- Suzuki SX4 S-Cross to miękka hybryda, której silnik generuje 129 KM, przyspieszenie do setki wynosi 10,2 s, a prędkość maksymalna to 190 KM
- W testowanej wersji z silnikiem współpracuje 6-stopniowa, automatyczna skrzynia, a moment obrotowy przekazywany jest na przednie koła
- Auto w topowej wersji Elegance Sun kosztuje 107 790 zł
- Przeczytaj też:
- Suzuki SX4 S-Cross – bez wielu, nowoczesnych asystentów
- Suzuki SX4 S-Cross – automat pracuje bez pośpiechu
- Suzuki SX4 S-Cross – komfortowe resorowanie
- Suzuki SX4 S-Cross – naszym zdaniem
- Suzuki SX4 S-Cross – dane techniczne
- Suzuki SX4 S-Cross – osiągi
- Suzuki SX4 S-Cross – wyposażenie
- Suzuki SX4 S-Cross – gwarancja/ceny
Są kierowcy, dla których nowoczesne gadżety w postaci dużych ekranów czy mnóstwa asystentów jazdy nie są najważniejsze przy kupnie auta. Dla takich osób dobrym wyborem może być kompaktowy crossover – Suzuki SX4 S-Cross.
Podczas liftingu w 2016 roku auto zyskało wyrazisty wygląd. To zasługa dużej atrapy chłodnicy połączonej z reflektorami o nietypowym kształcie oraz pokaźnego wlotu powietrza w zderzaku.
Przeczytaj też:
- Skoda Superb iV – z prądem, ale na sportowo
- Mitsubishi Eclipse Cross – moc z trzech silników
- DS 7 Crossback E-Tense 4x4 – hybryda dla indywidualistów
Pod tą powłoką kryje się przestronne wnętrze, w którym wygodnie może podróżować czwórka dorosłych pasażerów (z tyłu trzem osobom będzie ciasno na szerokość). Zastrzeżeń nie budzi również wyprofilowanie siedzeń, a z tyłu dopasowanie odpowiedniej pozycji umożliwia regulowany kąt ustawienia oparcia (standard).
Za to materiały wykończeniowe są słabej jakości. Co z tego, że w wersji Elegance Sun seryjnie instalowana jest skórzana tapicerka, skoro jest to nieciekawe w dotyku i niezbyt piękne sztuczne tworzywo? Z kolei do wykończenia deski rozdzielczej użyto twardych plastików.
Suzuki SX4 S-Cross nie jest pojazdem dla miłośników nowoczesnej techniki wykorzystywanej do obsługi urządzeń pokładowych. Wprawdzie na środkowej konsoli jest 7-calowy dotykowy ekran, ale jego grafika prezentuje się lekko oldskulowo. Z kolei pomiędzy wskaźnikami znalazł się mały czarno-biały ekran komputera, na którym można m.in. obserwować przepływ energii.
Suzuki SX4 S-Cross – bez wielu, nowoczesnych asystentów
Suzuki SX4 S-Cross wykazuje, niestety, braki w kwestii systemów wspomagających kierowcę. Wprawdzie w standardzie jest system unikania kolizji, ale już na utrzymanie pasa ruchu, ostrzeżenie o pojazdach w martwym polu czy skaner znaków drogowych nie ma co liczyć nawet za dopłatą.
Trzeba jednocześnie przyznać, że nie sposób nie polubić auta za duże pokrętła oraz przyciski (na konsoli środkowej i na kierownicy), dzięki którym łatwo steruje się sprzętem audio, klimatyzacją czy seryjnym aktywnym tempomatem.
W 2020 roku Suzuki SX4S-Cross doczekało się nowości w postaci 48-woltowej miękkiej hybrydy. Tym samym 129-konny benzyniak został uzupełniony o alternator zintegrowany z rozrusznikiem pełniącym funkcję silnika elektrycznego o mocy 13,6 KM. Dzięki temu napędowi auto uzyskuje setkę po 10,2 s, choć subiektywnie sprawia wrażenie dynamiczniejszego.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSuzuki SX4 S-Cross – automat pracuje bez pośpiechu
Zadowalające przyspieszenie udało się uzyskać pomimo tego, że współpracująca z jednostką napędową 6-stopniowa skrzynia automatyczna nie jest demonem szybkości – czasami zbyt długo zwleka z włączeniem kolejnego przełożenia. Jednak i tak jest to lepsze rozwiązanie niż oferowana przed liftingiem bezstopniowa przekładnia (CVT).
Mniej powodów do zadowolenia daje zapotrzebowanie na benzynę. Producent obiecuje maksymalne spalanie na poziomie 7,9 l/100 km, tymczasem w trakcie testu w mieście auto zużyło 9 l. Z kolei minimalne spalanie podawane przez Suzuki to 5,3 l/100 km, a nam podczas pozamiejskiej jazdy udało się uzyskać zużycie na poziomie 6,5 l/100 km.
Suzuki SX4 S-Cross – komfortowe resorowanie
Zastrzeżeń nie mieliśmy za to do tłumienia wybojów przez układ jezdny Suzuki SX4 S-Cross. Poza tym zawieszenie jest na tyle sztywne, że zapobiega nadmiernym przechyłom karoserii. Szkoda jednak, że w idealnym prowadzeniu przeszkadza nieprecyzyjny układ kierowniczy. W dodatku po skręcie kierownica nie powraca zbyt chętnie do pozycji wyjściowej.
Topowe Suzuki SX4 S-Cross z automatyczną skrzynią za 107 790 zł to dobra oferta. Za konkurencyjnego 130-konnego Peugeota 2008 w najdroższej odmianie GT Pack i z automatyczną przekładnią zapłacicie 131 300 zł.
Suzuki SX4 S-Cross – naszym zdaniem
Jeżeli jesteś tradycjonalistą, który łatwą obsługę przedkłada nad nowocześnie wyglądające, ale nieintuicyjne elektroniczne gadżety, to Suzuki SX4 S-Cross może być idealnym kandydatem na twoje auto. Zaletami pojazdu są dodatkowo: zadowalająca dynamika, wystarczająco przestronne wnętrze, a także wysoki komfort resorowania.
Niewątpliwie mocnym punktem auta jest też korzystna cena. Dobry obraz S-Crossa psują natomiast nieciekawe materiały wykończeniowe, brak nowoczesnych asystentów jazdy, nawet w opcji, czy nieco za wysokie zużycie paliwa oraz nieprecyzyjny układ kierowniczy.
Suzuki SX4 S-Cross – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | turbobenzynowy/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa | 1373 cm3 |
Maksymalna moc | 129 KM przy 5500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 235 Nm przy 2000 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 6/przedni |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe wentyl./tarczowe |
Marka i model opon | Continental ContiEcoContact 5 |
Rozmiar opon | 215/55 R 17 |
Masa własna/ładowność | 1290/500 kg |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 1500/600 kg |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa | 430-1269/47 l |
Suzuki SX4 S-Cross – osiągi
Prędkość maksymalna | 190 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Spalanie (WLTP) prędkość niska | 7,5-7,9 l/100 km |
Spalanie (WLTP) prędkość wysoka | 5,3-5,6 l/100 km |
Spalanie (WLTP) średnie | 6,2-6,5 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany | 140-147 g/km |
Teoretyczny zasięg | 760 km |
Min. średnica zawracania | 10,8 m |
Suzuki SX4 S-Cross – wyposażenie
Wersja | Elegance Sun |
7 airbagów/asystent unikania kolizji | S/S |
Aut. klimatyzacja/aktywny tempomat | S/S |
Elektr. sterowane szyby/lusterka/szklany dach | S/S/S |
Czujniki cofania/bezkluczykowy dostęp | S/S |
Bluetooth/Apple CarPlay/Android Auto | S/S/S |
Czujnik deszczu/nawigacja satelitarna | S/S |
Podgrzewane fotele/skórzana tapicerka | S/S |
Pakiet Outdoor: osłony drzwi, nadkoli, progów i zderzaków | S |
Ledowe reflektory/relingi dachowe | S/S |
17-calowe alufelgi/lakier metalik | S/2290 zł |
Suzuki SX4 S-Cross – gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 107 790 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km/rok |
Cena testowanego egzemplarza | 110 080 zł |
Galeria zdjęć
Zawieszenie jest na tyle sztywne, że zapobiega nadmiernym przechyłom karoserii
Zastrzeżeń nie mieliśmy za to do tłumienia wybojów
Pozycja za kierownicą oraz obsługa urządzeń pokładowych są wygodne. Mniej entuzjazmu budzą twarde plastiki, których Suzuki użyło do wykończenia deski rozdzielczej
Wygodne siedzenia w wersji Elegance Sun pokryto sztuczną skórą. Niestety, nie jest ona miła w dotyku i nie wygląda zbyt ciekawie
Zarówno na wysokości kolan, jak i nad głową wygospodarowano dużo przestrzeni
Podczas liftingu w 2016 roku auto zyskało wyrazisty wygląd. To zasługa dużej atrapy chłodnicy połączonej z reflektorami o nietypowym kształcie oraz pokaźnego wlotu powietrza w zderzaku
Podłogę można umieścić w dolnym położeniu, ale wówczas po powiększeniu bagażnika powstaje schodek lub w górnej pozycji, a wówczas…
…uzyskuje się niemal równą powierzchnię ładunkową
Wyróżnikami specyfikacji Elegance Sun są: panoramiczny dach oraz sztuczna skóra na siedzeniach i drzwiach
Na pokładzie samochodu znalazł się pakiet Outdoor zawierający: osłony drzwi, nadkoli, progów oraz zderzaków
Dzięki intuicyjnie umieszczonym, dużym przyciskom i pokrętłom obsługa urządzeń pokładowych okazuje się bardzo łatwa
Takie przyciski wyglądają trochę nienowocześnie, ale za to są bardzo łatwe w użyciu
Silnik benzynowy o mocy 129 KM wspomagany jest przez alternator zintegrowany z rozrusznikiem pełniącym funkcję silnika elektrycznego o mocy 13,6 KM
Zmianę biegów można powierzyć automatowi lub robić to łopatkami umieszczonymi przy kierownicy
Tradycyjne, analogowe wskaźniki okazują się wyjątkowo czytelne
Pomiędzy zegarami znalazł się czarno-biały ekran komputera, na którym można obserwować przepływ energii
Standardem wersji Elegance Sun jest m.in. nawigacja satelitarna
Samochód uzyskuje setkę po 10,2 s, choć subiektywnie sprawia wrażenie dynamiczniejszego
Kompaktowe wymiary oraz nieduża średnica zawracania (10,8 m) sprawiają, że autem można łatwo manewrować i bez problemu parkować w ciasnych miejscach