• Nowe wyścigowe Porsche bazuje na 911 generacji 992
  • Sercem modelu jest 565-konny, wolnossący bokser o pojemności 4,2 l
  • Cena netto bolidu startuje z poziomu 511 tys. euro

Kiedy Porsche zapewnia, że nowy model jest pod każdym względem lepszy od poprzednika, a poprzednik w ciągu minionych czterech sezonów wygrywał niemal wszystko, co było do wygrania w klasie GT3, to zaczynasz się zastanawiać, czy takie rzeczy w ogóle są możliwe. Inżynierowie marki po raz kolejny udowadniają jednak, że tak i z radością prezentują auto, które ma szanse ponownie zdominować tory wyścigowe, także w kolejnych klasach profesjonalnych.

Porsche 911 GT3 R – 565 KM do dyspozycji

Nowy model bazuje na obecnej generacji 992, a prace nad jego konstrukcją rozpoczęły się w 2019 roku. Priorytetem dla inżynierów była poprawa właściwości jezdnych, wykorzystanie większych rezerw osiągów dla różnych klasyfikacji Balance of Performance (BoP), usprawnienie obsługi dla zespołów i zmniejszenie kosztów eksploatacji.

Rdzeniem nowego GT3 R jest niemal standardowy silnik oparty na jednostce napędowej 911. Podobnie jak w poprzednim modelu, jest to chłodzony wodą motor typu bokser z technologią czterozaworową i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Główną nowością jest pojemność skokowa, którą podobnie jak w 911 RSR, zwiększono o pięć procent, z 3 997 do 4 194 cm3. Dzięki temu moc szczytowa silnika wzrosła do około 416 kW (565 KM). Przede wszystkim jednak Porsche zoptymalizowało krzywą momentu obrotowego i mocy w całym zakresie obrotów.

Wysokoobrotowy sześciocylindrowiec nie wymaga turbodoładowania i jest umieszczony w klasycznej tylnej pozycji, co poprawia trakcję i hamowanie. Został on jednak przechylony do przodu o 5,5 stopnia, dzięki czemu uzyskano więcej miejsca na dyfuzor podwozia. Jednostki pomocnicze, takie jak alternator i sprężarka klimatyzacji, zostały przesunięte o dobry metr do przodu, co pozytywnie wpływa na bilans masy 911 GT3 R. Sekwencyjna, sześciobiegowa skrzynia biegów pochodzi z obecnego 911 GT3 Cup. Łopatki zmiany biegów sterują elektronicznym siłownikiem bębna zmiany biegów, który umożliwia szybką i precyzyjną zmianę przełożeń.

Podobnie jak drogowe 911 GT3, GT3 R ma przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami, które zostało przerobione pod kątem większej precyzji prowadzenia i mniejszego zużycia opon. Tylna oś wielowahaczowa została przesunięta o 48 mm do tyłu, co odciąża tylne opony i zwiększa ich trwałość. Amortyzatory KW zostały jeszcze bardziej ulepszone i oferują pięć ustawień regulacji. Modyfikacja ustawień odbywa się za pomocą tzw. podkładek. Płytki te umożliwiają precyzyjną regulację bez konieczności czasochłonnego ponownego ustawiania zawieszenia.

Oprócz aluminiowych zacisków hamulcowych typu monobloc także tarcze hamulcowe w nowym 911 GT3 R są dostarczane przez specjalistyczną firmę AP Racing. Przednie mają średnicę 390 mm i sześciotłoczkowe zaciski, z tyłu zamontowano czterotłoczkowe zaciski i tarcze o średnicy 370 mm. Zmodyfikowany został również system kontroli trakcji Porsche.

Porsche 911 GT3 R – lekkie i aerodynamiczne

Konstrukcja wyścigówki bazuje na modelu produkcyjnym, choć z gruntownymi zmianami i większym zastosowaniem materiałów kompozytowych. I tak np. przednia i tylna pokrywa, drzwi, panele boczne, tylne skrzydło i dach wykonane są z lekkiego karbonu, a nadkola z włókien aramidowych. Dzięki temu GT3 R może pochwalić się masą własną zaledwie 1250 kg.

Podwozie zostało zoptymalizowane pod względem aerodynamicznym, co zapewnia lepsze osiągi, a potężne tylne skrzydło z mocowaniami w kształcie łabędziej szyi, umożliwia czystszy przepływ powietrza wzdłuż jego dolnej powierzchni.

We wnętrzu fotel kierowcy został przesunięty bliżej środka samochodu, dzięki czemu bardziej ergonomiczną pozycję siedzenia można było lepiej dopasować do ulepszonej klatki bezpieczeństwa i nowo opracowanej ochrony przed uderzeniami bocznymi FIA. Podobnie jak w poprzedniku, kierownica i pedały mogą być regulowane wzdłużnie, aby dopasować się do kierowcy. Usprawniono też obsługę sześciopunktowych pasów bezpieczeństwa. Sama kierownica wykonana jest z włókien węglowych i wyposażono ją w pełny zestaw przycisków i elementów sterujących wzorowanych na rozwiązaniach z takich modeli jak 911 GT3 Cup i 911 RSR. Do dyspozycji jest również 10,3-calowy ekran zegarów.

Cena nowego 911 GT3 R startuje z poziomu 511 tys. euro netto. Co ciekawe, poza rywalizacją w serii wyścigów klasy GT3 nowy model począwszy od sezonu 2024 będzie mógł rywalizować po raz pierwszy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.