Podobnie na naszym rynku Focus święci spore sukcesy, będąc głównym kołem zamachowym dobrych wyników sprzedażowych Forda Polska. Marka ta jako jedna z nielicznych w zeszłym roku odnotowała wzrost sprzedaży (o ponad 20%), przy spadku całego rynku o ok. 10%.

Wracając jednak do nowego Focusa i porównania go do poprzedniej wersji - auto zostało zgodnie z obecnymi trendami powiększone, a jednocześnie zaakcentowano jego dynamiczny, wręcz sportowy charakter. Z pewnością może się podobać. Choć zbudowane zostało na całkowicie nowej płycie podłogowej, ma szereg elementów nawiązujących do poprzednika - głęboko osadzone, duże reflektory, kontury dachu, wygląd zewnętrznej części. Nowy Focus mierzy teraz 4.342 mm (o 168 mm więcej), 1.840 mm szerokości (+138 mm) i 1.497 mm wysokości (+67 mm). Zwiększono również rozstaw osi o 25 mm (2.640 mm) oraz rozstaw kół o 40 mm.

Focus oferowany będzie w wersji 3- i 5-drzwiowej, a także kombi. W tym roku również premierę ma mieć 4-drzwiowa wersja sedan nowego Focusa. Przy zakupie do wyboru będą cztery wersje benzynowe Duratec (1,4 80 KM, 1,6 100 KM, 1,6 115 KM i 2,0 145 KM) i trzy wysokoprężne Duratorq TDCi (1,6 90 KM, 1,6 109 KM i 2,0 136 KM). Focus oferowany jest z bogatym wyposażeniem standardowym oraz równie długą listą wyposażenia opcyjnego. Na uwagę zasługują tu m.in. system centralnego zamka KeyFree, przednia szyba z filtrem przeciwsłonecznym, która odciąża klimatyzację oraz system reflektorów adaptacyjnych. Bogate jest także wyposażenie zwiększające bezpieczeństwo. Obok solidnej, sztywniejszej konstrukcji nadwozia, bezpieczną jazdę mają zagwarantować m.in. systemy ABS i ESP, a także do sześciu poduszek powietrznych.

Wnętrze auta przypomina trochę Focusa C-MAX, przede wszystkim podobnie wyglądająca deska i konsola centralna. Do wykończenia wykorzystano głównie plastik, choć w bogatszych wersjach dostępne są też aplikacje skórzane.

Podczas jazd po zaśnieżonych drogach Białowieskiego Parku Narodowego można było się przekonać o właściwościach jezdnych nowego Focusa. Ford Polska przygotował dla dziennikarzy do pierwszych jazd nowym modelem wersje 3- i 5-drzwiowe. Już benzynowa wersja 1,6 Ti-VCT o mocy 115 KM pozwalała na dynamiczną jazdę. Jednocześnie auto wykazało się niezłą zwrotnością, stabilnością podczas pokonywanych z dużą prędkością zakrętów oraz precyzją sterowania przy dużych szybkościach. Nie można też było ponarzekać na manewrowanie przy małych prędkościach. Choć nie był to najmocniejszy silnik bez problemu pozwalał wyprzedzać na trasie inne auta. Jednak dla tych, którzy lubią się ścigać dużo bardziej odpowiednie powinny być dwulitrowe jednostki.

Czy nowy Focus może się podobać? To na pewno kwestia gustu, choć naszym zdaniem krytyków nie powinno być zbyt wielu. Czy odniesie sukces, jak jego poprzednik? Na rynkach europejskich - powinien, u nas w Polsce skomplikowana sytuacja na rynku aut nowych może mu utrudnić uzyskanie lepszych albo przynajmniej podobnych wyników do poprzednika, choć cena nie jest wygórowana. Za najsłabszą trzydrzwiową wersję (1,4 80 KM) trzeba zapłacić bowiem 49.900 zł...