Choć z założenia ma być bardziej terenowy, to jednak podobnie jak w przypadku mniejszych braci z tej serii zostanie autem z napędem wyłącznie na przednią oś. Główne zmiany dotyczą wyglądu nadwozia, które mają upodobnić tego minivana do aut typu SUV.

Bardziej masywne zderzaki, szersze opony, zwiększony o 12 mm prześwit czy boczna listwa to najważniejsze, rzucające się w oczy elementy nadwoza. Auto zyskało także relingi dachowe, szereg chromowych aplikacji (np. wokół przednich wlotów powietrza), lusterka zewnętrzna w kolorze nadwozia. Na 17-calowych kołach zamocowane są z przodu opony o rozmiarze 215/50, zaś z tyłu 235/45. Na przednich drzwiach, nad listwą pojawiła się nazwa modelu.

W dość bogatym wyposażeniu Cross Tourana znajdziemy m.in. klimatyzację, skórzaną kierownicę, specjalne obicia foteli, system ESP, elektryczne szyby z przodu i tyłu. Praktyczne, jak w przypadku standardowej wersji Tourana, są tylne, trzy oddzielne siedzenia. Mogą być one niezależnie od siebie przesuwane, składane a nawet wyjmowane. Na życzenie można doposażyć auto w dodatkowe dwa pełnowymiarowe siedzenia w trzecim rzędzie.

O sporej funkcjonalności przekonać możemy się także podczas pakowania większej ilości bagaży. Pojemność przestrzeni bagażowej można w razie konieczności powiększyć ze standardowych 695 litrów do 1.989 l. W tym celu należałoby wyjąć siedzenia drugiego rzędu, zaś ewentualne dwa dodatkowe z trzeciego można schować w podłodze.

W momencie debiutu rynkowego, wiosną przyszłego roku, Volkswagen Cross Touran będzie oferowany w sześciu wersjach silnikowych - po trzy benzynowe i trzy diesle. Podstawową jednostką będzie silnik 1,6 o mocy 102 KM (13,3 s. do setki, 176 km/h maks. prędkość, 8,3 l/100 km średnie spalanie). Na specjalną uwagę zasługują jednostki 1,4 TSI w dwóch wariantach 140 oraz 170 KM - przy czym mocniejsza oferowana jest w standardzie ze skrzynią DSG (słabsza w opcji), maksymalna prędkość wynosi 208 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 8,7 sek.

Trzy silniki wysokoprężne są typowymi dla Volkswagena jednostkami. Najsłabszy 1,9 TDI ma moc 105 KM, zaś dwulitrowy motor jest dostępny w wersji 140- oraz 170-konnej.