Fiat Freemont powstał na bazie modelu Dodge Journey i jest pierwszym modelem Fiata, który zrodził się jako owoc współpracy włoskiej spółki z Chrysler Group. Produkowany będzie w meksykańskim zakładzie w Toluca, w tym samym, w którym produkowany jest model 500, przeznaczony na rynek amerykański.

Nazwa Freemont ma przywoływać na myśl poczucie wolności i swobody. Długość samochody wynosi 489 cm, szerokość 188 cm, a wysokość 172 cm. Również rozstaw osi jest największy w tej klasie (289 cm).

Fiat Freemont ma 7 standardowych miejsc, z trzecim rzędem obszernych foteli, które dzięki otwieraniu się drzwi pod kątem 90° są bardzo łatwo dostępne. Jeden, prosty ruch sprawia, iż siedzenia w trzecim rzędzie można złożyć tak, by zniknęły całkowicie pod podłogą i utworzyć w ten sposób przestrzeń bagażową o pojemności 1 461 litrów. Liczne schowki to prawie 140 litrów do wykorzystania przez pasażerów. Siedzenia w drugim rzędzie są zamontowane wyżej w stosunku do przednich, a trzeci rząd jest podwyższony w odniesieniu do drugiego: co zapewnia wszystkim pasażerom maksymalne pole widzenia.

Ponadto drugi rząd został wyposażony w innowacyjny system “child booster", który dzięki podwyższającym poduszkom siedziska, pozwala dzieciom na zachowanie poprawnej pozycji siedzącej, optymalizując geometrię pasów bezpieczeństwa.

Całkowicie nowe wnętrze kabiny o nowoczesnej stylistyce zaprojektowanej pod kątem upodobań klientów europejskich wykonane jest z miękkich i przyjemnych w dotyku materiałów. Na uwagę zasługują: deska rozdzielcza z chromowanymi elementami, nowa tablica przyrządów, środkowa konsola oraz innowacyjny system multimedialny z dużym kolorowym ekranem dotykowym. Wieloma funkcjami auta można sterować za pomocą ekranu dotykowego - np. ustawienie temperatury dla trzech różnych stref klimatyzowanych, czy nastawienie systemu audio.

Aby uprościć proces dokonywania wyboru i zakupu przewidziano tylko dwa rodzaje wyposażenia przeznaczone dla różnego typu klientów. W obydwu wersjach jest 7 miejsc, 17-calowe obręcze kół wykonane ze stopów lekkich, trójstrefowa, automatyczna klimatyzacja, system bezkluczowego dostępu, tempomat, zaawansowany komputer pokładowy, system monitoringu ciśnienia powietrza w oponach (TMPS), światła przeciwmgielne i radio z kolorowym ekranem dotykowym i sterowaniem przy kierownicy. W wersji typowo miejskiej dochodzi radioodtwarzacz z dotykowym ekranem o przekątnej 8,4", czytnikiem DVD i kart SD, system bluetooth, tylne czujniki parkowania, składane lusterka wsteczne, automatycznie zapalane reflektory, przyciemnione szyby tylne oraz relingi dachowe.

Freemont posiadać będzie napęd przedni z turbodoładowanym silnikiem Diesla (silnik 2.0 Multijet o mocy 140 KM lub 170 KM) połączony z ręczną skrzynią biegów. W późniejszym okresie zaproponowane zostaną także wersje 4x4 z silnikiem 2.0 Multijet o mocy 170 KM i 3,6-litrowym benzynowym V6 o mocy 276 KM, obydwie z automatyczną skrzynią biegów.

Parametry auta zostały udoskonalone w stosunku do amerykańskiego pierwowzoru, dzięki przeprojektowaniu zawieszenia i układu kierowniczego, który jest teraz bardziej precyzyjny i bezpośredni.

Wysoki jest też seryjny poziom bezpieczeństwa pasażerów dzięki 7 poduszkom powietrznym, systemowi ABS, układowi wspomagania hamowania (Brake Assist), ESP z funksją Hill-Holder (system ułatwiający ruszanie na wzniesieniach) oraz systemowi przeciwdziałającemu przewróceniu się auta (ERM).