• Lexus NX drugiej generacji ma większe wymiary, a tym samym stał się przestronniejszy, ponadto otrzymał nowe multimedia oraz bogatsze wyposażenie poprawiające bezpieczeństwo podróżowania
  • W Polsce samochód będzie występował jako 242-konna hybryda oraz jako hybryda typu plug-in o mocy 306 KM. W Rosji oraz na rynkach Europy Wschodniej będą jeszcze dwa silniki benzynowe o mocy 199 KM oraz 279 KM
  • Ceny pojazdu poznamy w lipcu, pokazy dla klientów odbędą się w sierpniu, a pierwsze egzemplarze dotrą do odbiorców jesienią

Lexus chwali się, że nowy NX, zbudowany na globalnej platformie GA-K, aż w 95 proc. został zmieniony w stosunku do poprzedniej generacji. Podczas prezentacji kolejnego wydania przekonaliśmy się, że zaprojektowany na nowo pojazd ma mnóstwo zalet, dzięki którym ma duże szanse kontynuować sukces odniesiony przez poprzednika.

Nowy Lexus NX ma stylistykę, która sprawia, że auto prezentuje się nowocześnie, a jednocześnie zachowało wyrazisty wygląd, charakterystyczny dla Lexusa. Ponadto w wyglądzie można dopatrzeć się sportowych akcentów – to głównie zasługa potężnej atrapy chłodnicy oraz dużych wlotów powietrza w przednim zderzaku i wąskich reflektorów.

W porównaniu z poprzednim wydaniem nowy Lexus NX zyskał większe wymiary. Auto jest o 20 mm dłuższe (4660 mm) i szersze (1865 mm), wysokość (1640 mm) zwiększyła się o 5 mm, natomiast rozstaw osi (2690 mm) o 30 mm. Te zmiany sprawiły, że zarówno na przednich, jak i na tylnych siedzeniach odczuwa się większą swobodę.

Nowy Lexus NX jest pierwszym modelem japońskiej marki, w którym zastosowano sposób projektowania kokpitu określanego mianem Tazuna. To nazewnictwo zaczerpnięte z języka japońskiego oznacza sposób, w jaki jeździec panuje nad koniem przy pomocy lejców. Ma ono odzwierciedlać bezpośrednią i intuicyjną kontrolę kierowcy nad pojazdem.

Nowy Lexus NX – wreszcie łatwa obsługa

Lexus NX drugiej generacji jest znacznie łatwiejszy w obsłudze (nie ma już mało intuicyjnego w działaniu touchpada), a to zasługa logicznie rozmieszczonych przycisków oraz zakrzywionego kształtu deski rozdzielczej – ta ostatnia cecha ułatwia obserwację najważniejszych wskazań.

Do aktywowania poszczególnych funkcji wykorzystano m.in. dotykowe przyciski na kierownicy – po użyciu któregoś z nich na wyświetlaczu head-up pojawia się symbol żądanego ustawienia, a dzięki temu prowadzący nie musi spoglądać na kierownicę, żeby sprawdzić co aktywował.

Lexus NX – dwa dotykowe ekrany do wyboru

Istotną nowością samochodu są multimedia obejmujące m.in. nawigację satelitarną w chmurze (działa w czasie rzeczywistym) czy głosową obsługę Hey Lexus. Standardowy system Lexus Link Connect do aktywowania najważniejszych funkcji wykorzystuje 9,8-calowy, dotykowy ekran. Jako opcja, lub standard w bogatszych odmianach wyposażeniowych, występuje system Lexus Link Pro, którego działanie opiera się na 14-calowym wyświetlaczu.

W Polsce nowy Lexus NX będzie występował jako 242-konna hybryda (350h) oraz – pierwszy raz w Lexusie – hybryda typu plug-in (450h+) generująca 306 KM. W pierwszej postaci samochód uzyskuje setkę po 7,7 s, a w drugiej w nieco ponad 6 s.

Po naładowaniu akumulatorów do pełna wersja 450h+ może przejechać w trybie czysto elektrycznym nawet 63 km, a maksymalna prędkość pojazdu wynosi wówczas 135 km/h. Z kolei maksymalna szybkość obu wersji podczas jazdy w hybrydowym trybie to 200 km/h.

Lexus NX – jako hybryda lub hybryda plug-in

Odmiana 350h będzie oferowana z napędem na przód lub na obie osie, natomiast 450h+ wyłącznie jako 4x4. Jednak niezależnie od wybranej wersji silnikowej moment obrotowy dociera do kół za pośrednictwem bezstopniowej przekładni.

W Rosji oraz na rynkach Europy Wschodniej w dalszym ciągu alternatywą dla hybryd będą silniki benzynowe – w odmianie 250 wolnossący, 2,5 litrowy o mocy 199 KM, a w modelu 350 turbodoładowany, 2,4-litrowy generujący 279 KM.

Japończycy zapewniają, że Lexus NX drugiej generacji stał się wyjątkowo bezpieczny dzięki zastosowaniu Lexus Safety System + 3 (standard we wszystkich wersjach na europejskim rynku). Zawiera on m.in. udoskonaloną ochronę przedzderzeniową (PCS), która uwzględnia nie tylko inne pojazdy, rowerzystów i pieszych, lecz także motocyklistów oraz nieruchome przeszkody. PCS zyskał także funkcję rozpoznawania ryzyka kolizji podczas skrętu na skrzyżowaniach z nadjeżdżającymi pojazdami oraz pieszymi przechodzącymi przez jezdnię.

Lexus NX – bezpieczny SUV klasy premium

W bogatszych wersjach wyposażeniowych jest dostępny rozszerzony pakiet systemów bezpieczeństwa (Extended Safety Package), zawierający m.in.: system automatycznego wspomagania zmiany pasa ruchu czy ostrzeganie o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu.

Na pokładzie samochodu nie zabraknie również asystenta bezpiecznego wysiadania (Safe Exit Assist, SEA). System dba, żeby pasażerowie auta nie wysiedli z niego, gdy nadjeżdża inny pojazd lub rowerzysta.

Ceny nowego Lexusa NX poznamy w lipcu, a przedpremierowe pokazy dla klientów odbędą się w sierpniu. Z kolei pierwsze egzemplarze dotrą do odbiorców jesienią. Poza tym jeszcze do końca roku w sprzedaży będzie dotychczasowa generacja Lexusa NX.

Nowy Lexus NX - naszym zdaniem

Nowy Lexus NX jest większy, a przez to bardziej komfortowy, zyskał nowe multimedia, a ponadto, dzięki nowym asystentom jazdy stał się bezpieczniejszy. Napęd stanowią tylko mocne (czytaj: dynamiczne) hybrydowe wersje, przy czym jako topowy napęd pierwszy raz w Lexusie przewidziano hybrydę typu-plug-in. W tej postaci atutem jest nie tylko stado 306 KM, lecz także możliwość podróżowania w trybie czysto elektrycznym. Przy korzystnie skalkulowanej cenie Lexus NX ma duże szanse na kontynuowanie sukcesu poprzednika.