Do sprzedaży trafiła właśnie 8. generacja Toyoty Camry. Długa obecność na rynkach całego świata dowodzi, że auto na dobre zdobyło serca kierowców, a projektanci i inżynierowie nie spoczęli na laurach. - Camry stale ewoluowała, by spełniać oczekiwania nowych klientów. Dziś to jeden z najbardziej znanych (i najlepiej sprzedających się) samochodów w dziejach Toyoty, obok takich modeli jak Corolla czy Land Cruiser.

Tak to się zaczęło

Interesujących faktów z długiej historii Camry nie brakuje. Niewiele osób wie, że to auto ma swoje korzenie w Toyocie Celica. Taką nazwę z dopiskiem „Camry” w 1980 roku otrzymał czterodrzwiowy wariant tego modelu, ale bazujący na Carinie (oferowany w Japonii).

Właściwa seryjnie produkowana Toyota Camry narodziła się dwa lata później i była... kanciastym kompaktem (takie sylwetki były wówczas modne). Była to pierwsza Toyota z poprzecznie montowanym silnikiem z przodu i napędem przenoszonym na przednie koła. Nowatorskie, jak na tamte czasy, rozwiązanie pozwoliło na stworzenie bardzo przestronnej kabiny pojazdu. 

Foto: Toyota
Toyota Camry I

Atrakcyjna relacja wartości do ceny sprawiła, że nowy model Toyoty szybko zaczął zdobywać popularność. Niewątpliwy w tym udział miała również wysoka jakość. Tylko w 1985 roku wyprodukowano prawie 252 tys. egzemplarzy Camry, z czego około połowa była przeznaczona na mocno rozwijający się rynek amerykański.

Kombi i debiut w Polsce

W 1986 roku wprowadzono drugą generację Camry, która stała się bardziej opływowa, a do sedana dołączyło praktyczniejsze nadwozie typu kombi. Wersja czterodrzwiowa zyskała na funkcjonalności otrzymując dzielone i składne oparcie tylnej kanapy. Auto znacznie bardziej dopracowano pod każdym względem, wprowadzono mocniejsze silniki (do 1.8 i 2.0 dołączył 2.5 V6) i oferowano bogate wyposażenie, np. szyberdach, klimatyzację, tempomat czy felgi aluminiowe (w tamtych czasach to było coś).  

Foto: Toyota
Toyota Camry II

Jesienią 1987 roku Camry zadebiutowała w Polsce – konkretnie wersja XLD modelu o oznaczeniu VX20 z dwulitrowym silnikiem o mocy 84 KM. Cena samochodu przekraczała 11 tys. dolarów amerykańskich, co w okresie PRL-u stanowiło poważną barierę finansową. Ze względu na duża inflację cenę codziennie przeliczano na złotówki. Wraz z rozwojem polskiej gospodarki i tworzeniem się wolnego rynku, Toyota skutecznie zaczęła przekonywać do siebie bogacących się Polaków, którzy wcześniej nie znali tej japońskiej marki.

Foto: Toyota
Jeden z pierwszych salonów Toyoty w Polsce

Awans i rozwój na krajowym podwórku

Toyota jako pierwszy zagraniczny producent bardzo poważnie traktowała nasz rynek. Już w 1990 roku stworzono oficjalne przedstawicielstwo w Polsce. Z kolei Camry stała się prawdziwą flagową limuzyną. Jej trzecia generacja (lata 1991-1997) znacznie się zmieniła w porównaniu z poprzednimi – była większa (4,7 m długości), bardziej prestiżowa i naprawdę luksusowo wyposażona. Do napędu przygotowano mocniejsze silniki benzynowe: 2.2 l o mocy 136 KM i 3.0 V6, który generował aż 187 KM.

Foto: Toyota
Toyota Camry III

Do Polski trafiały egzemplarze produkowane w Japonii, w cenionej fabryce Tsutsumi. Camry zdobywała więc uznanie wysoką jakością wykonania i legendarną niezawodnością, po czym jak równy z równym zaczęła konkurować z modelami marek niemieckich. Mocno przyczyniło się do tego również powstanie i dynamiczny rozwój sieci salonów sprzedaży i serwisów na europejskim poziomie.

W podobnym stylu utrzymana była następna, czwarta odsłona eleganckiej Toyoty (oczywiście z nowocześniejszą konstrukcją i zastosowaną techniką) z lat 1997-2001. Już w standardzie na pokładzie znajdowały się: automatyczna klimatyzacja, ABS, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz welurowa tapicerka foteli. U niemieckiej konkurencji za wiele z tych elementów trzeba było słono dopłacać. Polscy klienci najchętniej wybierali wersję z trzylitrowym silnikiem V6 i „automatem”.

Foto: Toyota
Toyota Camry IV

2001 rok to premiera piątej generacji Toyoty Camry, niestety również ostatniej, która była oficjalnie dostępna w sprzedaży w Polsce (do 2004 roku). Na naszych drogach wciąż jednak można było spotkać nowsze modele, choć już oczywiście nie w takiej liczbie jak poprzednio – pochodziły z prywatnego importu z USA lub były to pojazdy zza wschodniej granicy.

Foto: Toyota
Toyota Camry V

Czas na hybrydy

Toyota jako jedna z pierwszych marek dostrzegła wysoki potencjał napędów hybrydowych. Dziś takie auta są częstym widokiem na drogach, ale w 1995 roku (premiera pierwszej Toyoty Prius) było to coś wyjątkowego. Toyota po prostu wyprzedziła konkurencję. Z czasem napędy spalinowo-elektryczne zaczęły trafiać do kolejnych modeli - w 2006 roku do Camry szóstej generacji.  

Foto: Toyota
Toyota Camry VI

Co prawda Toyota już nie oferowała dużego sedana w Europie, ale nadal mocno rozwijała tę konstrukcję. Camry była szczególnie popularna w Ameryce Północnej i Australii, gdzie cieszyła się niesłabnącym zainteresowaniem wśród klasycznych czterodrzwiowych modeli. W 2011 pojawiła się siódma z kolei generacja Camry o „ostrzejszej” stylistyce nadwozia, z nowoczesnym wnętrzem i mocniejszym (ponad 200 KM) układem hybrydowym, dostępnym obok klasycznych silników benzynowych.

Foto: Toyota
Toyota Camry VII

Wielki powrót

Wraz z nadejściem ósmej osłony Toyota Camry po 15 latach nieobecności ponownie zawitała na europejskie rynki (również na polski). Tym razem Toyota ponownie nie zastosowała półśrodków i postawiła na nowoczesność we wszystkich aspektach. Auto opracowano zupełnie od nowa. Modułowa platforma TNGA pozwoliła na uzyskanie eleganckiego, stylowego wyglądu, a także bardzo komfortowego i przestronnego wnętrza dla pasażerów (bagażnik o pojemności 524 l).

Flagowy sedan marki dostępny jest wyłącznie z ekologicznym napędem hybrydowym najnowszej generacji, który z powodzeniem może zastąpić silnik Diesla. Układ, składający się z 2,5-litrowego silnika benzynowego i silnika elektrycznego, generuje odpowiednio wysoką moc (218 KM). W dynamicznej jeździe sprawdza się ponadto przekładnia symulująca sześć biegów (przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 8,3 s). Największą zaletą jest jednak niskie zużycie paliwa (średnio od 5,3-5,6 l/100 km wg cyklu WLTP). Szczególnie w mieście samochód przez niemal połowę czasu jazdy może się poruszać wykorzystując wyłącznie prąd. W dodatku Toyoty Camry nie trzeba ładować z gniazdka, co jest niewygodne i czasochłonne. Tutaj bateria jest uzupełniana głównie energią powstającą podczas hamowania.

Foto: Toyota
Toyota Camry VIII

Nowa Camry to także najwyższy poziom bezpieczeństwa. Pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense jest montowany seryjnie we wszystkich specyfikacjach. Składają się na niego: system ochrony przedzderzeniowej z wykrywaniem pieszych, adaptacyjny tempomat, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy, automatyczne światła drogowe oraz rozpoznawanie znaków drogowych.

Toyota Camry jest obecnie dostępna w ponad stu krajach. Do tej pory kupiło ją aż 19 mln nabywców! To jeden ze światowych bestsellerów w segmencie dużych sedanów (D/E). Najnowsza odsłona tego modelu powinna dopisać następny interesujący rozdział w historii Toyoty.

Foto: Toyota
Nowa Toyota Camry
Foto: Toyota
Nowa Toyota Camry
Foto: Toyota
Nowa Toyota Camry
Foto: Toyota
Nowa Toyota Camry
Foto: Toyota
Nowa Toyota Camry