Toyota Avensis nie będzie już oferowana w pięciodrzwiowej wersji liftback, ze względu na słabą sprzedaż tej odmiany nadwozia w ostatnich latach. Z obu dostępnych wersji, sedan wyróżnia się nieco bardziej sportowym kształtem nadwozia, zaś kombi elegancką bryłą. Mimo wzrostu wymiarów zewnętrznych (nowy Avensis jest szerszy i nieznacznie dłuższy) masa auta zwiększyła się jedynie o około 85 kg (zależnie od wersji modelu).

Większość dostępnych silników, jakie będą do wyboru z nowym Avensisem, to opracowane na nowo od podstaw jednostki, poza 177-konnym dieslem 2,2 D-4D. Już podstawowy silnik benzynowy 1,6 Valvematic (Valvematic to następca systemu dual VVT-i zarządzającego zmiennymi fazami rozrządu), o mocy 132 KM i maksymalnym momencie 160 Nm, pozwala Avensisowi osiągnąć 100 km/h w nieco ponad 10 sekund, dorównując motorowi 1,8 z poprzedniej generacji. O 15 koni więcej i o 20 Nm wyższy maksymalny moment obrotowy posiada jednostka 1,8, zaś dwulitrowy silnik benzynowy dysponuje teraz mocą 152 KM i maksymalnym momentem 196 Nm. Wersje benzynowe w standardzie oferowane są z sześciobiegową skrzynią manualną, zaś dwie mocniejsze można także zamówić z bezstopniową automatyczną przekładnią MultidriveS.

Podstawowym dieslem jest dwulitrowy D-4D o mocy 126 KM i maksymalnym momencie 310 Nm. Dotychczasowy 150-konny silnik 2,2 (340 Nm) uzupełnia odmiana w wersji D-CAT (taka sama moc) po raz pierwszy połączona w europejskich osobowych modelach Toyoty z automatyczną 6-stopniową skrzynią biegów (zmiana przełożeń jest teraz możliwa także w trybie sekwencyjnym). Najmocniejszy, 177-konny diesel stał się teraz jeszcze bardziej elastyczny dzięki płaskiemu przebiegowi momentu obrotowego, którego maksymalna wartość wynosi 400 Nm.

Dynamiczniejsze silniki wymusiły nowe zestrojenie zawieszenia i układu kierowniczego. Szersze o prawie 6 cm nadwozie zapewnia większą stabilność a kierowca, dzięki obniżeniu fotela o 2 cm (przy maksymalnym wykorzystaniu regulacji), może lepiej kontrolować zachowanie nadwozia.

Już w standardowym wyposażeniu nowego Avensisa znajdziemy klimatyzację, 7 poduszek powietrznych oraz system stabilizacji toru jazdy VSC (odpowiednik układu ESP). Wśród opcji na uwagę zasługuje debiutująca w tym modelu nowa nawigacja satelitarna, która teraz nie tylko podaje informacje w języku polskim (wersja Premium z 7-calowym monitorem), ale również, dzięki 40GB dysku twardego pozwala nam zmieścić w pamięci systemu ulubioną muzykę. Wbudowany system bluetooth połączy system z telefonem komórkowym lub zewnętrznymi odtwarzaczami muzycznymi.

Zwolennicy kombi docenią szklany dach panoramiczny, obejmujący oba rzędy siedzeń i wyposażony w elektrycznie sterowaną roletę. Oparcie tylnej kanapy możemy teraz położyć ruchem jednej ręki (zwolnienie pojedynczej blokady). W środkowej części kanapy umieszczono otwór pomagający zmieścić we wnętrzu długie przedmioty, a w opcji możemy skorzystać z systemu przegród i pasów pozwalającym w łatwy sposób zamocować w bagażniku duże przedmioty i walizki.

Wśród elementów podnoszących komfort warto zwrócić uwagę na elektroniczny kluczyk (Smart Entry) pozwalający "zdalnie" otworzyć drzwi i uruchomić samochód, pamięć ustawień foteli (dwie pozycje) oraz tylną kamerę z wysoką rozdzielczością i czujniki parkowania.

Nowy Avensis oferowany jest w czterech pakietach wyposażenia (zrezygnowano z podstawowego pakietu Terra) - Luna, Sol, Sol Plus i Prestige. W wyposażeniu będzie można wybrać ponadto 3 pakiety specjalne - Chrome (chromowane elementy zewnętrzne), Life (dodatkowe czujniki parkowania i elementy stabilizujące bagaż) oraz Pakiet bezpieczeństwa (aktywny tempomat z funkcją hamowania, inteligentny asystent utrzymywania toru jazdy, system ochrony przedzderzeniowej).