Do sprzedaży trafiła właśnie 8. generacja Toyoty Camry. Długa obecność na rynkach całego świata dowodzi, że auto na dobre zdobyło serca kierowców, a projektanci i inżynierowie nie spoczęli na laurach. - Camry stale ewoluowała, by spełniać oczekiwania nowych klientów. Dziś to jeden z najbardziej znanych (i najlepiej sprzedających się) samochodów w dziejach Toyoty, obok takich modeli jak Corolla czy Land Cruiser.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoTak to się zaczęło
Interesujących faktów z długiej historii Camry nie brakuje. Niewiele osób wie, że to auto ma swoje korzenie w Toyocie Celica. Taką nazwę z dopiskiem „Camry” w 1980 roku otrzymał czterodrzwiowy wariant tego modelu, ale bazujący na Carinie (oferowany w Japonii).
Właściwa seryjnie produkowana Toyota Camry narodziła się dwa lata później i była... kanciastym kompaktem (takie sylwetki były wówczas modne). Była to pierwsza Toyota z poprzecznie montowanym silnikiem z przodu i napędem przenoszonym na przednie koła. Nowatorskie, jak na tamte czasy, rozwiązanie pozwoliło na stworzenie bardzo przestronnej kabiny pojazdu.
Atrakcyjna relacja wartości do ceny sprawiła, że nowy model Toyoty szybko zaczął zdobywać popularność. Niewątpliwy w tym udział miała również wysoka jakość. Tylko w 1985 roku wyprodukowano prawie 252 tys. egzemplarzy Camry, z czego około połowa była przeznaczona na mocno rozwijający się rynek amerykański.
Kombi i debiut w Polsce
W 1986 roku wprowadzono drugą generację Camry, która stała się bardziej opływowa, a do sedana dołączyło praktyczniejsze nadwozie typu kombi. Wersja czterodrzwiowa zyskała na funkcjonalności otrzymując dzielone i składne oparcie tylnej kanapy. Auto znacznie bardziej dopracowano pod każdym względem, wprowadzono mocniejsze silniki (do 1.8 i 2.0 dołączył 2.5 V6) i oferowano bogate wyposażenie, np. szyberdach, klimatyzację, tempomat czy felgi aluminiowe (w tamtych czasach to było coś).
Jesienią 1987 roku Camry zadebiutowała w Polsce – konkretnie wersja XLD modelu o oznaczeniu VX20 z dwulitrowym silnikiem o mocy 84 KM. Cena samochodu przekraczała 11 tys. dolarów amerykańskich, co w okresie PRL-u stanowiło poważną barierę finansową. Ze względu na duża inflację cenę codziennie przeliczano na złotówki. Wraz z rozwojem polskiej gospodarki i tworzeniem się wolnego rynku, Toyota skutecznie zaczęła przekonywać do siebie bogacących się Polaków, którzy wcześniej nie znali tej japońskiej marki.
Awans i rozwój na krajowym podwórku
Toyota jako pierwszy zagraniczny producent bardzo poważnie traktowała nasz rynek. Już w 1990 roku stworzono oficjalne przedstawicielstwo w Polsce. Z kolei Camry stała się prawdziwą flagową limuzyną. Jej trzecia generacja (lata 1991-1997) znacznie się zmieniła w porównaniu z poprzednimi – była większa (4,7 m długości), bardziej prestiżowa i naprawdę luksusowo wyposażona. Do napędu przygotowano mocniejsze silniki benzynowe: 2.2 l o mocy 136 KM i 3.0 V6, który generował aż 187 KM.
Do Polski trafiały egzemplarze produkowane w Japonii, w cenionej fabryce Tsutsumi. Camry zdobywała więc uznanie wysoką jakością wykonania i legendarną niezawodnością, po czym jak równy z równym zaczęła konkurować z modelami marek niemieckich. Mocno przyczyniło się do tego również powstanie i dynamiczny rozwój sieci salonów sprzedaży i serwisów na europejskim poziomie.
W podobnym stylu utrzymana była następna, czwarta odsłona eleganckiej Toyoty (oczywiście z nowocześniejszą konstrukcją i zastosowaną techniką) z lat 1997-2001. Już w standardzie na pokładzie znajdowały się: automatyczna klimatyzacja, ABS, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz welurowa tapicerka foteli. U niemieckiej konkurencji za wiele z tych elementów trzeba było słono dopłacać. Polscy klienci najchętniej wybierali wersję z trzylitrowym silnikiem V6 i „automatem”.
2001 rok to premiera piątej generacji Toyoty Camry, niestety również ostatniej, która była oficjalnie dostępna w sprzedaży w Polsce (do 2004 roku). Na naszych drogach wciąż jednak można było spotkać nowsze modele, choć już oczywiście nie w takiej liczbie jak poprzednio – pochodziły z prywatnego importu z USA lub były to pojazdy zza wschodniej granicy.
Czas na hybrydy
Toyota jako jedna z pierwszych marek dostrzegła wysoki potencjał napędów hybrydowych. Dziś takie auta są częstym widokiem na drogach, ale w 1995 roku (premiera pierwszej Toyoty Prius) było to coś wyjątkowego. Toyota po prostu wyprzedziła konkurencję. Z czasem napędy spalinowo-elektryczne zaczęły trafiać do kolejnych modeli - w 2006 roku do Camry szóstej generacji.
Co prawda Toyota już nie oferowała dużego sedana w Europie, ale nadal mocno rozwijała tę konstrukcję. Camry była szczególnie popularna w Ameryce Północnej i Australii, gdzie cieszyła się niesłabnącym zainteresowaniem wśród klasycznych czterodrzwiowych modeli. W 2011 pojawiła się siódma z kolei generacja Camry o „ostrzejszej” stylistyce nadwozia, z nowoczesnym wnętrzem i mocniejszym (ponad 200 KM) układem hybrydowym, dostępnym obok klasycznych silników benzynowych.
Wielki powrót
Wraz z nadejściem ósmej osłony Toyota Camry po 15 latach nieobecności ponownie zawitała na europejskie rynki (również na polski). Tym razem Toyota ponownie nie zastosowała półśrodków i postawiła na nowoczesność we wszystkich aspektach. Auto opracowano zupełnie od nowa. Modułowa platforma TNGA pozwoliła na uzyskanie eleganckiego, stylowego wyglądu, a także bardzo komfortowego i przestronnego wnętrza dla pasażerów (bagażnik o pojemności 524 l).
Flagowy sedan marki dostępny jest wyłącznie z ekologicznym napędem hybrydowym najnowszej generacji, który z powodzeniem może zastąpić silnik Diesla. Układ, składający się z 2,5-litrowego silnika benzynowego i silnika elektrycznego, generuje odpowiednio wysoką moc (218 KM). W dynamicznej jeździe sprawdza się ponadto przekładnia symulująca sześć biegów (przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 8,3 s). Największą zaletą jest jednak niskie zużycie paliwa (średnio od 5,3-5,6 l/100 km wg cyklu WLTP). Szczególnie w mieście samochód przez niemal połowę czasu jazdy może się poruszać wykorzystując wyłącznie prąd. W dodatku Toyoty Camry nie trzeba ładować z gniazdka, co jest niewygodne i czasochłonne. Tutaj bateria jest uzupełniana głównie energią powstającą podczas hamowania.
Nowa Camry to także najwyższy poziom bezpieczeństwa. Pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense jest montowany seryjnie we wszystkich specyfikacjach. Składają się na niego: system ochrony przedzderzeniowej z wykrywaniem pieszych, adaptacyjny tempomat, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy, automatyczne światła drogowe oraz rozpoznawanie znaków drogowych.
Toyota Camry jest obecnie dostępna w ponad stu krajach. Do tej pory kupiło ją aż 19 mln nabywców! To jeden ze światowych bestsellerów w segmencie dużych sedanów (D/E). Najnowsza odsłona tego modelu powinna dopisać następny interesujący rozdział w historii Toyoty.