Auto Świat Wiadomości Premiery Nowe Porsche Panamera - lifting odwetowy

Nowe Porsche Panamera - lifting odwetowy

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Porsche odświeżyło Panamerę, i owszem, trzeba przyjrzeć się dwa razy, żeby zauważyć zmiany. Bo te najbardziej istotne zaszły pod maską i blachą: przybyło koni, doszły nowe wersje i dopieszczono szereg detali

Porsche Panamera po face linftingu
Zobacz galerię (16)
Porsche
Porsche Panamera po face linftingu
  • Panamera będzie miała teraz dwa warianty Turbo S: z elektrycznym wsparciem i bez niego
  • GTS rozwija o 20 KM więcej niż dotychczas
  • Trzeci wariant hybrydowy: 4S e-hybrid z układem generującym łącznie 560 KM i 750 Nm

Porsche bierze odwet. Za 639-konnego Mercedesa-AMG GT 4Door 63S. Za BMW M8 Gran Coupe Competition, które osiąga 625 KM. I Audi RS7 z 600 końmi mechanicznymi. Bowiem dotąd najmocniejszą niehybrydową Panamerą było 550-konne Turbo i klienci z nietolerancją elektryczności w Turbo S e-hybrid (680 KM) trochę kręcili nosem (bo ciężkawo, bo tamto).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Więc Porsche wzięło na warsztat 4-litrowe V8 biturbo i wyczarowało z niego niezbędne w tej lidze 630 KM i 820 Nm. Następnie wysłało to nowe, niehybrydowe Turbo S na północną pętlę Nürburgringu i wróciło stamtąd z oficjalnym rekordem dla aut klasy wyższej: 7:29,81 min (za kierownicą, jak zwykle, Lars Kern).

Oczywiście nie samą mocą ten czas osiągnięto: optymalizacji poddano adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne wraz z aktywnymi stabilizatorami, a także system rozkładu momentu napędowego między koła, które mogą być teraz też obute w nowocześniejsze opony sportowe. Jak zdradził mi w rozmowie Oliver Grandel, szef całościowego projektu Panamery, wszystkie te modyfikacje mają jednocześnie służyć też wyższemu komfortowi jazdy. Ciekawe...

Nowe Porsche Panamera – brzmienie V8 naturalne, ale z małym trikiem

Przeczytaj też:

Najbardziej dumny jest jednak z brzmienia V8, które udało się wyczarować przy pomocy asymetrycznego wydechu. Odpala silnik i rzeczywiście w uszach robi się miło. Ciepły, głęboki i melodyjnie falujący bulgot... „To ostatnie dni, kiedy możemy takie rzeczy robić, niebawem kolejne zaostrzenie norm emisji hałasu”. To jeszcze cyferki nowego Turbo S: 0-100 km/h: 3,1 s. Prędkość maksymalna: 315 km/h.

Tym samym Turbo wypada z gamy, a Turbo S e-hybrid otrzyma większy akumulator trakcyjny (17,9 zamiast 14,1 kWh brutto) i przez to dłuższy zasięg. Mocy odświeżonej hiper-hybrydy Porsche jeszcze nie zdradza, bo zadebiutuje ona później niż pozostałe Panamery po liftingu. Ale przyzwoitość nakazywałaby te 700 KM...

Nowe Porsche Panamera – trzecia hybryda plug-in

Tymczasem gamę wzbogaci jeszcze kolejna hybryda plug-in, która mocowo poniekąd zapełni lukę po... Turbo: 4S e-hybrid wykorzystuje 2,9-litrowe V6 biturbo o mocy 440 KM i 136-konną jednostkę elektryczną. Tu „zero-sto” trwa 3,7 s, a elektryczny zasięg wynosi 54 km.

Świeże, zmotywowane i czysto benzynowe ekstra-konie otrzymuje wraz z liftingiem też Panamera GTS: tu 4-litrowe V8 (zgadliście, biturbo) będzie rozwijać 480 zamiast 460 KM i robić w sposób „bardzo bliski sportowym jednostkom wolnossącym” – to z przyjemnością sprawdzimy.

Nowe Porsche Panamera – aktualizacja multimediów

Jednak to jeszcze nie czas na jazdę, póki co mogę podziwiać odświeżoną Panamerę statycznie. Z zewnątrz podoba mi się pas świetlny – LED świeci na całą szerokość tylnej klapy bez widocznej przerwy. Przód wygląda nieco agresywniej dzięki zderzakowi Sport Design z dużymi wlotami powietrza. Jego wygląd jednak nadal będzie się różnił w zależności od wersji silnikowej, tak samo kształt LEDów do jazdy dziennej.

W środku na pierwszy rzut oka nowa jest tylko kierownica z bardziej logicznie rozplanowanymi elementami obsługi. Multimedia otrzymały aktualizację: wyższa rozdzielczość ekranu, szybszy modem z eSIM, bezprzewodowy CarPlay, sprytniejsze nawigacja i obsługa głosowa oraz ładowarka indukcyjna do telefonu. Na czasie. Ten nomen omen może wskazywać elegancki zegarek marki Porsche Design. Takie czasy, że zegarek musi być sygnowany.

Nowe Porsche Panamera – nasza opinia

Spodziewałem się, że Panamera przy okazji liftingu bardziej „pójdzie w Taycana”, ale na tylnym pasie świetlnym i kierownicy wizualne podobieństwa się kończą. Ponad 60 proc. klientów Panamery w Europie wybiera hybrydy, nic dziwnego zatem, że Porsche zdecydowało się poszerzyć ofertę tych wersji (teraz będą 3 plug-iny). Takiego kierunku rozwoju wymagają też normy emisji spalin. Ale z drugiej strony przybywa też czysto spalinowych koni, i V8 może jeszcze porządnie zadudnić nim kolejne etapy regulacji je ponownie wyciszą. Debiut odświeżonej gamy Panamery w październiku.

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków