- Panamera będzie miała teraz dwa warianty Turbo S: z elektrycznym wsparciem i bez niego
- GTS rozwija o 20 KM więcej niż dotychczas
- Trzeci wariant hybrydowy: 4S e-hybrid z układem generującym łącznie 560 KM i 750 Nm
Porsche bierze odwet. Za 639-konnego Mercedesa-AMG GT 4Door 63S. Za BMW M8 Gran Coupe Competition, które osiąga 625 KM. I Audi RS7 z 600 końmi mechanicznymi. Bowiem dotąd najmocniejszą niehybrydową Panamerą było 550-konne Turbo i klienci z nietolerancją elektryczności w Turbo S e-hybrid (680 KM) trochę kręcili nosem (bo ciężkawo, bo tamto).
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoWięc Porsche wzięło na warsztat 4-litrowe V8 biturbo i wyczarowało z niego niezbędne w tej lidze 630 KM i 820 Nm. Następnie wysłało to nowe, niehybrydowe Turbo S na północną pętlę Nürburgringu i wróciło stamtąd z oficjalnym rekordem dla aut klasy wyższej: 7:29,81 min (za kierownicą, jak zwykle, Lars Kern).
Oczywiście nie samą mocą ten czas osiągnięto: optymalizacji poddano adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne wraz z aktywnymi stabilizatorami, a także system rozkładu momentu napędowego między koła, które mogą być teraz też obute w nowocześniejsze opony sportowe. Jak zdradził mi w rozmowie Oliver Grandel, szef całościowego projektu Panamery, wszystkie te modyfikacje mają jednocześnie służyć też wyższemu komfortowi jazdy. Ciekawe...
Nowe Porsche Panamera – brzmienie V8 naturalne, ale z małym trikiem
Przeczytaj też:
- Jak jeździ najmocniejsze Cayenne Coupe?
- Test BMW M8 Competition
- Porsche Taycan Turbo S kontra BMW M8 Gran Coupe
Najbardziej dumny jest jednak z brzmienia V8, które udało się wyczarować przy pomocy asymetrycznego wydechu. Odpala silnik i rzeczywiście w uszach robi się miło. Ciepły, głęboki i melodyjnie falujący bulgot... „To ostatnie dni, kiedy możemy takie rzeczy robić, niebawem kolejne zaostrzenie norm emisji hałasu”. To jeszcze cyferki nowego Turbo S: 0-100 km/h: 3,1 s. Prędkość maksymalna: 315 km/h.
Tym samym Turbo wypada z gamy, a Turbo S e-hybrid otrzyma większy akumulator trakcyjny (17,9 zamiast 14,1 kWh brutto) i przez to dłuższy zasięg. Mocy odświeżonej hiper-hybrydy Porsche jeszcze nie zdradza, bo zadebiutuje ona później niż pozostałe Panamery po liftingu. Ale przyzwoitość nakazywałaby te 700 KM...
Nowe Porsche Panamera – trzecia hybryda plug-in
Tymczasem gamę wzbogaci jeszcze kolejna hybryda plug-in, która mocowo poniekąd zapełni lukę po... Turbo: 4S e-hybrid wykorzystuje 2,9-litrowe V6 biturbo o mocy 440 KM i 136-konną jednostkę elektryczną. Tu „zero-sto” trwa 3,7 s, a elektryczny zasięg wynosi 54 km.
Świeże, zmotywowane i czysto benzynowe ekstra-konie otrzymuje wraz z liftingiem też Panamera GTS: tu 4-litrowe V8 (zgadliście, biturbo) będzie rozwijać 480 zamiast 460 KM i robić w sposób „bardzo bliski sportowym jednostkom wolnossącym” – to z przyjemnością sprawdzimy.
Nowe Porsche Panamera – aktualizacja multimediów
Jednak to jeszcze nie czas na jazdę, póki co mogę podziwiać odświeżoną Panamerę statycznie. Z zewnątrz podoba mi się pas świetlny – LED świeci na całą szerokość tylnej klapy bez widocznej przerwy. Przód wygląda nieco agresywniej dzięki zderzakowi Sport Design z dużymi wlotami powietrza. Jego wygląd jednak nadal będzie się różnił w zależności od wersji silnikowej, tak samo kształt LEDów do jazdy dziennej.
W środku na pierwszy rzut oka nowa jest tylko kierownica z bardziej logicznie rozplanowanymi elementami obsługi. Multimedia otrzymały aktualizację: wyższa rozdzielczość ekranu, szybszy modem z eSIM, bezprzewodowy CarPlay, sprytniejsze nawigacja i obsługa głosowa oraz ładowarka indukcyjna do telefonu. Na czasie. Ten nomen omen może wskazywać elegancki zegarek marki Porsche Design. Takie czasy, że zegarek musi być sygnowany.
Nowe Porsche Panamera – nasza opinia
Spodziewałem się, że Panamera przy okazji liftingu bardziej „pójdzie w Taycana”, ale na tylnym pasie świetlnym i kierownicy wizualne podobieństwa się kończą. Ponad 60 proc. klientów Panamery w Europie wybiera hybrydy, nic dziwnego zatem, że Porsche zdecydowało się poszerzyć ofertę tych wersji (teraz będą 3 plug-iny). Takiego kierunku rozwoju wymagają też normy emisji spalin. Ale z drugiej strony przybywa też czysto spalinowych koni, i V8 może jeszcze porządnie zadudnić nim kolejne etapy regulacji je ponownie wyciszą. Debiut odświeżonej gamy Panamery w październiku.
Galeria zdjęć
Oto nowa Panamera. Trzeba się przyjrzeć dwa razy, żeby dostrzec zmiany. Dlatego przyjrzeliśmy się jej z bliska, jeszcze przed oficjalną premierą, w Stuttgarcie.
Zderzaki Sport Design są teraz standardowe w Turbo S. Każda wersja ma nieco inaczej wyprofilowane wloty powietrza i LEDy do jazdy dziennej.
Lifting wnosi 3 nowe wzory felg oraz nowocześniejsze opony.
Jest czego posłuchać: asymetryczne tłumiki pięknie modulują brzmienie V8. Ten układ wydechowy występuje w Turbo S, Turbo S e-hybrid i GTS.
Nowy pas ledowy rozciąga się na całą szerokość klapy i łączy z tylnymi światłami – zgodnie z aktualnym stylem Porsche.
Z nowości: ekran o wyższej rozdzielczości, bezprzewodowy CarPlay, kierownica z wygodniejszymi guzikami i rolkami oraz ładowarka indukcyjna.
Szczyt deski rozdzielczej zdobi zegarek marki Porsche Design, klasyczny Sport Chrono nadal będzie dostępny.
Na życzenie: kokpit niemal w całości obszyty skórą.
Sport Turismo także prezentuje się nowocześniej ze zmienionymi tylnymi światłami.
Przedłużona wersja Executive cieszy się szczególną popularnością w Chinach, ale nadal będzie oferowana także na innych rynkach.
Z tyłu ma więcej miejsca na nogi i wiele luksusów, ale nadal czuć, że to jednak sportowa limuzyna.
Tylne fotele mogą być elektrycznie regulowane, są sportowo wyprofilowane. Miejsca nad głową mogłoby być nieco więcej, ale przy tej linii dachu byłoby to trudne. Za to nie brak tu gadżetów do zabawy, pracy i relaksu.
Odświeżona gama Panamery pojawi się w salonach w październiku.