- Mercedes Klasy A zyskuje nowocześniejszy wygląd i wyposażenie
- Wszystkie silniki spalinowe w palecie modelu mają teraz miękkie układy hybrydowe (MHEV)
- Do pierwszych klientów odświeżona Klasa A trafi na początku 2023 r.
Klasa A wcale nie wygląda na starą. Po czterech latach wprowadzono więc raczej subtelne zmiany wizualne i jeśli chce się je rozpoznać, trzeba się bardzo dokładnie przyjrzeć. Na przykład osłona chłodnicy: zamiast "diamentowej" kraty ma teraz rój małych gwiazdek Mercedesa. Na masce widać charakterystyczne dwa wybrzuszenia, a Reflektory LED straciły swoje pionowe "kolce". Standardem pozostają reflektory halogenowe. Z tyłu mamy nową grafikę ledowych lamp oraz zmodyfikowany dyfuzor.
W środku zmian jest więcej. Znajdziemy tu najnowszą odsłonę multimedialnego systemu MBUX z wyświetlaczem, który teraz mierzy standardowo 10,25 cala (wcześniej miał 7 cali). Wyświetlacz zegarów przed kierowcą ma nadal 7 cali, ale za dopłatą można go wymienić na ekran o przekątnej 10,25 cala. Mocno przeprojektowana została też konsola środkowa. Wyeliminowano gładzik i część przycisków szybkiego wyboru, a obsługa odbywa się teraz głównie za pomocą ekranu dotykowego lub za pomocą kontroli głosowej.
Zobacz też: Nowy Mercedes-AMG C 63 S E Performance – najmocniejsze cztery cylindry na świecie
Oprócz tego Mercedes obdarza Klasę A nową generacją kierownicy z wąskimi podwójnymi ramionami, które znamy już np. z klas C i S. Wyposażenie standardowe jest także unowocześnione – już w podstawowym modelu znajdziemy kamerę cofania, kierownicę obszytą skórą nappa i pakiet USB. Od początku pierwszego kwartału 2023 roku na konsoli pojawi się ponadto czytnik linii papilarnych, który umożliwi autoryzację kierowcy.
Mercedes klasy A po liftingu – zelektryfikowane napędy
Odświeżona klasa A dostępna będzie z jednym z czterech silników benzynowych (moc od 136 do 224 KM) lub trzech diesli (116-190 KM) — wszystkie jednostki są zelektryfikowane, mają rozrusznikoalternator napędzany paskiem, dodatkową 48-voltową instalację elektryczną, która podnosi moc podczas ruszania o 14 KM i współpracują z 7 — lub 8-biegowymi skrzyniami dwusprzęgłowymi (DCT). W żadnej wersji nie znajdziemy już przekładni manualnych, na które popyt był znikomy.
Paletę silników uzupełni hybryda plug-in, w której moc silnika elektrycznego została zwiększona o 7 KM do 109 KM, ale łączna moc systemowa pozostała na tym samym poziomie – 218 KM. Ponadto akumulator układu może być teraz ładowany szybciej; moc ładowania prądem zmiennym wzrasta z 7,4 do nawet 11 kW. W przypadku prądu stałego maksymalna prędkość ładowania wynosi 22 kW, co pozwoli na uzupełnienie poziomu energii z 10 do 80 proc. w około 25 minut. Mercedes podaje, że zasięg elektryczny wersji A 205 e wynosi od 70 do 81 kilometrów.
Mercedes-AMG: sport w Klasie A
Fani hot hatchy, czyli naprawdę gorących kompaktów, mogą odetchnąć z ulgą. Nawet w czasach wysokich cen paliw i zwiększonej świadomości ekologicznej Mercedes trzyma się sportowych rozwiązań od AMG. Mercedes-AMG A 35 (pięciodrzwiowy i sedan) i A 45 S (tylko model pięciodrzwiowy) z turbodoładowanym dwulitrowym silnikiem czterocylindrowym pozostają w ofercie. Wersja A35 jest teraz dostępna również jako miękka hybryda i dysponuje mocą 306 KM oraz 400 Nm momentu obrotowego. Z kolei A 45 S tak jak dotychczas oferuje 421 KM i 500 Nm momentu obrotowego. W palecie nie znajdziemy natomiast już wersji A 45 o mocy 387 KM.
Zobacz też: Jak wygląda Mercedes A 220 d po przejechaniu 100 tys. km?
Mercedes Klasy A po liftingu w salonach
Odświeżoną klasę A będzie można zamawiać od końca października 2022 r. Dostawa pierwszych pojazdów dla klientów przewidziana jest na początek 2023 r. Mercedes na razie nie mówi nic o cenach, ale nie trzeba być prorokiem, by przewidzieć, że będą one wyższe niż w wersjach przed face liftingiem.