- Bugatti W16 Mistral będzie ostatnim modelem marki z silnikiem benzynowym
- Auto bazuje na modelu Chiron, ale zyskało m.in. nowy wygląd oraz przeprojektowany monokok z włókna węglowego
- W16 Mistral debiutuje w kolorach inspirowanych Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid: ciepłej czerni z nutą truflowego brązu i subtelnymi żółtymi akcentami
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Wraz z połączeniem Bugatti i chorwackiego producenta hipersamochodów Rimac, koniec 16-cylindrowego silnika o pojemności skokowej ośmiu litrów opracowanego za czasów Ferdinanda Piëcha był przesądzony; następca ma pojawić się z napędem hybrydowym. Zanim to jednak nastąpi, Bugatti postanowiło pożegnać tę jednostkę w wyjątkowym stylu.
"Dla ostatecznego drogowego wyglądu legendarnego silnika W16 Bugatti wiedzieliśmy, że musimy stworzyć roadstera. Ponad 40 proc. wszystkich pojazdów Bugatti, jakie kiedykolwiek powstały, miało konstrukcję z otwartym dachem, tworząc długą linię samochodowych ikon, które do dziś są szanowane na całym świecie. W erze Chirona nie było do tej pory roadstera, więc wprowadzenie W16 Mistral kontynuuje to dziedzictwo" – mówi Mate Rimac, prezes Bugatti Rimac.
Nazwę nowy model zawdzięcza potężnemu wiatrowi, który wieje od doliny rzeki Rodan, przez eleganckie miasta Lazurowego Wybrzeża w południowej Francji, aż do Morza Śródziemnego, a przez to kojarzony jest z wolnością, elegancją i szybkością.
Zobacz też: Bugatti spełniło wymagające życzenie klienta - oto Divo „Lady Bug”
Bugatti W16 Mistral – geny mocy
Roadster Bugatti W16 Mistral powstał na bazie Chirona, ale zespół projektantów marki pod kierownictwem Achima Anscheidta zadbał, by nadać mu wyjątkowy i przełomowy charakter. Jak sam mówi, źródłem inspiracji dla Mistrala był m.in. Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid z 1934 r. – sportowy roadster, który reprezentuje szczyt eleganckiego designu. Stąd w nowym zakrzywiona przednia szyba, płynnie łącząca się z bocznymi oknami i tworząca efekt "daszka", który sugeruje motorsportowy poziom osiągów. Górna linia przedniej szyby i szyb bocznych opływa celowo boczne wloty powietrza. Ta linia charakteru przepływa następnie z powrotem pod szybą boczną, by wystrzelić aż do przedniego grilla w kształcie podkowy, tworząc nowy, trójwymiarowy charakter słynnej linii C Bugatti wprowadzonej w Chironie.
Aby zachować smukłość bocznej części nadwozia, ale także umożliwić optymalny przepływ powietrza do Bugatti W16 Mistral, wloty chłodnicy oleju z boku zostały celowo oddzielone od wlotów powietrza do silnika, które teraz znajdują się na dachu, tuż za pasażerami. Dwa nowe, umieszczone na dachu wloty powietrza do silnika to ukłon w stronę wspomnianego roadstera, a także pierwszego współczesnego Bugatti z otwartym dachem: Veyrona 16.4 Grand Sport. "Aby odzwierciedlić nowy charakter W16 Mistral, całkowicie wymyśliliśmy również jego wygląd przedni, zgodnie z pionowym układem naszych wyjątkowych modeli, takich jak Divo i La Voiture Noire.
Pionowo ułożone reflektory są wykonane na zamówienie, a słynna podkowiasta krata została zaprojektowana w sposób bardziej trójwymiarowy, głębszy i szerszy. W tylnej części nadwozia postawiliśmy sobie za zadanie stworzyć efektowną, ale i bardziej elegancką iterację motywu "X" tylnych świateł Bolide, który na zawsze odcisnął swoje piętno na świecie motoryzacji." – kontynuuje Anscheidt. W samej konstrukcji nadwozia wykorzystane zostały zaawansowane materiały kompozytowe połączone z najnowocześniejszym tytanem i aluminium drukowanym w technologii 3D.
Także wnętrze bazuje na rozwiązaniach z Chirona, a to oznacza dbałość o najwyższą jakość materiałów, w tym wykorzystanie lekkiego tytanu, elementów aluminiowych frezowanych z litego bloku i miękkiej, wolnej od skaz skóry. Dźwignia zmiany biegów wykonana jest z litego bloku aluminium, z domieszką drewna i bursztynową wstawką, w której zamknięto słynną rzeźbę "tańczącego słonia" Rembrandta, a sama konsola środkowa z charakterystycznymi czterema pokrętłami "ocieka" włóknem węglowym. Czarno-żółta kolorystyka wnętrza to ukłon dla Ettore Bugattiego, który takie barwy wybierał dla wielu swoich aut , w tym Type 41 Royale.
Bugatti W16 Mistral – 1600 KM
Napęd Bugatti W16 Mistral to najmocniejszy wariant silnika quad-turbo znany z Chirona SuperSport 300+. Przy pojemności 8,0 l osiąga on 1600 KM i maksymalny moment obrotowy 1600 Nm. Jednostka ta współpracuje z 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową i może rozpędzać auto do szalonej prędkości 420 km/h! Bugatti nie ukrywa, że Mistral ma szansę na zdobycie tytułu najszybszego roadstera na świecie. Byłoby to piękne ukoronowanie historii 16 cylindrów marki.
Zobacz też: Bugatti Bolide trafi do produkcji!
Powstanie tylko 99 egzemplarzy Bugatti W16 Mistrala w cenie 5 mln euro netto za sztukę. Wszyscy wybrani klienci, którzy już posiadają w kolekcji inne modele Bugatti błyskawicznie i z radością zgodzili się na wyłożenie takiej kwoty. Na odbiór poczekają jednak do 2024 r.