- Porsche stworzyło jedyną w swoim rodzaju terenową wersję modelu 911, która pod wieloma względami może równać się z klasycznymi SUV-ami
- Samochód napędzany jest przez 3-litrowego boksera biturbo o mocy 353 kW i przenoszącego moc na wszystkie koła
- 911 Dakar standardowo wyposażony jest w elementy zarezerwowane dla samochodów terenowych
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Do zaledwie 2,5 tys. egzemplarzy Porsche ograniczy produkcję ekskluzywnego, nowego modelu 911 Dakar. Auto przywołuje pierwszą wygraną Porsche w generalnej klasyfikacji Rajdu Paryż — Dakar w 1984 r., kiedy to do modelu 911 zawitał napęd na wszystkie koła. Aby upamiętnić to wydarzenie, niemiecki producent przygotował dla debiutującego Porsche 911 Dakar opcjonalny pakiet Rallye Design, nawiązujący do historycznego, zwycięskiego egzemplarza.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPorsche 911 Dakar z prześwitem zwiększonym nawet o 80 mm
Ale i bez tego pakietu nowe Porsche 911 Dakar przykuwa uwagę, m.in. za sprawą prześwitu zwiększonego o 50 mm w porównaniu z 911 Carrerą ze sportowym zawieszeniem. Seryjny układ podnoszenia pozwala zyskać dodatkowe 30 mm i, co istotne, korzystając z ustawienia "high level" nawet podczas terenowych wypraw można mknąć z prędkością 170 km/h. Dopiero po jej przekroczeniu samochód automatycznie obniża się do standardowego poziomu. Co równie ważne, w trybie "high level" Porsche 911 Dakar pod względem prześwitu i kąta rampowego może śmiało konkurować z konwencjonalnymi SUV-ami.
Jak przystało na auto, które ma wyróżniać się sportowo-terenowymi możliwościami, 911 Dakar będzie poruszało się na specjalnie przygotowanych oponach. Porsche postawiło na ogumienie Pirelli Scorpion All Terrain Plus w rozmiarze 245/45 ZR 19 z przodu i 295/40 ZR 20 na tylnej osi. Aby sprostać trudom jazdy w terenie, opony cechują się głębokim na 9 mm bieżnikiem z odpowiednio zaprojektowanym wzorem oraz wzmocnionymi za pomocą dwóch warstw osnowy ścianami czołową i bocznymi. Oprócz standardowego ogumienia terenowego opcjonalnie dostępne są także opony letnie i zimowe Pirelli P Zero.
- Przeczytaj także: Ile może "zarobić" policyjny dron? Kwota zwala z nóg [WIDEO]
Porsche 911 Dakar z 3-litrowym bokserem o mocy 353 kW
Wysokiej klasy ogumienie jest w pełni uzasadnione, bowiem za napęd odpowiada 3-litrowy, sześciocylindrowy bokser biturbo o mocy 353 kW (480 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 570 Nm. Motor współpracuje z 8-biegową przekładnią PDK oraz napędem na wszystkie koła i rozpędza 911 Dakar od 0 do 100 km/h w 3,4 s. Tylko ze względu na zastosowanie terenowych opon prędkość maksymalna niemieckiej nowości została ograniczona do 240 km/h.
W skutecznym wykorzystywaniu mocy drzemiącej w terenowej 911-ce także podczas pokonywania łuków pomaga m.in. skrętna tylna oś oraz aktywna stabilizacja przechyłów PDCC. Z kolei z myślą o pokonywaniu bezdroży projektanci przygotowali dwa nowe tryby jazdy. Tryb Rallye w uprzywilejowanej pozycji stawia tylną oś i przeznaczony jest do jazdy po luźnej, nierównej nawierzchni. Z kolei Offroad automatycznie zwiększa do maksimum prześwit i pomyślany został jako rozwiązanie optymalne podczas jazdy w trudnym terenie i na piasku.
- Przeczytaj także: Transport gigantycznej maszyny utrudni ruch na drogach ekspresowych. Znamy godziny przejazdu
Porsche 911 Dakar z terenową stylistyką
Porsche 911 Dakar wyróżnia się także nieco odmienioną stylistyką. W tylnej części na stałe zamocowany jest nowo opracowany spoiler wykonany z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Oprócz tego projektanci zastosowali terenowe dodatki, m.in. aluminiowe zaczepy holownicze z przodu i z tyłu, poszerzone nadkola i osłony progów, a także elementy ochronne ze stali nierdzewnej na zderzakach i progach.
Terenowe odniesienia widać także na dachu. Znajduje się tutaj gniazdko 12 V służące do zasilania reflektorów opcjonalnego bagażnika dachowego. Dach ma nośność 42 kg, dzięki czemu można przewozić na nim np. kanistry z benzyną i wodą. Z myślą o modelu 911 Dakar przygotowano również namiot dachowy. We wnętrzu o sportowym przeznaczeniu auta przypominają m.in. w pełni kubełkowe fotele i brak tylnych siedzeń.
Wszyscy zainteresowani nowością Porsche mogą już zamawiać model 911 Dakar. Auto wyceniono na 1 mln 189 tys. zł. Dopłacając minimalnie powyżej 134 tys. zł, możemy wzbogacić samochód o pakiet Rallye Design, obejmujący m.in. dwubarwne malowanie w kolorach białym/Gentian Blue Metallic, umieszczony z boku indywidualny numer startowy (od 1 do 999 — do wyboru przez klienta), pasy ozdobne w kolorach czerwonym i złotym oraz napis "Roughroads" na drzwiach. Na liście opcji znajduje się także pakiet Rallye Sport z klatką bezpieczeństwa z tyłu, sześciopunktowymi pasami bezpieczeństwa i gaśnicą.