Premiera tych modeli, które zadebiutowały w Genewie, wzmocni pozycję Saaba jako lidera rozwijającego się segmentu samochodów na ekologiczne paliwa w Europie. Szwedzki producent luksusowych samochodów oferował ekologiczną wersję wszystkich swoich modeli.

Model 9-5 BioPower zdobył już pozycję najpopularniejszego w Europie samochodu na paliwo mieszane. Dzięki wprowadzeniu wersji BioPower do gamy serii 9-3, zostanie istotnie poszerzony wybór dla klientów. Model o nadwoziu kabriolet będzie jedynym pojazdem w segmencie aut z otwartym dachem, które są zasilane ekologicznym. Jan Ake Jonsson, Dyrektor Generalny Saab Automobile powiedział, że sukces modeli 9-5 BioPower zachęcił firmę do rozszerzenia tej koncepcji na gamę modeli 9-3. Dodał także, iż oznacza to, że wersja BioPower będzie dostępna we wszystkich naszych najważniejszych produktach".

Modele Saab 9-3 BioPower, w wersji Linear i Vector wejdą na początek do sprzedaży na rynku skandynawskim oraz w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Reszta Europy będzie musiała poczekać do końca roku.

Silnik BioPower to jedyna taka jednostka na rynku, która, wykorzystując mieszane paliwo, oferuje niższy poziom emisji CO2 pochodzenia kopalnego przy lepszych osiągach. Przy napędzaniu paliwem E85 nowy silnik 9-3 BioPower 1.8t zapewnia wyższą o 17% moc maksymalną (175 KM/129 kW wobec 150 KM/111 kW) i o 10% wyższy moment obrotowy (265 Nm wobec 240 Nm). Model 9-3 Sport Sedan przyspiesza od zera do 100 km/h w 8,4 s.

Paliwo E85 ma wyższą wartość oktanową (104 RON) niż benzyna. Dzięki temu turbodoładowanie wraz z technologią BioPower pozwala na zastosowanie wyższego ciśnienia sprężania niż w przypadku jednostki zasilanej konwencjonalnym paliwem. Pozwala to na zachowanie dobrych osiągów bez ryzyka spalania stukowego.

Saab opracował 32-bitowy system zarządzania silnikiem Trionic 8. Steruje on ustawieniem przepustnicy, zapłonem, wtryskiem, ilością dostarczanego powietrza oraz ciśnieniem doładowania. To silna platforma wyposażona w ulepszone oprogramowanie, aby wykorzystać różne ustawienia zapłonu i spełnić wymagania dotyczące mieszanki paliwowo-powietrznej E85. Jedyna zmiana do jakiej doszło w zbudowanym z aluminium silniku Saaba 9-3 to zastosowanie trwalszych zaworów i ich gniazd. Materiały, które zostały przystosowane do wymagań bioetanolu zastosowano również w układzie paliwowym, w tym w zbiorniku, pompie, przewodach i łączach.

Zadaniem systemu Trionic jest nadzorowanie jakości paliwa po każdym tankowaniu. Wprowadza on automatyczne korekty niezbędne do jazdy na E85 lub na dowolnej mieszance. Oznacza to, że kierowcy Saaba BioPower mogą również tankować benzynę.

W Szwecji, gdzie Saab 9-5 BioPower jest najpopularniejszym przyjaznym dla środowiska samochodem, powstała już sieć ponad 650 stacji benzynowych oferujących paliwo E85, zaś do końca 2008 roku ma powstać 800 stacji obejmujących swoim zasięgiem 25% powierzchni kraju. Za przykładem Szwecji idą inne państwa europejskie. Paliwo E85 pojawiło się już na rynkach Niemiec, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Szwajcarii, Holandii i Belgii, a niebawem pojawi się w kolejnych krajach.