Fiat Croma 2005

Po zarzuceniu w 1994 roku produkcji auta segmentu D, Fiat skupił się na robieniu tego, co zawsze włoskiej firmie wychodziło najlepiej - na produkcji małych aut. Teraz, po niespełna piętnastu latach, idea dużego auta wróciła do Turynu.

Efektem prac nad małym autem jest świetnie sprzedający się model Panda. Prezentując na salonie genewskim nową Cromę, Fiat chce z równie dużym efektem powrócić do klasy wyższej-średniej. Auto trafi do sprzedaży już w czerwcu i wtedy zobaczymy czy uda mu się dorównać popularnością poprzednikowi. Stara Croma była produkowana w latach 1985-94 i cieszyła się dużym wzięciem - ogólnie sprzedano 450 tys. sztuk.

Teraz Fiat ma nowy pomysł na swój wóz reprezentacyjny. Ma to być samochód łączący wygodę tradycyjnej limuzyny z wielofunkcyjnością vana - suma sumarum: nadmuchane, dobrze wyposażone kombi. Jednak jest to powrót do już zagospodarowanej niszy, w której przyjdzie mu się zmierzyć m.in. z Renault Vel Satis i Oplem Signum. Pierwszy z nich jest ewidentnie skierowany na luksus, a drugi jest rodzinną ewolucją Omegi. Fiat chce być gdzieś pomiędzy. Ale gdzie?

Nowa Croma będzie liczyć 4,75 m długości, 1,77 m szerokości i 1,60 m wysokości, a rozstaw osi wyniesie 2,70 m (dla porównania: Stilo Multiwagon: 4,52 / 1,75 / 1,57 / 2,60). Wymiary zapewnić mają pasażerom sporą przestrzeń wewnątrz kabiny. Interesująca będzie oferta Fiata, jeśli chodzi o dostępne silniki. W sumie będzie ich  pięć, z tego aż trzy diesle. Jednostkami benzynowymi są silniki 1,8 16v o mocy 130 KM i 2,2 16v o mocy 150 KM. Wśród diesli są dwie jednostki 1,9-litrowe Multijet o mocy 120 i 150 KM oraz nowa, a zarazem najmocniejsza jednostka 2,4 Multijet o mocy 200 KM (połączona z 6-stopinową automatyczną przekładnią z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów). Nabywca będzie miał do wyboru również trzy poziomy wyposażenia.

Pytanie brzmi: czy mając w swojej ofercie obszerne kombi segmentu C (Stilo Multiwagon), sportowo-szykowne limuzyny Alfy i luksusowe Lancie, a do tego potrzebując stabilnej drogi wyjścia z problemów finansowych, stać Fiata na inwestowanie w wątpliwe powodzenie nieprecyzyjnie określonego cross-overa?

Przekonamy się o tym w czerwcu kiedy to Fiat Croma pojawi się na drogach we Włoszech. Potem auto zawita do salonów sprzedaży na pozostałych rynkach europejskich.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków