Donkervoort Automobielen wciąż budzi emocje. Założona w 1978 r. holenderska firma konsekwentnie trzyma się swojej zasady redukcji wagi i montowania odpowiednio mocnego silnika. Te reguły rządziły też konstrukcją najnowszego modelu tego producenta, czyli Donkervoorta F22.
Donkervoort F22 ma silnik z Audi
Donkervoort F22 otrzymał 2,5-litrowy 5-cylindrowy turbodoładowany silnik. Holendrzy kupują go od Audi, po czym odpowiednio modyfikują. W F22 ta jednostka rozwija 640 Nm maksymalnego momentu obrotowego i ma 500 KM. A to oznacza, że na statystyczną tonę przypada ponad 666 KM. Dla porównania, w trzy razy mocniejszym Bugatti Chiron relacja mocy do masy wynosi 752 KM/tonę.
Co z tego, skoro Donkervoort F22 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,5 s, czyli tylko o 0,1 s gorzej niż Bugatti Chiron.
Rzecz jasna, Donkervoort F22 nie waży całej tony, ale jedynie 750 kg. Struktura nośna składa się ze stali i włókien węglowych, a opcjonalne karbonowe obręcze kół ważą po 5,4 kg każda. Podczas pokonywania zakrętów przeciążenia boczne w Donkervoorcie F22 mogą sięgnąć 2,15 G.
Donkervoort F22: cena
Donkervoort F22 jest niewielkim samochodem. Ma zaledwie 403,9 cm długości i 110,5 cm wysokości, ale za to aż 191,2 cm szerokości. W projektowaniu designu samochodu pomagał sam szef stylistów Ford of Europe, czyli Amko Leenarts.
Wnętrze jest 2-osobowe, a za dopłatą standardowe siedzenia i pasy bezpieczeństwa ustąpią miejsca fotelom Recaro i pasom 6-punktowym.
Początkowo miało powstać 50 sztuk Donkervoorta F22, ale całą serię wykupiono... znając samochód jedynie ze szkiców. Holendrzy postanowili więc podnieść limit produkcji do 75 aut.
W Europie Donkervoort F22 ma kosztować 245 tys. euro, czyli równowartość ok. 1,151 mln zł. Ta cena nie uwzględnia przy tym lokalnych podatków.