Pierwszym krokiem było wprowadzenie -wyposażonych w bogate wyposażenie i trzyletnią gwarancję- samochodów kompaktowych (Lacetti hatchback, oraz Nubia Sedan i Nubia Kombi, które w Polsce są oferowane jako Lacetti). Następnie skonstruowano SUV Captiva, który jest odpowiedzią na rodzący się w Europie nowy rynek. Ostatnią nowością jest wyposażenie samochodów w silniki wysokoprężne, które w hiszpańskim mieście Salamanka przedstawiciel ONET.pl miał okazję poznać bliżej.

Jak przyznają konstruktorzy i handlowcy, konkurencyjny silnik wysokoprężny jest obecnie w Europie warunkiem przeżycia. Z badań wykonanych niedawno przez jedną z firm motoryzacyjnych wynika, że trzy z czterech nowych samochodów w krajach Unii Europejskiej napędza silnik wysokoprężny (udział w segmencie luksusowym wynosi nawet w niektórych państwach ponad 80 %: Belgia - 87 procent, Austria - 84 procent, Francja - 82 procent). Nie dziwi zatem decyzja szefostwa firmy Chevrolet, o produkcji silnika diesla do samochodów oferowanych w Europie.

Ponieważ paleta aut jest dość szeroka (począwszy od dużych Epica i terenowych Captiva, a skończywszy na mniejszych Lacetti), jeden silnik nie spełniałby wszystkich oczekiwań. Zaoferowano więc jednostki o różnych mocach. Wykonano w tym wypadku operację identyczną jak w przypadku silników GM Powertrain i jednostka mająca tą samą pojemność, dzięki innemu oprzyrządowaniu, ma różną moc.

W przypadku GM Powertrain silniki mają pojemność 1910 ccm i moc 120 KM lub 150 KM. Wykorzystane przez Chevroleta silniki, to jednostki o pojemności 1991 ccm, ale o podobnych mocach 121 KM i 150 KM. Nowe jednostki Chevroleta pracują w systemie common rail, co oznacza zastosowanie jednego (wspólnego dla wszystkich wtryskiwaczy) pojemnika z paliwem. Pompa wtryskowa tłoczy je tam pod ciśnieniem ponad 1400 atmosfer, a stamtąd elektronicznie sterowane wtryskiwacze, dozują dawkę do cylindra. Nad poprawnością pracy czuwa szereg czujników, które w razie nieefektywnego spalania podają informację do komputera sterującego, o zmniejszeniu dawki do poszczególnych cylindrów. W efekcie paliwo jest dokładniej rozpylane, lepiej miesza się z powietrzem i z takiej samej dawki paliwa można uzyskać większą moc silnika. Silniki zostały opracowane od podstaw przez inżynierów GM przy współudziale potentatów w dziedzinie nowej technologii (aparaturę wtryskową dostarczyła np. firma Bosch).

Ponieważ Captiva i Epica jako samochody duże, w których najważniejsza jest płynność jazdy (w Captivie dodatkowym atutem diesla jest wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach, doskonale sprawdzający się przy wolnej jeździe w terenie), są wprost stworzone do pracy z jednostkami wysokoprężnymi, warto zobaczyć plusy i minusy kompaktowych modeli Lacetti. W tym wypadku użyto jednostki o mniejszej mocy (121 KM). Zważywszy jednak iż oferowane wersje benzynowe mając moc od 95 do 122 KM (1400 ccm - 95 KM, 1600 ccm -109 KM i 1800 ccm -122 KM), Lacetti diesel nie jawi się jako wersja za słaba. Wręcz przeciwnie.

Model z silnikiem 1,4 rozwija prędkość 175 km/h i przyspiesza w czasie 11,6 sek. Wersja 1,6 ma odpowiednio parametry 187 km/h i 10,7 sek, a najsilniejszy benzynowy 1,8 osiąga 194 km/h i przyspiesza w czasie 9,5 sek. Na tym tle diesel pozwalający na jazdę 186 km/h i przyspieszenia 9,8 sek nie wydaje się jedynie wersją dla oszczędnych. W rzeczywistości jednak oszczędna eksploatacja, może być dużym atutem tej wersji. Jak twierdzą przedstawiciele firmy Chevrolet Polska oprócz oferty dla klientów prywatnych, nowy diesel będzie alternatywą dla firm jako samochody flotowe.

O ile w tym przypadku nadrzędnym celem jest ekonomika firmy, a tę zużywający średnio na 100 km 6,6 litrów oleju napędowego z pewnością spełnia (wersja 1,6 spala 8,1 l/100 km, a 1,8 - 8,8 l/100 km benzyny), to w przypadku zakupu indywidualnego ważne jest również zadowolenie kupującego. I właśnie pod tym kątem przyglądaliśmy się nowym Lacetti.

Hałas

Nie można oczekiwać, że diesel będzie pracował cicho jak wersje benzynowe, gdyż odmienny system zapłonu wymusza głośniejszą pracę. Jednakże ten mankament jest odczuwalny tylko na postoju. Po dodaniu gazu, hałas (mimo iż słyszalny i większy niż w "benzyniaku") nie jest już uciążliwy.

Wyciszenie wnętrza

Praca silnika wysokoprężnego jest bardziej odczuwalna w wersjach małych niż samochodach dużych, ze względu na stopień wyciszenia kabiny. Lacetti jest w tym wypadku rozwiązaniem pośrednim. Nie jest bowiem wyciszony jak Epica czy Captiva, ale też nie jest to wersja w której -w ramach oszczędności- całkowicie wyeliminowano wyciszenie kabiny.

Biegi

Minusem diesla jest mały zakres obrotów silnika. Stąd też Lacetti diesel przegrywa z wersją benzynową podczas ruszania w mieście i konieczności nagłej ucieczki ze skrzyżowania. Podczas gdy wersję benzynową możemy "nakręcić" do 6000 obr/min, w dieslu uzyskamy tylko 4000 obr/min i … szybko zmienimy bieg. Jednakże wysoki moment obrotowy i elastyczność silnika diesla sprawiają, że ten mankament jest tylko podczas ruszania. Gdy już pojazd ruszy, to nawet na wyższym biegu możemy w miarę płynnie przyspieszać (benzyna nie ma szans na taką sytuację).

Dynamika

Jak wspomniano powyżej mankamentem jest ruszanie z miejsca i szybki przyrost prędkości na jednym biegu. Ponieważ jednak także w "benzynowcu" aby uzyskać "setkę" musimy zmienić przełożenie, podczas jazdy na dłuższym odcinku diesel radzi sobie bardzo dobrze. Ma parametry jazdy porównywalne z najsilniejszym 1,8, a od najpopularniejszej wersji 1,6 jest wyraźnie lepszy.

Ceny

Niestety przyjęte jest, że wersja wysokoprężna w stosunku do identycznie wyposażonego modelu benzynowego jest droższa o około 1500 - 2500 Euro. O ile jest to wzrost z 15990 Euro do 18650 Euro (tak wzrosła cena w Niemczech) nie wzbudza to dużych emocji, to podniesienie wartości z kwoty 64 000 zł na 74 000 zł będzie dla kupujących z Polski znacznym wzrostem ceny.

Captiva diesel jest już oferowana na Polskim rynku. Epica i Laccetii dołączą do niej za kilka tygodni. Wtedy też każdy będzie mógł porównać jazdę benzyną i dieslem.