- Skoda Superb iV ma pod maską benzynowy silnik 1.4 TSI, który generuje 156 KM i 250 NM oraz elektryczną jednostkę – 116 KM oraz 330 Nm
- W trybie czysto elektrycznym producent obiecuje zużycie prądu na poziomie 16,4-18,1 kWh/100 km, a tymczasem podczas testu auto zużyło 30,9 kWh/100 km
- Według danych fabrycznych zasięg w trybie elektrycznym to, w zależności od stylu jazdy i warunków drogowych, 47-62 km, a w trakcie testu udało się pokonać 42 km
Skoda Superb iV jest hybrydą typu plug-in, a zatem to propozycja dla kierowców, którzy oprócz wysokiego komfortu jazdy i dobrych osiągów cenią również możliwość jazdy w trybie elektrycznym. W wersji Sportline mogą dodatkowo cieszyć się sportowym charakterem.
Superb nie ma wyszukanej formy, ale za to okazuje się bardzo wygodnym samochodem. To przede wszystkim zasługa dużej ilości miejsca dla pasażerów w obu rzędach siedzeń. W wersji Sportline dochodzą jeszcze świetnie podpierające z boku seryjne sportowe fotele. Auto kusi także dużym bagażnikiem, ale nie dotyczy to, niestety, testowanej hybrydy typu plug-in. Umieszczone pod podłogą akumulatory zmniejszają pojemność kufra z imponujących 625 do przeciętnych 485 l.
Skoda Superb iV wykorzystuje do napędu dwie jednostki – benzyniaka 1.4 TSI (156 KM oraz 250 Nm) i elektryczny motor (116 KM i 330 Nm). Ich współpraca przebiega wyjątkowo zgodnie – po wyczerpaniu prądu w akumulatorze włącza się delikatnie benzyniak. Gdy w pełni wykorzystuje się potencjał układu napędowego, Skoda Superb iV okazuje się dynamiczna, bo setkę uzyskuje już po 7,7 s.
Skoda Superb iV – 42 km w elektrycznym trybie
Mniej optymistycznie przedstawia się natomiast zasięg w trybie czysto elektrycznym. Z bateriami naładowanymi w 100 proc. producent obiecuje możliwość pokonania 47-62 km, ale po uzupełnieniu prądu komputer pokazał zaledwie 37 km (ładowanie z 230-woltowego gniazdka zajmuje 5 godz., a z wallboxa o mocy 3,6 kW – 3,5 godz.).
Tymczasem podczas sprawdzianu na miejskim odcinku trasy testowej przy temperaturze 9º C pokonaliśmy 42 km. To oznacza zużycie energii – 30,9 kWh/100 km. Tymczasem pobór prądu deklarowany przez producenta to 16,4-18,1 kWh/100 km. Po wyczerpaniu się energii podróżuje się w hybrydowym trybie. Spalanie benzyny wyniosło wówczas 7,5 l/100 km. Zważywszy na osiągi i masę auta, jest to dobry wynik.
Skoda Superb iV – komfortowo resoruje
Dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu DCC (3900 zł) Skoda Superb iV prowadzi się dobrze w sportowym trybie – nie przechyla się nadmiernie, a w opanowaniu go pomaga precyzyjny układ kierowniczy. Po wybraniu komfortowego ustawienia można liczyć na skuteczne tłumienie wybojów. Niestety, wygodę podróżowania ograniczają opcjonalne 19-calowe alufelgi.
Skoda Superb w wersji wyposażeniowej Sportline kosztuje od 129 900 zł (1.5 TSI), z kolei najmocniejsza w gamie wersja 280-konna 4x4 jest oferowana za 174 150 zł. Tymczasem Skoda Superb iV to wydatek 175 600 zł. A zatem w tej postaci samochód okazuje się najdroższy.
Skoda Superb iV – to nam się podoba
Przestronne wnętrze, wygodne fotele, wysoki komfort jazdy, dobre osiągi, bogate wyposażenie.
Skoda Superb iV – to nam się nie podoba
Wysoka cena zakupu, bagażnik znacznie mniejszy niż w czysto spalinowej odmianie.
Skoda Superb iV – naszym zdaniem
Pewne prowadzenie, przestronne wnętrze oraz bardzo dobre osiągi to cechy, za które można polubić Superba iV. Dodatkowy atut to możliwość jazdy w trybie elektrycznym – zasięg jest podobny do tego, co prezentują konkurenci. Mniej entuzjastycznie przedstawia się cena pojazdu.
Skoda Superb iV – osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,7 s |
Prędkość maksymalna | 224 km/h |
Spalanie (WLTP) średnie | 1,2-1,6 l/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) | 26-34 g/km |
Teoretyczny zasięg | 4165 km |
Skoda Superb iV – dane techniczne
Silnik | t.benz. R4/16 + elektryczny |
Pojemność skokowa | 1395 ccm |
Moc silnika benzynowego | 156 KM przy 5000 obr./min |
Moment obrotowy silnika benzynowego | 250 Nm przy 1550 obr./min |
Moc silnika elektrycznego | 116 KM |
Moment obrotowy silnika elektrycznego | 330 Nm |
Moc maksymalna układu hybrydowego | 218 KM |
Maks. moment obrotowy układu hybrydowego | 400 Nm |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/aut. 6 |
Dł./szer./wys. | 4869/1864/1488 mm |
Rozstaw osi | 2841 mm |
Pojemność bagażnika | 485-1610 l (norma VDA) |
Masa własna | 1731 kg |
Ładowność | 521 kg |
Pojemność zbiornika paliwa/baterii | 50 l/13,0 kWh (netto) |
Cena wersji podstawowej/testowanej | 175 600/217 050 zł |
Superb nie ma wyszukanej formy, ale za to okazuje się bardzo wygodnym samochodem
Ceny Superba Sportline startują od 129 900 zł (1.5 TSI), wersja 280-konna 4x4 kosztuje 174 150 zł, a iV to najdroższe wydanie auta – 175 600 zł
Świetne materiały wykończeniowe, wygodna pozycja za kierownicą oraz łatwa obsługa urządzeń pokładowych
Sportowe fotele i alcantara to standard w wersji Sportline
Z tyłu pojazdu jest mnóstwo miejsca na nogi i nad głową
Dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu DCC (3900 zł) auto prowadzi się dobrze w sportowym trybie – nie przechyla się nadmiernie, a w opanowaniu go pomaga precyzyjny układ kierowniczy
Po wybraniu komfortowego ustawienia można liczyć na skuteczne tłumienie wybojów. Niestety, wygodę podróżowania ograniczają opcjonalne 19-calowe alufelgi
Fotel kierowcy ma elektryczne sterowanie oraz pamięć ustawienia
Baterie znacznie ograniczają pojemność bagażnika. Spalinowe odmiany mają kufry o pojemności 625 l, natomiast w hybrydzie musi wystarczyć 485 l
Pod podłogą bagażnika znalazło się miejsce na kabel do ładowania
Pod maską pracuje 156-konny benzyniak 156 KM oraz elektryczna jednostka generująca
Pobór prądu deklarowany przez producenta to 16,4-18,1 kWh/100 km, a w teście na miejskim odcinku auto potrzebowało 30,9 kWh/100 km
Wersja Sportline nadaje autu namiastkę sportowego charakteru
Ładowanie z 230-woltowego gniazdka zajmuje 5 godz., a z wallboxa o mocy 3,6 kW – 3,5 godz.
Mocno pochylona szyba w klapie bagażnika ogranicza widoczność do tyłu
Duże pokrętła i przyciski przyczyniają się do ułatwienia obsługi
Cyfrowe wskaźniki okazują się czytelne
Kierowca może wybrać ulubiony sposób projekcji zegarów