- Skoda Superb iV ma pod maską benzynowy silnik 1.4 TSI, który generuje 156 KM i 250 NM oraz elektryczną jednostkę – 116 KM oraz 330 Nm
- W trybie czysto elektrycznym producent obiecuje zużycie prądu na poziomie 16,4-18,1 kWh/100 km, a tymczasem podczas testu auto zużyło 30,9 kWh/100 km
- Według danych fabrycznych zasięg w trybie elektrycznym to, w zależności od stylu jazdy i warunków drogowych, 47-62 km, a w trakcie testu udało się pokonać 42 km
Skoda Superb iV jest hybrydą typu plug-in, a zatem to propozycja dla kierowców, którzy oprócz wysokiego komfortu jazdy i dobrych osiągów cenią również możliwość jazdy w trybie elektrycznym. W wersji Sportline mogą dodatkowo cieszyć się sportowym charakterem.
Przeczytaj też:
- DS 7 Crossback E-Tense 4x4 – hybryda dla indywidualistów
- Ford Transit Custom plug-in – miejski dostawczak
- Mitsubishi Eclipse Cross – moc z trzech silników
Superb nie ma wyszukanej formy, ale za to okazuje się bardzo wygodnym samochodem. To przede wszystkim zasługa dużej ilości miejsca dla pasażerów w obu rzędach siedzeń. W wersji Sportline dochodzą jeszcze świetnie podpierające z boku seryjne sportowe fotele. Auto kusi także dużym bagażnikiem, ale nie dotyczy to, niestety, testowanej hybrydy typu plug-in. Umieszczone pod podłogą akumulatory zmniejszają pojemność kufra z imponujących 625 do przeciętnych 485 l.
Skoda Superb iV wykorzystuje do napędu dwie jednostki – benzyniaka 1.4 TSI (156 KM oraz 250 Nm) i elektryczny motor (116 KM i 330 Nm). Ich współpraca przebiega wyjątkowo zgodnie – po wyczerpaniu prądu w akumulatorze włącza się delikatnie benzyniak. Gdy w pełni wykorzystuje się potencjał układu napędowego, Skoda Superb iV okazuje się dynamiczna, bo setkę uzyskuje już po 7,7 s.
Skoda Superb iV – 42 km w elektrycznym trybie
Mniej optymistycznie przedstawia się natomiast zasięg w trybie czysto elektrycznym. Z bateriami naładowanymi w 100 proc. producent obiecuje możliwość pokonania 47-62 km, ale po uzupełnieniu prądu komputer pokazał zaledwie 37 km (ładowanie z 230-woltowego gniazdka zajmuje 5 godz., a z wallboxa o mocy 3,6 kW – 3,5 godz.).
Tymczasem podczas sprawdzianu na miejskim odcinku trasy testowej przy temperaturze 9º C pokonaliśmy 42 km. To oznacza zużycie energii – 30,9 kWh/100 km. Tymczasem pobór prądu deklarowany przez producenta to 16,4-18,1 kWh/100 km. Po wyczerpaniu się energii podróżuje się w hybrydowym trybie. Spalanie benzyny wyniosło wówczas 7,5 l/100 km. Zważywszy na osiągi i masę auta, jest to dobry wynik.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSkoda Superb iV – komfortowo resoruje
Dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu DCC (3900 zł) Skoda Superb iV prowadzi się dobrze w sportowym trybie – nie przechyla się nadmiernie, a w opanowaniu go pomaga precyzyjny układ kierowniczy. Po wybraniu komfortowego ustawienia można liczyć na skuteczne tłumienie wybojów. Niestety, wygodę podróżowania ograniczają opcjonalne 19-calowe alufelgi.
Skoda Superb w wersji wyposażeniowej Sportline kosztuje od 129 900 zł (1.5 TSI), z kolei najmocniejsza w gamie wersja 280-konna 4x4 jest oferowana za 174 150 zł. Tymczasem Skoda Superb iV to wydatek 175 600 zł. A zatem w tej postaci samochód okazuje się najdroższy.
Skoda Superb iV – to nam się podoba
Przestronne wnętrze, wygodne fotele, wysoki komfort jazdy, dobre osiągi, bogate wyposażenie.
Skoda Superb iV – to nam się nie podoba
Wysoka cena zakupu, bagażnik znacznie mniejszy niż w czysto spalinowej odmianie.
Skoda Superb iV – naszym zdaniem
Pewne prowadzenie, przestronne wnętrze oraz bardzo dobre osiągi to cechy, za które można polubić Superba iV. Dodatkowy atut to możliwość jazdy w trybie elektrycznym – zasięg jest podobny do tego, co prezentują konkurenci. Mniej entuzjastycznie przedstawia się cena pojazdu.
Skoda Superb iV – osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,7 s |
Prędkość maksymalna | 224 km/h |
Spalanie (WLTP) średnie | 1,2-1,6 l/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) | 26-34 g/km |
Teoretyczny zasięg | 4165 km |
Skoda Superb iV – dane techniczne
Silnik | t.benz. R4/16 + elektryczny |
Pojemność skokowa | 1395 ccm |
Moc silnika benzynowego | 156 KM przy 5000 obr./min |
Moment obrotowy silnika benzynowego | 250 Nm przy 1550 obr./min |
Moc silnika elektrycznego | 116 KM |
Moment obrotowy silnika elektrycznego | 330 Nm |
Moc maksymalna układu hybrydowego | 218 KM |
Maks. moment obrotowy układu hybrydowego | 400 Nm |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/aut. 6 |
Dł./szer./wys. | 4869/1864/1488 mm |
Rozstaw osi | 2841 mm |
Pojemność bagażnika | 485-1610 l (norma VDA) |
Masa własna | 1731 kg |
Ładowność | 521 kg |
Pojemność zbiornika paliwa/baterii | 50 l/13,0 kWh (netto) |
Cena wersji podstawowej/testowanej | 175 600/217 050 zł |
Galeria zdjęć
Superb nie ma wyszukanej formy, ale za to okazuje się bardzo wygodnym samochodem
Ceny Superba Sportline startują od 129 900 zł (1.5 TSI), wersja 280-konna 4x4 kosztuje 174 150 zł, a iV to najdroższe wydanie auta – 175 600 zł
Świetne materiały wykończeniowe, wygodna pozycja za kierownicą oraz łatwa obsługa urządzeń pokładowych
Sportowe fotele i alcantara to standard w wersji Sportline
Z tyłu pojazdu jest mnóstwo miejsca na nogi i nad głową
Dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu DCC (3900 zł) auto prowadzi się dobrze w sportowym trybie – nie przechyla się nadmiernie, a w opanowaniu go pomaga precyzyjny układ kierowniczy
Po wybraniu komfortowego ustawienia można liczyć na skuteczne tłumienie wybojów. Niestety, wygodę podróżowania ograniczają opcjonalne 19-calowe alufelgi
Fotel kierowcy ma elektryczne sterowanie oraz pamięć ustawienia
Baterie znacznie ograniczają pojemność bagażnika. Spalinowe odmiany mają kufry o pojemności 625 l, natomiast w hybrydzie musi wystarczyć 485 l
Pod podłogą bagażnika znalazło się miejsce na kabel do ładowania
Pod maską pracuje 156-konny benzyniak 156 KM oraz elektryczna jednostka generująca
Pobór prądu deklarowany przez producenta to 16,4-18,1 kWh/100 km, a w teście na miejskim odcinku auto potrzebowało 30,9 kWh/100 km
Wersja Sportline nadaje autu namiastkę sportowego charakteru
Ładowanie z 230-woltowego gniazdka zajmuje 5 godz., a z wallboxa o mocy 3,6 kW – 3,5 godz.
Mocno pochylona szyba w klapie bagażnika ogranicza widoczność do tyłu
Duże pokrętła i przyciski przyczyniają się do ułatwienia obsługi
Cyfrowe wskaźniki okazują się czytelne
Kierowca może wybrać ulubiony sposób projekcji zegarów
Pomiędzy wskaźnikami można mieć ustawioną mapę nawigacji satelitarnej
Prowadzący ma możliwość wybrania ulubionego trybu jazdy
Po wyczerpaniu się energii podróżuje się w hybrydowym trybie. Spalanie benzyny wyniosło wówczas 7,5 l/100 km
Biały lakier kontrastuje z czarnymi alufelgami