Gdy Opel Zafira pierwszej generacji został wprowadzony na rynek w 1999 roku był nie tylko pierwszym samochodem w swojej klasie wyposażonym w siedem miejsc, ale także ustanawiał nowe standardy, gdyż usuwanie i przechowywania ciężkich siedzeń nie było już konieczne.

Elastyczność jest także wizytówką nowego modelu Zafira Tourer. Inżynierowie Opla znacznie podnieśli standard koncepcji siedzeń Flex7. Podczas gdy cały trzeci rząd nadal może być składany w równej linii z podłogą i bagażnikiem, drugi rząd został całkowicie przekonstruowany: już nie tworzy kanapy, ale składa się z trzech oddzielnych, pojedynczych foteli, które można złożyć i przesunąć niezależnie od pozostałych. Każdy z foteli może zostać przesunięty pionowo o 210 mm.

Zobacz Opla Zafirę Tourer w akcji:

W dodatku, pasażerowie siedzący w drugim rzędzie mogą korzystać z opcjonalnego systemu salonowego "Lounge Seating", zapewniającego dużą przestrzeń i komfort.  Dzięki mechanizmowi składania foteli, tył środkowego siedzenia w drugim rzędzie może być składany i obracany, przez co oferuje wygodne podłokietniki dla pasażerów siedzących w fotelach zewnętrznych. Ruch wzdłużny zewnętrznych siedzeń jest w tym przypadku rozszerzony do 280 mm - to o 70 mm więcej niż w wersji standardowej i o 80 mm więcej niż w obecnym modelu Zafiry. Ponadto siedzenia zewnętrzne wysuwają się o 50 mm w stronę środka wnętrza, co stanowi prawdziwą nowość w segmencie.

Stylistyka samochodu jest dość odważna, ale może się podobać. Charakterystyczny przód z symboliką podwójnego "bumerangu" oraz trapezoidalna osłona chłodnicy tworzą dynamiczny wygląd, nietypowy dla samochodów typu monocab. Na równi z innymi modelami tego asortymentu, przednie reflektory prezentują typową dla Opla grafikę świateł do jazdy dziennej "w kształcie skrzydeł".

Jeżeli chodzi o wnętrze, to widoczność kierowcy została radykalnie poprawiona dzięki przekonstruowaniu aranżacji przedniej części samochodu z wąskimi słupkami A, dużymi oknami bocznymi i tylnym bocznym lusterkiem o zmienionym położeniu - teraz zainstalowanym w panelu drzwiowym.

W porównaniu z poprzednią generacją auta, w Zafirze Tourer rozstaw osi i rozstaw kół zostały znacznie zwiększone na rzecz komfortu jazdy i stabilności dynamicznej: rozstaw osi wynosi teraz 2 760 mm (+ 57 mm), a rozstaw kół 1 584 mm z przodu (+ 96 mm) i 1 588 z tyłu (+ 78 mm).

Po wprowadzeniu modelu na rynek tej jesieni, samochód będzie dostępny z trzema wersjami silnika turbodiesel Common-Rail 2,0 CDTI znanego z modeli Astry i Insignii. Oferowana moc to 81 110 KM i 130 KM, podczas gdy wersja najmocniejsza została zmodernizowana tak, aby dostarczać moc 165 KM. Propozycja silników benzynowych obejmuje dwa, oszczędne silniki benzynowe 1,4 ECOTEC z turbodoładowaniem, o mocy 120 KM i 103 140 KM. Dostępne będą sześciostopniowe manualne i automatyczne skrzynie biegów.

Dodatkowo samochód zostanie wyposażony w system Start/Stop, a w Polsce będzie również dostępny silnik o pojemności 1,8 l i mocy 115 KM z manualna skrzynią MT5.

Tuż po swoim debiucie oferta Zafiry Tourer zostanie rozszerzona o ekonomiczny model ecoFLEX, a także odmiany z napędem na sprężony gaz ziemny CNG i LPG. Kilka miesięcy później gamę silnikową auta uzupełnią także nowe jednostki benzynowe.

Światowa premiera Zafiry Tourer nastąpi na Międzynarodowej Wystawy Samochodowej we Frankfurcie nad Menem.