• Toyota RAV4 produkowana jest już od blisko 30 lat i obecnie dostępna jest już 5. generacja modelu
  • W swojej najnowszej odmianie auto występuje z napędem na dwa lub cztery koła oraz przekładnią manualną lub bezstopniową CVT
  • W gamie silnikowej oprócz bazowej wersji benzynowej znajdziemy również hybrydę oraz hybrydę plug-in
  • Hybryda plug-in uzyskuje łączną moc 306 KM i w trybie elektrycznym może przejechać do 75 km

Toyota stworzyła w swojej historii wiele kultowych i rewolucyjnych modeli. Prius utorował drogę dzisiejszym hybrydom, Land Cruiser wciąż udowadnia, że nawet dzisiaj można budować prawdziwe auta terenowe. Na tej wyjątkowej liście nie mogło zabraknąć również modelu RAV4, który stał się pierwowzorem dla tak popularnych obecnie SUV-ów.

Toyota RAV4 - generacje - od miejskiego SUV-a do auta klasy średniej

Wszystko zaczęło się od debiutu rynkowego RAV4 w 1994 r. Nazwa modelu była połączeniem skrótu od słów Recreational Active Vehicle oraz cyfry 4, która wskazywała na napęd na cztery koła. Zastosowanie niewielkiego, samonośnego nadwozia oraz niezależnego zawieszenia i praktycznego napędu 4✕4 (mimo napędu na wszystkie koła w przypadku RAV4 off road pozostawał poza zasięgiem użytkowników) okazało się strzałem w dziesiątkę - auto miało wszechstronny charakter, a dzięki małym rozmiarom i wyższej pozycji za kierownicą wyróżniało się wyjątkową zwinnością i łatwością manewrowania. Pierwszy RAV4 miał zaledwie 3,69 m długości i trzydrzwiowe nadwozie. Dopiero w 1996 r. Toyota wprowadziła wersję 5-drzwiową.

Foto: Toyota

Zmiana generacji nastąpiła w 2000 r. Następca już w chwili debiutu oferowany był w wersjach 3- i 5-drzwiowej, przy czym obie były dłuższe od swoich poprzedników. W tej serii, w 2002 r., zadebiutował diesel, w przypadku którego Toyota zastosowała stały napęd na cztery koła z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Mimo układu 4✕4 i „terenowego” koła zapasowego umieszczonego na drzwiach bagażnika, SUV Toyoty wciąż nie nadawał się do jazdy w trudniejszym terenie, ale za to bardzo przewidywalnie prowadził się na asfalcie. Funkcjonalność modelu zwiększała przesuwna tylna kanapa, która umożliwiała szybkie powiększenie przestrzeni bagażowej.

Trzecia generacja auta została zaprezentowana w 2005 r. i była produkowana do 2012 r. Aby poprawić walory użytkowe, Toyota zrezygnowała z 3-drzwiowego wariantu i oferowała jedynie wersję 5-drzwiową. Auto już w chwili debiutu należało do najdroższych w swojej klasie, co przekładało się na późniejsze wysokie ceny aut używanych, mimo że egzemplarze z początku produkcji trapione były wieloma usterkami. Nie zmienia to faktu, że japoński SUV cechował się atrakcyjną stylistyką wnętrza, dobrymi jakościowo materiałami wykończeniowymi, a przy tym był przyjemny w prowadzeniu. Wielu użytkowników od początku doceniało przestronną kabinę i zwracało uwagę na dobre własności trakcyjne podczas jazdy szutrowymi drogami (wersja 4✕4).