Skutkiem takiej polityki są auta, których klasyfikacja w jedną konkretną klasę byłaby niedomówieniem, zaś wiązanie ich z wieloma klasami ze sobą, w pewnym momencie staje się nadużyciem. Nie inaczej postąpiła rumuńska Dacia, która na polskim rynku rozpoczyna wprowadzanie Logana MCV, zbudowanego na płycie dobrze znanej wersji sedan ale aspirującego do grona aut rodzinnych typu minivan i kombi.

Podczas polskiej premiery Dacii Logan MCV, przedstawiciele marki nie bali się powiedzieć dziennikarzom w zasadzie jednego faktu. Ceny. Rumuński "kombi-van" u dealera Dacii (auto również będzie oferowanego w punktach Renault, właściciela marki Dacia) dostępny jest już od 34 150 PLN (wersja 5-miejscowa) i 40 750 PLN (wersja 7-miejscowa). Za tą kwotę klient ma otrzymać powalającą jak na realia podobnych rozmiarowo samochodów, przestrzeń dla pasażerów i duży bagażnik o maksymalnej pojemności 2350 l. - łatwy dostęp przez pionowo otwierane, dzielone drzwi o maksymalnym koncie otwarcia do 180 stopni. Jeśli dodać do tego solidną technologię Renault jaka została ukryta pod kontrowersyjną sylwetką Logana MCV to otrzymamy pojazd, który nie koniecznie musi się podobać i być najlepszy w każdym aspekcie ale ma przede wszystkim jeździć i dawać kierowcy jak najmniej powodów do narzekań. Potwierdza to również strategia handlowa Dacii wedle której największymi konkurentami nowego, rodzinnego Logana mają być auta używane z niższej półki, ściągane do tej pory zza granicy w kolosalnych ilościach.

Poza wspomnianą przestrzenią dla pasażerów i walorami pojemnościowymi bagażnika, Dacia przygotowała dla polskich klientów Logana MCV cztery silniki. Producent wysłuchał ponad 400 tys. rad dotychczasowych właścicieli Logana sedan na całym świecie i do wersji MCV dołożył jeszcze jedną, najmocniejszą jednostkę benzynową 1.6 l. 16V o mocy 105 KM i 148 Nm. Pozostałe motory to kopia tych z wersji sedan, a więc: benzynowe 1.4 l. 75 KM i 1.6 l. 87 KM oraz wysokoprężny 1.5 l. dCi 68 KM.

Do wyboru są też trzy wersje wyposażeniowe Access, która dostępna jest w podstawowej cenie 34 150 PLN z silnikiem benzynowym 1.4 l; Ambiance w której dostępne są warianty 5- i 7-miejscowe - ich ceny rozpoczynają się odpowiednio od 37 650 PLN i 40 750 PLN. Logan MCV z najbogatszym wyposażeniem w wariancie Laureate z relingami dachowymi i światłami przeciwmgłowymi to wydatek od 39 550 PLN w przypadku wersji 5-osobowej i 42 850 PLN jeśli chodzi o wersję dla 7 osób. Co kole w oczy w przypadku wyposażenia Logana MCV to brak jakichkolwiek poduszek powietrznych dla pasażerów siedzących na tylnych rzędach siedzeń nawet w najdroższej wersji. Na pokładzie mogą być dostępne maksymalnie cztery - przednie i boczne - ale tylko dla pasażerów siedzących z przodu. Takie rozwiązanie trochę kłóci się z pojęciem auta rodzinnego, mimo że jak zapewnia producent cała konstrukcja auta została dodatkowo wzmocniona peddingami, a samochód spełnia szereg unijnych wymogów dotyczących bezpieczeństwa nawet z nawiązką. Pozytywny element bezpieczeństwa to fakt, że technologia zastosowana w tym aucie pochodzi od Renault, co potwierdza standardowo montowany system ABS wzbogacony o korektor hamowania EBV wprost z Renault Megane II.

Tworzenie takich aut jak Dacia Logan MCV to pewna sztuka kompromisu. Niższa cena wymusiła na producencie zastosowanie mniej eleganckich i szałowych materiałów do wykończenia wnętrza. Nie mylić tego jednak z ich trwałością, bowiem jak potwierdził to już model w wersji sedan deska rozdzielcza, osłony drzwi czy rodzaj materiałów użytych na siedzeniach są naprawdę solidne. W aucie zastosowano dużą liczbę mniej i bardziej praktycznych schowków, które w sumie oferują 54 l. pojemności.

O praktyczniejszej stronie samochodu, mówi także jego sylwetka. Logan MCV jest dłuższy od swojego sedanowego odpowiednika, rozstaw osi został zwiększony o 27 cm. Auto jest też wyższe o 11,5 cm. Te rozmiary dają Loganowi MCV możliwość montażu właśnie trzeciego rzędu siedzeń do którego dostęp jest możliwy po złożeniu jednego z foteli w drugim rzędzie. Rozwiązanie rzadko spotykane, choć mało uciążliwe o czym mieliśmy okazję się już przekonać. Powracając jednak do stylistyki. Logan MCV, wykluczając zupełnie tył i boczne ściany samochodu różni się nieco od wersji sedan także na froncie. Zmieniony zderzak z grillem i wlotami powietrza, pozycja świateł przeciwmgielnych oraz inna forma nadkoli to rozwiązania zaczerpnięte z koncepcyjnego modelu Steppe, od którego między innymi zrodził się pomysł na zbudowanie Logana MCV.Już wkrótce przedstawimy Państwu raport z tygodniowych jazd testowych nowym modelem Dacia Logan MCV.