Auto Świat Wiadomości Premiery Bugatti W16 Mistral to huczne pożegnanie z 16-cylindrowymi silnikami

Bugatti W16 Mistral to huczne pożegnanie z 16-cylindrowymi silnikami

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

Ostatnie Bugatti z benzynowym silnikiem W16 nazywa się Mistral i jest ekskluzywnym roadsterem, którego produkcja będzie ograniczona tylko do 99 egzemplarzy. I mimo że każdy z nich kosztuje minimum pięć milionów euro, to oczywiście wszystkie Bugatti W16 Mistral są już sprzedane.

Bugatti W16 Mistral
Zobacz galerię (13)
Auto Świat / Bugatti
Bugatti W16 Mistral
  • Bugatti W16 Mistral będzie ostatnim modelem marki z silnikiem benzynowym
  • Auto bazuje na modelu Chiron, ale zyskało m.in. nowy wygląd oraz przeprojektowany monokok z włókna węglowego
  • W16 Mistral debiutuje w kolorach inspirowanych Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid: ciepłej czerni z nutą truflowego brązu i subtelnymi żółtymi akcentami
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Wraz z połączeniem Bugatti i chorwackiego producenta hipersamochodów Rimac, koniec 16-cylindrowego silnika o pojemności skokowej ośmiu litrów opracowanego za czasów Ferdinanda Piëcha był przesądzony; następca ma pojawić się z napędem hybrydowym. Zanim to jednak nastąpi, Bugatti postanowiło pożegnać tę jednostkę w wyjątkowym stylu.

"Dla ostatecznego drogowego wyglądu legendarnego silnika W16 Bugatti wiedzieliśmy, że musimy stworzyć roadstera. Ponad 40 proc. wszystkich pojazdów Bugatti, jakie kiedykolwiek powstały, miało konstrukcję z otwartym dachem, tworząc długą linię samochodowych ikon, które do dziś są szanowane na całym świecie. W erze Chirona nie było do tej pory roadstera, więc wprowadzenie W16 Mistral kontynuuje to dziedzictwo" – mówi Mate Rimac, prezes Bugatti Rimac.

Nazwę nowy model zawdzięcza potężnemu wiatrowi, który wieje od doliny rzeki Rodan, przez eleganckie miasta Lazurowego Wybrzeża w południowej Francji, aż do Morza Śródziemnego, a przez to kojarzony jest z wolnością, elegancją i szybkością.

Zobacz też: Bugatti spełniło wymagające życzenie klienta - oto Divo „Lady Bug”

Bugatti W16 Mistral – geny mocy

Roadster Bugatti W16 Mistral powstał na bazie Chirona, ale zespół projektantów marki pod kierownictwem Achima Anscheidta zadbał, by nadać mu wyjątkowy i przełomowy charakter. Jak sam mówi, źródłem inspiracji dla Mistrala był m.in. Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid z 1934 r. – sportowy roadster, który reprezentuje szczyt eleganckiego designu. Stąd w nowym zakrzywiona przednia szyba, płynnie łącząca się z bocznymi oknami i tworząca efekt "daszka", który sugeruje motorsportowy poziom osiągów. Górna linia przedniej szyby i szyb bocznych opływa celowo boczne wloty powietrza. Ta linia charakteru przepływa następnie z powrotem pod szybą boczną, by wystrzelić aż do przedniego grilla w kształcie podkowy, tworząc nowy, trójwymiarowy charakter słynnej linii C Bugatti wprowadzonej w Chironie.

Aby zachować smukłość bocznej części nadwozia, ale także umożliwić optymalny przepływ powietrza do Bugatti W16 Mistral, wloty chłodnicy oleju z boku zostały celowo oddzielone od wlotów powietrza do silnika, które teraz znajdują się na dachu, tuż za pasażerami. Dwa nowe, umieszczone na dachu wloty powietrza do silnika to ukłon w stronę wspomnianego roadstera, a także pierwszego współczesnego Bugatti z otwartym dachem: Veyrona 16.4 Grand Sport. "Aby odzwierciedlić nowy charakter W16 Mistral, całkowicie wymyśliliśmy również jego wygląd przedni, zgodnie z pionowym układem naszych wyjątkowych modeli, takich jak Divo i La Voiture Noire.

Pionowo ułożone reflektory są wykonane na zamówienie, a słynna podkowiasta krata została zaprojektowana w sposób bardziej trójwymiarowy, głębszy i szerszy. W tylnej części nadwozia postawiliśmy sobie za zadanie stworzyć efektowną, ale i bardziej elegancką iterację motywu "X" tylnych świateł Bolide, który na zawsze odcisnął swoje piętno na świecie motoryzacji." – kontynuuje Anscheidt. W samej konstrukcji nadwozia wykorzystane zostały zaawansowane materiały kompozytowe połączone z najnowocześniejszym tytanem i aluminium drukowanym w technologii 3D.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Także wnętrze bazuje na rozwiązaniach z Chirona, a to oznacza dbałość o najwyższą jakość materiałów, w tym wykorzystanie lekkiego tytanu, elementów aluminiowych frezowanych z litego bloku i miękkiej, wolnej od skaz skóry. Dźwignia zmiany biegów wykonana jest z litego bloku aluminium, z domieszką drewna i bursztynową wstawką, w której zamknięto słynną rzeźbę "tańczącego słonia" Rembrandta, a sama konsola środkowa z charakterystycznymi czterema pokrętłami "ocieka" włóknem węglowym. Czarno-żółta kolorystyka wnętrza to ukłon dla Ettore Bugattiego, który takie barwy wybierał dla wielu swoich aut , w tym Type 41 Royale.

Bugatti W16 Mistral – 1600 KM

Napęd Bugatti W16 Mistral to najmocniejszy wariant silnika quad-turbo znany z Chirona SuperSport 300+. Przy pojemności 8,0 l osiąga on 1600 KM i maksymalny moment obrotowy 1600 Nm. Jednostka ta współpracuje z 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową i może rozpędzać auto do szalonej prędkości 420 km/h! Bugatti nie ukrywa, że Mistral ma szansę na zdobycie tytułu najszybszego roadstera na świecie. Byłoby to piękne ukoronowanie historii 16 cylindrów marki.

Zobacz też: Bugatti Bolide trafi do produkcji!

Powstanie tylko 99 egzemplarzy Bugatti W16 Mistrala w cenie 5 mln euro netto za sztukę. Wszyscy wybrani klienci, którzy już posiadają w kolekcji inne modele Bugatti błyskawicznie i z radością zgodzili się na wyłożenie takiej kwoty. Na odbiór poczekają jednak do 2024 r.

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków