Nowa odmiana Porsche Panamery będzie nosiła miano „Sport Turismo”. Takie oznaczenie idealnie oddaje charakter pojazdu – samochodu dla kierowców, którzy chcą się cieszyć sportowymi możliwościami, a jednocześnie nie przeszkadza im tył w stylu kombi.

Porsche Panamera Sport Turismo - lifestylowe kombi

Długa linia dachu zaczyna się obniżać daleko z tyłu pojazdu i łączy się płynnie z klapą bagażnika, którą poprowadzono w taki sposób, że udało się uzyskać niski próg załadunkowy. W porównaniu z bazową wersją nadwoziową lepsze są możliwości transportowe. Wprawdzie w standardowym położeniu siedzeń pojemność bagażnika wynosi 500 l – a zatem to tylko o 5 l więcej niż w limuzynie – to jednak po złożeniu tylnej kanapy uzyskuje się przestrzeń bagażową o kubaturze 1550 l, podczas gdy w bazowej odmianie kufer mieści 1304 l. Pomimo tych zalet pewne jest, że Panamera w wersji kombi nie będzie samochodem dla rzemieślników, bo jest na to po prostu za droga. To prawdziwe luksusowe GT z dużą ilością miejsca, funkcjonalne, a do tego bardzo szykowne.

W aucie zastosowano nowe pneumatyczne zawieszenie z trzykomorowymi poduszkami. Pozwala ono kierowcy precyzyjniej dobrać twardość układu jezdnego do indywidualnych upodobań, a poza tym dzięki niemu nawet po pełnym załadowaniu nadwozie pozostaje na tym samym poziomie. Opcjonalna skrętna tylna oś zapewnia lepszą stabilność auta podczas jazdy na łuku z dużą szybkością (koła skręcają w tę samą stronę, co przednie), a w trakcie manewrów parkingowych koła ustawiają się w przeciwną stronę niż na przedniej osi, przez co zmniejszyła się średnica zawracania.

Porsche Panamera

Wnętrze pojazdu prezentuje się elegancko i nowocześnie, ale taką stylistykę znamy już z limuzyny. W samochodzie zastosowano unowocześniony system multimedialny, który pozwala na obsługę najważniejszych funkcji za pomocą dotykowego ekranu. Nie zabraknie również standardu MirrorLink, a to wszystko ma sprawić, że samochód stanie się jeszcze bardziej przyjazny dla użytkownika. Na szczególną uwagę zasługuje InnoDrive. System łączy w sobie działanie nawigacji, aktywnego tempomatu, kamer oraz czujników radarowych. Dzięki danym przekazanym z tych elementów komputer z wyprzedzeniem oblicza najefektywniejszą trasę.

Do napędu samochodu przewidziano dwie wersje 8-cylindrowego, 4-litrowego silnika. W benzynowej odmianie pod maską udało się zgromadzić 550 KM, a w dieslu – 422 KM. Silnikiem o numer mniejszym jest 2,9-litrowy, 6-cylindrowy benzyniak z podwójnym doładowaniem, generujący 440 KM. Z kolei mniejszy diesel będzie rozwijał 320 KM z 3 litrów pojemności. Oczywistością jest uzupełnienie palety wersją hybrydową. W tym przypadku do napędu mają być wykorzystane benzyniak V6 o mocy 330 KM oraz elektryczny silnik, generujący 136 KM. Łączna moc systemu wyniesie 466 KM.

Porsche Panamera Sport Turismo - w sprzedaży wiosną 2017 r.

Oprócz techniki Sport Turismo ciekawi nas to, jak kombi zostanie przyjęte przez zagorzałych fanów Porsche. Samochód ma zadebiutować podczas przyszłorocznego salonu motoryzacyjnego w Genewie, a do sprzedaży trafi wiosną.

Porsche Panamera Sport Turismo - naszym zdaniem

Porsche i kombi? To nadal dziwnie brzmi, a jednak to prawda. Na szczęście Panamera Sport Turismo wciąż będzie miała cechy, za które cenimy auta z Zuffenhausen – świetne osiągi i perfekcyjne prowadzenie w połączeniu ze stylistyką, która godzi sportowe atrybuty z eleganckim wykończeniem. Tak naprawdę pomimo praktycznego tyłu i tak najważniejsza jest w tym przypadku frajda z jazdy, a nie możliwości transportowe.