• Nadwozie nie tylko stylowe, ale także funkcjonalne, wydłużone w stosunku do hatchbacka o 25 cm, z olbrzymim bagażnikiem
  • Nowa generacja i-Cockpitu o poprawionej ergonomii i nowy ekran dotykowy do obsługi multimediów
  • Topowa wersja hybrydowa sprawiła podczas pierwszej jazdy lepsze wrażenie niż 130-konna benzynowa z trzycylindrowym silnikiem 1.2 Turbo
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Francuzi udowadniają, że nadwozie kombi może wyglądać naprawdę atrakcyjnie. Przód nowego Peugeota 308 SW ze światłami do jazdy dziennej w charakterystycznym kształcie kłów pozostał taki sam jak w przypadku hatchbacka. A co za nim? Równie ciekawie. Tylne światła umieszczono niżej. Zamiast zaznaczonego pasa świetlnego pod tylną szybą znajduje się wydatne przetłoczenie karoserii. Do tego wszystkiego Peugeot podarował "308-ce" SW piękny kolor Avatar Blue, który nabywcę nie będzie kosztował nic ekstra. Ładnie!

Jednak Peugeot 308 SW jest nie tylko ładny. Kompaktowe kombi ma również wysoką wartość użyteczną. Jest dłuższe od hatchbacka o ponad 25 cm, co oznacza 4,64 m długości. Rozstaw osi urósł o 5,5 cm do 2,73 m. W rezultacie przepastny kufer mieści 608 l, a przestrzeń bagażowa może być powiększona do 1634 l (podobne wartości osiąga Volkswagen Golf VIII Variant). Siatki i haczyki ułatwiają zabezpieczenie ładunku przed obijaniem się po bagażniku. Tylna kanapa składa się w trzech częściach 40/20/40 – elektrycznie z bagażnika. Kufer „łyka” bagaże o długości nawet ponad 1,85 m, czyli w zimie narty zmieszczą się bez konieczności montażu paka na dachu. Mały minus: podłoga nie jest całkiem płaska. Poza tym hybryda plug-in ma przestrzeń bagażową mniejszą o 60 l, ponieważ akumulator umieszczono w podwójnym dnie kufra.

Na tylnej kanapie jest dość miejsca nawet dla dorosłych pasażerów, choć mocno wyrośnięci mogą narzekać na za krótkie siedzisko. Pogrubione szyby boczne mają zmniejszyć poziom hałasu, co oczywiście sprawdzimy w teście.

W przedniej części kabiny wita nas nowa generacja i-Cockpitu. Kombinacja nisko położonej kierownicy i umieszczonych nad nią wskaźników pewnie nadal nie każdemu się spodoba, ale trzeba przyznać, że całość wypada znacznie lepiej pod względem ergonomii. Pośrodku króluje nowy system informacyjno-rozrywkowy z dodatkowym ekranem dotykowym o przekątnej 10 cali, zastępującym poprzednią klasyczną klawiaturę. Nowością jest funkcja ogrzewania kierownicy i przedniej szyby.

Nowy Peugeot 308 SW – dwie wersje, różne wrażenia

Pierwszą jazdę odbyliśmy jeszcze zamaskowanym prototypem, czyli nieseryjnym modelem przedprodukcyjnym w dwóch wersjach – PHEV i benzynowej. Hybryda plug-in występować ma w dwóch wariantach mocy – 180 i 225 KM, a ich zasięg w trybie elektrycznym to (wg WLTP) ok. 60 km. Akumulator 12,4 kWh może być opcjonalnie ładowany prądem 7,4 kW (seryjnie 3,7 kW), a producent zapewnia, że naładowanie go w 100 proc. z 32-amperowego wallboxa trwa wtedy dwie godziny.

Topowy wariant hybrydowy o mocy systemowej 225 KM przekonuje harmonijną współpracą silnika spalinowego i elektrycznego. Benzyniak włącza się do akcji spokojnie – bez nerwowego szarpania i hałasowania. Ośmiostopniowy "automat" również działa sprawnie, nie zwracając na siebie uwagi. Zawieszenie, zestrojone raczej miękko, nie jest twarde nawet w sportowym trybie jazdy. W rezultacie szybkie pokonywanie zakrętów powoduje kołysanie nadwozia. Końcowy szlif przed skierowaniem do seryjnej produkcji przydałby się także układowi kierowniczemu, który w prototypie działał za lekko.

Mieszane uczucia pozostawia Peugeot 308 SW z 130-konnym silnikiem benzynowym, który wydaje się nadwyrężony. Jeśli wybierzemy się w drogę z rodziną i ciężkim bagażem wakacyjnym, trzycylindrowy silnik może zbliżyć się do granic swoich możliwości. Brakującą siłę "automat" próbuje zrekompensować nerwowym przełączaniem biegów w dół, co powoduje niepotrzebne zamieszanie. Jednak do wejścia auta do seryjnej produkcji pozostało jeszcze trochę czasu.

Ponieważ Peugeot 308 SW trafi do sprzedaży u nas zapewne dopiero na początku przyszłego roku, importer nie zdradza jeszcze żadnych szczegółów na temat cen i specyfikacji. Będziemy was informować na bieżąco.

Nowy Peugeot 308 SW – naszym zdaniem

Peugeot 308 SW stał się prawdziwie szykowną i praktyczną alternatywą dla SUV-a. Atrakcyjne nadwozie nie traci nic na użyteczności. Szczególnie pięknie prezentuje się w wyrazistym niebieskim kolorze. Podczas jazdy wersja hybrydowa plug-in przekonała nas do siebie nawet w wersji prototypowej, natomiast benzyniak wydawał się za bardzo wysilony.