Jeep zapewnia, że nowa generacja Grand Cherokee jest nie tylko najnowocześniejszą, lecz także najbardziej luksusową w historii tego modelu. Została zaprojektowana na zupełnie nowej platformie, dzięki której w gamie po raz pierwszy, poza wersjami z klasycznym spalinowym napędem, w ofercie pojawią się zelektryfikowane odmiany 4xe, czyli hybrydy plug-in. Poza tym najnowsza odsłona wyróżniać ma się wzorowymi właściwościami terenowymi, z których słynęły także poprzednie generacje flagowego (poza rynkiem amerykańskim) modelu marki.

Jeep Grand Cherokee 2022 – nowy styl

Wygląd nadwozia został całkowicie przeprojektowany, choć oczywiście zachowuje cechy charakterystyczne dla Jeepa. To przede wszystkim, układ pasa przedniego z unikalnym użebrowaniem grilla. W porównaniu z poprzednikiem, nowy model jest minimalnie niższy i (o 10 mm) i ma szerszy rozstaw kół. Sylwetka zyskała bardziej dynamiczny i jednocześnie bardziej elegancki charakter.Uwagę zwracają też smukłe ledowe światła i lampy tylne oraz duży spoiler dachowy. Do wyboru klienci będą mieli 8 wzorów kół, w tym o średnicy 21 cali.

Wnętrze zostało wykończone materiałami wysokiej jakości i bogato wyposażone. Na desce rozdzielczej umieszczono zestaw cyfrowych zegarów z dotykowym ekranem systemu multimedialnego – każdy o przekątnej 10,1 cala – oraz pierwszy w segmencie interaktywny ekran o przekątnej 10,25 cala dla pasażera. W ramach opcji swoje monitory mogą mieć również osoby podróżujące w drugim rzędzie siedzeń. Najnowsza odsłona systemu multimedialnego Uconnect 5 zapewnia bezprzewodową współpracę z Apple CarPlay i Android Auto, dostęp do zdalnych aktualizacji oraz integrację z cyfrową asystentką Amazon Alexa. Gama wyposażeniowa obejmować będzie pakiety: Laredo, Altitude, Limited, Overland, Trailhawk, Summit i Summit Reserve.

Jeep chwali się że nowy Grand Cherokee oferuje aż 110 zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa, w tym m.in. takie systemy jak: wykrywaniem pieszych/rowerzystów, system wykrywania obiektów na drodze cofania, adaptacyjny tempomat z funkcją Stop and Go, asystent toru jazdy, asystent pasa ruchu z system kontroli toru jazdy, aktywny system wspomagania hamowania awaryjnego, system monitorowania martwego pola, tylna kamera cofania ParkView, system wspomagania parkowania tyłem ParkSense z funkcją zatrzymania, przycisk elektrycznego hamulca postojowego, monitorowanie ciśnienia w oponach, nowy asystent jazdy nocnej (Night Vision Camera) z czujnikiem wykrywania obecności pieszych i zwierząt, nowy system wykrywania senności kierowcy (Drowsy Driver Detection), asystent parkowania równoległego i prostopadłego, nowy system rozpoznawania znaków drogowych, kamera z widokiem 360 stopni z przednimi i tylnymi spryskiwaczami kamer, a także system audio McIntosh z 19 głośnikami o mocy 960 Watt Dostępny jest również nowy system autonomicznej jazdy poziomie drugim.

Nowy Jeep Grand Cherokee – pierwszy raz z hybrydą

Opracowany przez Jeepa układ napędowy 4xe plug-in obejmuje dwulitrowy, turbodoładowany silnik benzynowy, ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów TorqueFlit oraz akumulator o pojemności 17 kWh, który zasila parę silników elektrycznych, pomagając hybrydowemu Grand Cherokee zachować legendarne zdolności terenowe. Układ generuje moc 375 KM oraz maksymalny moment obrotowy 637 Nm i pozwala na poruszanie się w trybie elektrycznym na dystansie do 40 km. Całkowity zasięg w trybie hybrydowym ma dochodzić do 708 km.

Wersja 4xe umożliwia kierowcy wybór jednego z trzech trybów jazdy E Selec: hybrydowego, elektrycznego i eSave. W pierwszym koła napędzane są przez silniki elektryczne i spalinowy, a samochód optymalizuje pracę akumulatora i benzyny, aby jak najlepiej zrównoważyć zużycie paliwa i osiągi. W trybie elektrycznym priorytetem jest jazda wyłącznie na zasilaniu elektrycznym, a silnik benzynowy włącza się tylko wtedy, gdy poziom naładowania akumulatora jest wyczerpany lub gdy kierowca zażąda przyspieszenia na pełnym gazie. Z kolei eSave daje priorytet napędowi z silnika spalinowego, oszczędzając akumulator do późniejszego wykorzystania.

Co ważne, cały elektroniczny układ wysokiego napięcia jest odpowiednio uszczelniony i wodoodporny. W wersjach z certyfikatem Trail Rated głębokość brodzenia sięga nawet 61 cm.

Na macierzystym rynku amerykańskim nowy Grand Cherokee będzie dostępny także w klasycznych wersjach napędowych. W bazowej znajdziemy silnik Pentastar 3.6 V6 o mocy 293 KM i momencie 353 Nm, w topowej natomiast V8 o pojemności 5,7 l, mocy 357 KM i momencie 529 Nm.

Warto podkreślić, że wszystkie popisują się zdolnością holowania ciężkich przyczep. W przypadku hybrydy maksymalny uciąg to 2720 kg, w wersji V6 – 2812 kg, a V8 – nawet 3265 kg.

Nowy Jeep Gran Cherokee – dzielność terenowa

W zależności od wersji nowa generacja Grand Cherokee dostępna będzie z z jednym z trzech systemów napędu 4x4: Quadra-Trac I, Quadra-Trac II i Quadra-Drive II z tylnym elektronicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu (eLSD). Każdy ma aktywną skrzynkę rozdzielczą zapewniającą optymalny rozdział momentu na koła o najlepszej przyczepności. Standardowo montowane jest zawieszenie pneumatyczne Quadra-lift zapewniające prześwit do 287 mm, a Grand Cherokee 4xe jak już wspominaliśmy może pokonywać przeszkody wodne o głębokości do 610 mm. Model 4xe przejechał nawet szlak Rubicon wyłącznie na napędzie elektrycznym.

W ramach układu zarządzania trakcją Selec-Terrain kierowca może wybierać spośród pięciu różnych trybów pracy napędu. Są to: Auto, Sport, Rock, Snow, Mud/Sand.

Nowy Jeep Grand Cherokee – w Europie w 2022 r.

Powyżej to oczywiście telegraficzny skrót najważniejszych cech nowej generacji Grand Cherokee. Auto na rynku amerykańskim dostępne będzie już pod koniec tego roku, natomiast w Europie, w tym także w Polsce, pojawi się w drugiej połowie roku przyszłego. Nie wiadomo jeszcze, czy poza hybrydową wersją 4xe Jeep wprowadzi także inne odmiany silnikowe, ale o tym dowiemy się zapewne za kilka miesięcy, czyli bliżej sprzedażowego debiutu.