Podstawowy motor w kompaktowej Czeszce to 1.2 MPi o mocy 75 koni mechanicznych. Jest zdecydowanie najwolniejszy i zadowoli jedynie najmniej wymagających klientów. Kolejny w hierarchii benzynowców znalazł się turbodoładowany TSI o mocy 85 lub 105 KM. To znacznie ciekawsza propozycja, biorąc pod uwagę niewiele wyższą cenę i nawet niższe zapotrzebowanie na paliwo.

Flagowym agregatem jest 1.4 TSI rozwijający 122 konie i 200 Nm dostępnych w przedziale 1500-4000 obr./min.

Rapid z najmocniejszym silnikiem przyspiesza do 100 km/h w 9,5 sekundy i zatrzymuje wskazówkę prędkościomierza na wartości 206 km/h. Takim egzemplarzem mieliśmy okazję sprawdzić.

Benzynowy agregat sprzęgnięto z dwusprzęgłowym DSG o siedmiu przełożeniach. To świetne połączenie gwarantujące komfortową eksploatację. Skrzynia błyskawicznie reaguje na polecenia kierowcy wydawane prawą nogą i dopasowuje się do jego stylu jazdy.

Mocy nie brakuje w żadnym zakresie obrotów, więc wyprzedzanie ciężarówki stanowi czystą formalność.

TSI pracuje cicho, jedynie w czerwonym zakresie skali obrotomierza daje o sobie znać natarczywym dźwiękiem. W mieście zużywa około 7,4 (1,4 TSI) litrów paliwa, zaś w terenie niezabudowanym nie więcej niż 4,8.

Ciekawą dla niego alternatywę stanowi 1.6 TDI o mocy 105 koni mechanicznych. Kosztuje niewiele mniej od 1.4, a cechuje się znacznie mniejszym zapotrzebowaniem na paliwo przy podobnych osiągach. 4-cylindrowy ropniak generuje 250 Nm dostępnego już od 1500 obr./min, więc możemy spodziewać się bardzo dobrej elastyczności. Turbodiesel współpracuje z 5-biegową manualną przekładnią o wysokiej precyzji działania. Jeżdżąc nim ekonomicznie, spalimy średnio około 4,4 litra na każde 100 kilometrów.

Rapid neutralnie zachowuje się na drodze. Na 16-calowych aluminiowych obręczach dzielnie znosi wszelkie nierówności i wykazuje się dużą pewnością prowadzenia. Szeroka paleta jednostek napędowych pozwoli dopasować odpowiednią wersję do naszych preferencji. Każdy z silników wart jest naszej uwagi.