenia, które sprawi, że w dalszym ciągu mogą na równi konkurować z klasowymi rywalami, a pod wieloma względami nawet ich przewyższać. Nie dziwi zatem, że po czterech latach produkcji Audi A8 doczekało się modernizacji.
Wprowadzone zmiany w stylistyce nadwozia sprawiają, że pojazd zyskał atletyczną sylwetkę i stał się jeszcze bardziej reprezentacyjny. W jaki sposób uzyskano taki efekt? Podstawa grilla Singleframe stała się szersza, a jej chromowana rama rozszerza się od dołu ku górze.
Boczne wloty powietrza mają teraz bardziej pionową orientację i, podobnie jak reflektory zostały zaprojektowane od nowa. Dolna krawędź lamp, po zewnętrznej ich stronie tworzy charakterystyczny kontur.
Kiedy patrzymy na odnowione Audi A8 z boku dostrzegamy płasko poprowadzony dach, a długość auta potęgują rozciągnięte linie karoserii. Z kolei szerokie nadkola nawiązują do standardowego napędu quattro. Niezależnie od wybranej wersji dolna część drzwi Audi A8 jest wklęsła i zakończona krawędzią skierowaną w stronę drogi.
Z tyłu pojazdu dominują szerokie chromowane aplikacje, światła z cyfrowymi elementami OLED oraz złożony z segmentów pas świateł. Na nowo zaprojektowano dyfuzor w tylnym zderzaku, a jego stylistykę podkreślono delikatnymi, poziomymi przetłoczeniami.
Nowe Audi A8 wyposażono w cztery (zoptymalizowane pod kątem przepływu gazów) rury wydechowe w okrągłych osłonach — to element charakterystyczny dla modeli Audi typu S, kojarzony jako detal sportowej stylistyki.
Audi A8 – zawsze efektowny wygląd
Audi A8 ma w opcji pakiet stylistyki zewnętrznej „Chrom” oraz — po raz pierwszy w A8 — pakiet stylistyki zewnętrznej S line. Ten drugi nadaje przodowi dynamicznego charakteru i mocniej różnicuje S Line od bazowej wersji. Jeszcze większą wyrazistość zapewnia dodatkowy pakiet wykończenia w czerni.
Paleta kolorów lakieru A8 zawiera jedenaście barw, w tym nową metaliczną zieleń District, błękit Firmament, szarość Manhattan i błękit Ultra. Nowością w Audi A8 jest pięć kolorów matowych — szary Daytona, srebrny Florette, zieleń District, szary Terra i biały Glacier.
Poprawki wprowadzone w poliftingowym Audi A8 sprawiły, że minimalne zmieniły się wymiary pojazdu. Rozstaw osi A8 wynosi 3,00 m, długość – 5,19 m, szerokość — 1,95 m, a wysokość — 1,47 m. S8 jest o około centymetr dłuższe. Karoserię A8 zbudowano zgodnie z zasadą Audi Space Frame (ASF) – w 58 procentach składa się ona z części aluminiowych.
Audi A8 – różne motywy świateł
Zmodernizowane Audi A8 w standardzie ma z tyłu cyfrowe lampy OLED. Podczas zamawiania pojazdu można wybrać jedną z dwóch sygnatur świetlnych, a w S8 — jedną z trzech. Jeżeli w Audi drive select aktywuje się tryb dynamic, pojawia się jeszcze jedna sygnatura dostępna tylko w tym trybie.
W zmodernizowanym Audi A8 zastosowano cyfrowe reflektory diodowe Matrix, które wykorzystują technologię DMD (ang. digital micromirror device — cyfrowe urządzenie mikrolustrzane). Każda lampa składa się z około 1,3 mln mikrozwierciadeł, które rozpraszają światło na małe piksele, dzięki czemu można precyzyjnie sterować promieniem światła. Dzięki tej technice można było zastosować nową funkcję – światła precyzyjnie sytuujące samochód na pasie autostrady.
Na czym to polega? Otóż reflektory emitują pasmo wyjątkowo jasno oświetlające pas ruchu po którym porusza się Audi A8. Światło prowadzące okazuje się wyjątkowo przydatne w miejscach remontów dróg – pomaga kierowcy w utrzymaniu obranego toru jazdy na wąskim pasie.
Audi A8 – szlachetnie wykończone
Tak, jak w poprzedniku, tak i w poliftingowym Audi A8 wnętrze wykończono materiałami najwyższej jakości, w obu rzędach siedzeń wygospodarowano mnóstwo przestrzeni, a fotele zapewniają komfort jazdy na najwyższym poziomie. W dodatku powiększono liczbę udogodnień dla pasażerów tylnej kanapy.
W modelu A8 L znalazł się relaksacyjny fotel, który zapewnia wiele możliwości regulacji oraz podnóżek opuszczany z fotela przedniego. Pasażerowie mogą ogrzewać na nim stopy lub skorzystać z masażu o różnej intensywności. Pakiet fotela relaksacyjnego obejmuje również masaż pleców za pomocą 18 poduszek pneumatycznych, elektrycznie regulowane komfortowe zagłówki i opcjonalnie przedłużoną konsolę środkową dostępną również z opcjonalnym rozkładanym stolikiem.
Ponadto na pokładzie można mieć czterostrefową automatyczną klimatyzację oraz nowe ekrany o przekątnej 10,1 cala. Wyświetlają one zawartość urządzeń przenośnych pasażerów i mają funkcję odbioru streamingu danych audio i wideo. W ramach Audi exclusive dostępna jest lodówka z barkiem.
Audi A8 – luksusowe dodatki
Dla odświeżonego Audi A8 charakterystyczna jest bogata gama konfiguracji wnętrza. Dzięki temu można zamówić pakiet Audi design w kolorze pastelowego srebra czy wnętrze S line utrzymane w czerni, czerwieni merlot bądź w barwie koniakowej. Wachlarz opcji uzupełnia kilka pakietów skórzanych dostępnych w ramach Audi Exclusive.
W zmodernizowanym Audi A8 oferuje się około 40 systemów wspomagania kierowcy. Opcje pogrupowano w pakiety Park, City i Tour. Natomiast Pakiet Plus zawiera je wszystkie. Elementem pakietu Park jest asystent parkowania plus, który automatycznie wprowadzi auto na równoległe do ulicy miejsce parkowania lub z niego wyjedzie. Co istotne kierowca nie musi nawet siedzieć w aucie.
Pakiet City obejmuje asystenta skrzyżowań, asystenta ruchu poprzecznego z tyłu, asystenta zmiany pasa ruchu, system ostrzegania przy wysiadaniu oraz Audi pre sense 360, który w połączeniu z aktywnym zawieszeniem inicjuje działania ochronne w razie kolizji.
Pakiet Tour jest najbardziej wszechstronny, a jego podstawą jest adaptacyjny asystent jazdy, który zapewnia perfekcyjne panowanie nad pojazdem, niezależnie od tego z jaką prędkością się podróżuje.
Audi A8 – zelektryfikowane silniki
Do napędu zmodernizowanego Audi A8 przewidziano wyłącznie zelektryfikowane silniki. Zarówno benzyniaki, jak i diesle to 48-woltowe, miękkie hybrydy. W przypadku A8 55 TFSI quattro i A8 L 55 TFSI quattro instalowany jest benzyniak 3.0 generujący 340 KM i 500 Nm. Dzięki niemu auto osiąga setkę po 5,6 s.
Kolejna w gamie jest wersja A8 60 TFSI quattro (także jako L) z pracującym pod maską 4-litrowym benzynowym V8 o mocy 460 KM i momencie obrotowym o wartości 660 Nm. W tej postaci setkę uzyskuje się po 4,4 s. Charakterystyczną cechą tej jednostki jest system „cylinder on demand”, który podczas spokojnej jazdy wyłącza cztery cylindry.
W topowej wersji silnikowej Audi S8 znalazło się biturbo V8 generujące 571 KM oraz 800 Nm. W tej postaci samochód osiąga setkę po imponujących 3,8 s.
Zmodernizowane Audi A8 występuje jeszcze w wersji 3.0 TDI (A8 50 TDI quattro), której wysokoprężna jednostka generuje 286 KM i 600 Nm. Takie parametry wystarczą żeby samochód rozpędzić do 100 km/h po 5,9 s.
Audi A8 – możliwa jazda na prądzie
W gamie silnikowej Audi A8 po liftingu jest jeszcze hybryda plug-in oznaczona jako A8 60 TFSI e quattro (także jako L). W tym przypadku 3-litrowy benzyniak wspomagany jest przez elektryczną jednostkę, a tak skomponowany duet tworzy system generujący 462 KM i 700 Nm. Pozwala to na sprint do setki po 4,9 s. Na pokładzie tej odmiany znalazły się akumulatory o pojemności 14,4 kWh (netto).
W audi A8 po liftingu nowością jest predyktywne, aktywne zawieszenie. Za pomocą elektrycznych siłowników może ono odciążać lub dociążać każde z kół, a tym samym reguluje położenie podwozia w zależności od sytuacji na drodze. Po włączeniu trybu dynamic objawia się sportowe oblicze limuzyny – zawieszenie robi się sztywniejsze, nadwozie obniża się, a samochód staje się stabilniejszy podczas jazdy na zakrętach.
Z kolei w ustawieniu comfort+ układ jezdny skutecznie niweluje wszelkie nierówności nawierzchni. W tym ustawieniu układ kierowniczy współpracuje z przednią kamerą, która rozpoznaje nierówności i z wyprzedzeniem reguluje pracę zawieszenia tak żeby zapewnić, jak najwyższy komfort resorowania.
Audi A8 – pewne prowadzenie i komfort
W trybie comfort+ predyktywne aktywne zawieszenie ma szczególną cechę: zintegrowana funkcja pochylania w zakrętach zmniejsza przyspieszenie boczne działające na pasażerów. Po wejściu w zakręt system ten unosi stronę nadwozia znajdującą się po zewnętrznej stronie zakrętu i obniża drugą stronę, pochylając ją do trzech stopni w kierunku zakrętu. Przy prędkościach pomiędzy 80 a 130 km/h i przy przyspieszeniu bocznym do 0,4 g, pokonywanie zakrętów staje się ledwo wyczuwalne.
Podczas jazdy na wprost w trybie comfort+, aktywne zawieszenie kompensuje ruchy podwozia. Aby ułatwić komfortowe wsiadanie i wysiadanie z samochodu, nadwozie podnosi się i obniża nawet o 50 mm.
Audi A8 – nasza opinia
Zmodyfikowane Audi A8 nie zyskało rewolucyjnych zmian w stylistyce, ale dzięki zmienionej atrapie chłodnicy i nowym reflektorom będzie łatwo rozpoznawalne. Z kolei nowa technika znacznie unowocześniła pojazd, a tym samym sprawiła, że jest on bezpieczniejszy i bardziej komfortowy. W tej klasie aut nie bez znaczenia jest również wyższy poziom luksusu względem poprzednika.