Daj spokój, nie mów, że nigdy cię to nie kusiło. Nie mów, że nigdy nie chciałeś doświadczyć motoryzacji premium, zobaczyć, jak to jest usiąść w prestiżowym aucie, uruchomić jego silnik, ruszyć w dal.

Świetnie cię rozumiem. Samochód to przecież nie tylko środek transportu, ale przede wszystkim emocje. Ekscytacja płynąca z patrzenia na piękne nadwozie, cieszenie oczu finezyjnym wykończeniem wnętrza, frajda z obcowania z nowoczesną technologią, wreszcie radość z jazdy. I tak codziennie, tydzień po tygodniu.

I nie mów, że nigdy nie marzyłeś o BMW – własnym BMW. A jeśli dodatkowo tęsknisz za SUV-em, to już masz odpowiedź: najnowsze BMW X1.

Proporcje, detale, klasa

Pierwsze, co wpada w oko, to proporcje. Z jednej strony szlachetnie długa pokrywa silnika, typowa dla prestiżowej motoryzacji, z drugiej – dynamiczna linia dachu i muskularny tył. Design BMW X1 to wyważone połączenie elegancji, drapieżności i krzepkości. Całość okraszają oszczędne, ale wyraziste detale, jak np. boczne przetłoczenia w dolnej części drzwi, grill zachodzący na płaszczyznę pokrywy silnika czy LED-owe listwy w przednich reflektorach ułożone tak, aby optycznie podwyższały przód. Proszę też zwrócić uwagę, że X1 nie ma oddzielnych świateł przeciwmgłowych. Zintegrowano je w głównych reflektorach, na czym zyskał design zderzaka.

BMW X1 Foto: BMW
BMW X1

Nowe BMW X1 jest oferowane w kilku pakietach stylistycznych, co pozwala na personalizację wyglądu auta. Mamy więc np. xLine (off-roadowy look) i Pakiet sportowy M. Poza tym pierwszy raz BMW X1 można zamówić z 20-calowymi obręczami kół. W konfiguratorze można wybrać również np. matowy lakier.

W porównaniu z poprzednim BMW X1 najnowsza generacja jest o 5,3 cm dłuższa, o 2,4 cm szersza i 4,4 cm wyższa, mierząc odpowiednio 450, 184,5 i 164,2 cm. Rozstaw osi wzrósł do 269,2 cm, czyli o 2,2 cm. Większy jest też bagażnik – teraz ma pojemność od 540 do 1600 l.

Zakrzywiony ekran, rozszerzona rzeczywistość

Wnętrze jest równie wyrafinowane co nadwozie. Kluczowy element deski rozdzielczej to szeroka płaszczyzna, lekko zakrzywiona w stronę kierowcy. Po uruchomieniu samochodu czarna błyszcząca powierzchnia ożywa dwoma ekranami: pierwszy jest 10,25-calowy i zastępuje klasyczny zestaw wskaźników, drugi ma przekątną 10,7 cala, reaguje na dotyk i służy do obsługi np. nawigacji, klimatyzacji i… twojego smartfona. Ten zestaw nazywa się BMW Live Cockpit Plus i jest standardem w każdym nowym BMW X1.

BMW X1 Foto: BMW
BMW X1

Nawigacja to kolejna techniczna gratka. To już nie tylko obraz mapy z zaznaczoną trasą i strzałkami, gdzie jechać dalej. BMW X1 jest dostępne również z BMW Live Cockpit Professional, zawierającym nawigację operującą na tzw. rozszerzonej rzeczywistości. Kiedy zbliżamy się do skrętu lub rozjazdu, na 10,7-calowym ekranie wyświetla się także obraz przed autem z odpowiednio naniesionymi strzałkami, które na dodatek się przemieszczają, aby zminimalizować ryzyko wybrania niewłaściwego kierunku jazdy. W skład BMW Live Cockpit Professional wchodzi również BMW Head-Up Display, czyli panel z kluczowymi danymi, wyświetlanymi tak, jakby unosiły się one przed autem na linii wzroku kierowcy.

Od diesla po elektryka

BMW X1 daje ci pełną swobodę wyboru napędu. Marzysz o elektryku? Proszę bardzo, jest BMW iX1. Wolisz hybrydę plug-in? Nie ma sprawy. Silnik spalinowy? Benzyna? Diesel? Też są – i to kilka.

BMW X1 (trzecia generacja; od 2022 r.) Foto: BMW
BMW X1 (trzecia generacja; od 2022 r.)

Nowa generacja BMW X1 jest bowiem dostępna w aż dziewięciu wersjach silnikowych. To trzy odmiany benzynowe (136-218 KM), trzy diesle (150-211 KM), dwie hybrydy plug-in (z jednostkami benzynowymi i elektrycznymi; 245 i 326 KM) oraz jeden wariant elektryczny (313 KM).

Elektryczne BMW iX1 rozwija przy tym 494 Nm maksymalnego momentu obrotowego i przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,6 s. Jednocześnie samochód ma zasięg do 440 km, a z odpowiednią ładowarką przez 10 minut zyskamy dodatkowe 120 km, zaś 80 proc. naładowania osiągnie się nawet w 29 minut.

Hybrydy też są bardzo szybkie i wydajne. 326-konna wersja przyspiesza od 0 do 100 km/h tak samo błyskawicznie jak BMW iX1, czyli w 5,6 s. Średnie zużycie paliwa wynosi od 0,7 do 1,0 l/100 km, a na samym prądzie akumulatora trakcyjnego można przejechać do 88 km w cyklu mieszanym.

Jakość Made In Germany

Nowe BMW X1 jest produkowane w Niemczech, w bawarskiej Ratyzbonie, co jest kolejnym dowodem na jakość tego samochodu. Ceny wersji spalinowych zaczynają się od 165 tys. zł, najtańsza hybryda kosztuje 220 tys. zł, a elektryk – 250 tys. zł.

BMW X1 Foto: BMW
BMW X1

Już bazowe BMW X1 ma w standardzie BMW Live Cockpit Plus, nawigację, 2-strefową klimatyzację automatyczną, skórzaną sportową kierownicę, kamerę cofania, diodowe reflektory i obręcze kół ze stopów lekkich. Niezły pakiet powitalny w krainie premium, prawda?

BMW X1 Foto: BMW
BMW X1