Toyota RAV4 stała się prekursorem SUV-ów i od początku przekonywała do siebie dobrymi własnościami jezdnymi na asfaltowych drogach. Z czasem auto wyewoluowało w wygodną, komfortową i przestronną konstrukcję, która kusi wysoką jakością wykonania i zaawansowaniem technicznym, szczególnie w hybrydowej wersji plug-in.
Toyota RAV4 produkowana jest już od blisko 30 lat i obecnie dostępna jest już 5. generacja modelu
W swojej najnowszej odmianie auto występuje z napędem na dwa lub cztery koła oraz przekładnią manualną lub bezstopniową CVT
W gamie silnikowej oprócz bazowej wersji benzynowej znajdziemy również hybrydę oraz hybrydę plug-in
Hybryda plug-in uzyskuje łączną moc 306 KM i w trybie elektrycznym może przejechać do 75 km
Toyota stworzyła w swojej historii wiele kultowych i rewolucyjnych modeli. Prius utorował drogę dzisiejszym hybrydom, Land Cruiser wciąż udowadnia, że nawet dzisiaj można budować prawdziwe auta terenowe. Na tej wyjątkowej liście nie mogło zabraknąć również modelu RAV4, który stał się pierwowzorem dla tak popularnych obecnie SUV-ów.
Toyota RAV4 - generacje - od miejskiego SUV-a do auta klasy średniej
Wszystko zaczęło się od debiutu rynkowego RAV4 w 1994 r. Nazwa modelu była połączeniem skrótu od słów Recreational Active Vehicle oraz cyfry 4, która wskazywała na napęd na cztery koła. Zastosowanie niewielkiego, samonośnego nadwozia oraz niezależnego zawieszenia i praktycznego napędu 4✕4 (mimo napędu na wszystkie koła w przypadku RAV4 off road pozostawał poza zasięgiem użytkowników) okazało się strzałem w dziesiątkę - auto miało wszechstronny charakter, a dzięki małym rozmiarom i wyższej pozycji za kierownicą wyróżniało się wyjątkową zwinnością i łatwością manewrowania. Pierwszy RAV4 miał zaledwie 3,69 m długości i trzydrzwiowe nadwozie. Dopiero w 1996 r. Toyota wprowadziła wersję 5-drzwiową.
Foto: Toyota
Zmiana generacji nastąpiła w 2000 r. Następca już w chwili debiutu oferowany był w wersjach 3- i 5-drzwiowej, przy czym obie były dłuższe od swoich poprzedników. W tej serii, w 2002 r., zadebiutował diesel, w przypadku którego Toyota zastosowała stały napęd na cztery koła z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Mimo układu 4✕4 i „terenowego” koła zapasowego umieszczonego na drzwiach bagażnika, SUV Toyoty wciąż nie nadawał się do jazdy w trudniejszym terenie, ale za to bardzo przewidywalnie prowadził się na asfalcie. Funkcjonalność modelu zwiększała przesuwna tylna kanapa, która umożliwiała szybkie powiększenie przestrzeni bagażowej.
Trzecia generacja auta została zaprezentowana w 2005 r. i była produkowana do 2012 r. Aby poprawić walory użytkowe, Toyota zrezygnowała z 3-drzwiowego wariantu i oferowała jedynie wersję 5-drzwiową. Auto już w chwili debiutu należało do najdroższych w swojej klasie, co przekładało się na późniejsze wysokie ceny aut używanych, mimo że egzemplarze z początku produkcji trapione były wieloma usterkami. Nie zmienia to faktu, że japoński SUV cechował się atrakcyjną stylistyką wnętrza, dobrymi jakościowo materiałami wykończeniowymi, a przy tym był przyjemny w prowadzeniu. Wielu użytkowników od początku doceniało przestronną kabinę i zwracało uwagę na dobre własności trakcyjne podczas jazdy szutrowymi drogami (wersja 4✕4).
Bardzo dużo zmian w stosunku do swojego poprzednika wprowadziła kolejna, 4. generacja RAV4, którą Toyota zaprezentowała w 2012 r. podczas wystawy motoryzacyjnej w Los Angeles. Samochód nie tylko jeszcze bardziej urósł, lecz także zyskał dużo nowocześniej zaprojektowane nadwozie. Jedną z istotnych zmian było wprowadzenie otwieranej do góry klapy bagażnika w miejsce wcześniej stosowanych otwieranych na bok drzwi. Ponadto Toyota zastosowała nowy układ napędowy, który przy dobrych warunkach drogowych całą moc przenosił na przednią oś, a w skrajnych przypadkach rozdzielał ją po połowie na przednie i tylne koła. Kolejną z nowości wyróżniających 4. generację Toyoty RAV4 było wprowadzenie wersji hybrydowej, która miała m.in. za zadanie ograniczyć spalanie RAV4.
Foto: archiwum / Auto Świat
Toyota RAV4 - najnowsza, 5. generacja modelu
Niejako wbrew ogólnie panującym trendom wymiary RAV4 w najnowszej, 5. generacji modelu w porównaniu z poprzednikiem praktycznie się nie zmieniły. Tego samego nie można natomiast powiedzieć o wzornictwie. SUV Toyoty zyskał bardziej wyrazisty styl, który dzięki zastosowaniu ostrych cięć oraz dużej atrapy chłodnicy można nawet określić mianem agresywnego. Zaprezentowane w 2018 r. auto zbudowane (w sprzedaży od 2019 r.) zostało zbudowane na nowej platformie TNGA (Toyota New Generation Architecture; wykorzystywana także w nowej Corolli i C-HR).
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Co ciekawe, mimo że wymiary nie uległy drastycznym zmianom, projektantom 5. generacji udało się wygospodarować w kabinie więcej miejsca dla pasażerów i na bagaż, co docenią przede wszystkim rodziny. Przy podniesionych oparciach tylnych siedzeń do kufra zmieścimy 580 l, a po ich złożeniu (60:40) RAV4 przewiezie nawet 1690 l bagażu. Mniejsze możliwości transportowe ma hybryda plug-in, do której możemy załadować od 520 do 1168 l.
Foto: Krzysztof Grabek / Auto Świat
Japońscy projektanci przy okazji opracowywania nowego modelu wzięli sobie do serca opinie użytkowników aut 4. generacji i znacząco poprawili komfort jazdy. Jak pokazują testy zawieszenie z kolumnami McPhersona z przodu i osią wielowahaczową z tyłu umożliwia lepsze i płynniejsze pokonywanie nierówności. Sprężysta charakterystyka pokazuje swoje zalety przy pokonywaniu poprzecznych uskoków, ale i progów zwalniających.
Toyota RAV4 - wnętrze - komfort podczas długich podróży
O ile pojemność bagażnika liczy się głównie podczas urlopowych wypadów i zazwyczaj rzadkich sytuacji, kiedy trzeba przewieźć dużą ilość bagażu, o tyle przestronne, komfortowe wnętrze przydaje się każdego dnia - szczególnie, jeśli ktoś ma rodzinę. A w tej kwestii najnowszy RAV4 nie pozostawia zbyt wiele do życzenia. Zarówno na przednich profilowanych fotelach jak i na tylnej kanapie ilość miejsca jest wystarczająca nawet dla pasażerów o ponadprzeciętnym wzroście.
Foto: Krzysztof Grabek / Auto Świat
W najnowszej wersji Toyota jeszcze mocniej postawiła na jakość wykończenia i dodatkowo zastosowała przyjemniejsze w dotyku materiały. Ponadto projektanci poprawili komfort podróży montując w aucie wygodniejsze fotele. RAV4 chwalony jest teraz także za lepsze wyciszenie kabiny, co ma niebagatelne znaczenie podczas pokonywania kilkusetkilometrowych tras.
Foto: Krzysztof Grabek / Auto Świat
Duży postęp w stosunku do poprzednika można odczuć w zakresie stosowania udogodnień dla pasażerów. Potwierdzeniem tej tezy jest m.in. nowocześniejszy system multimedialny, ale też chociażby większa ilość złączy USB, która ułatwia ładowanie wszechobecnych smartfonów.
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Toyota RAV4 - wyposażenie - pięć wersji do wyboru
Klienci zainteresowani SUV-em Toyoty nie powinni narzekać na brak możliwości znalezienia wersji wyposażeniowej dopasowanej do własnych oczekiwań. W przypadku RAV4 Japończycy proponują pięć poziomów: Active, Comfort, Selection, Black Edition by JBL oraz Executive.
Już bazowa wersja Active oferuje szereg opcji, które w innych modelach wymagają dopłaty. Inteligentny tempomat adaptacyjny, klimatyzacja manualna (dwustrefowa automatyczna przy napędzie hybrydowym), elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, elektrycznie regulowane i składane oraz podgrzewane boczne lusterka, obszyte skórą kierownica i dźwignia zmiany biegów, system multimedialny z Bluetooth, obsługą Android Auto/Apple Car Play, 8-calowym ekranem dotykowym i sześcioma głośnikami, a także 17-calowe felgi aluminiowe w wersjach hybrydowych należą do standardowego wyposażenia.
Foto: archiwum / Auto Świat
Comfort do udogodnień w wersji Active dodaje szereg opcji podnoszących, nomen omen, komfort jazdy. Automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne przydaje się podczas jazdy po zmroku, tylne czujniki pomagają uniknąć szkód parkingowych, a inteligentne wycieraczki z czujnikiem deszczu pozwalają skupić się na prowadzeniu podczas jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych. W autach z napędem hybrydowym Toyota dodatkowo montuje podgrzewane fotele przednie.
Foto: Adam Mikuła / Auto Świat
Wybierając poziom Selection lub też Black Edition by JBL w standardzie zyskujemy m.in. przednie czujniki parkowania, podgrzewaną kierownicę i podgrzewaną przednią szybę, tapicerkę skórzaną (skóra syntetyczna), a także elektrycznie regulowany fotel kierowcy. Dla wersji Executive Toyota zarezerwowała kamerę cofania z dynamicznymi liniami pomocniczymi (w Comfort, Selection i Black Edition by JBL ze statycznymi liniami), monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni w modelach hybrydowych, chromowane klamki zewnętrzne, 19-calowe felgi aluminiowe, podgrzewane skrajne tylne siedzenia, a w autach z silnikiem benzynowym także przednie fotele, jak również perforowaną tapicerkę skórzaną (skóra naturalna i syntetyczna).
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Toyota RAV4 - wyposażenie hybryd plug-in
Japoński producent całkowicie oddzielił hybrydę plug-in od pozostałych wersji RAV4. Ta najbardziej wyrafinowana konstrukcja oferuje trzy poziomy wyposażenia do wyboru: podstawową Dynamic oraz bogatsze Prestige i Selection. Każda z nich oferuje praktycznie komplet opcji, jakie tylko dostępne są w tym modelu, m.in. inteligentny tempomat adaptacyjny, przednie i tylne czujniki parkowania, dwustrefową klimatyzację, elektrycznie unoszona klapę bagażnika, projektorowe światła główne, 18-calowe felgi aluminiowe.
Foto: Krzysztof Grabek / Auto Świat
Począwszy od wersji Prestige Toyota montuje również m.in. układ detekcji przeszkód, monitor panoramiczny z systemem kamer, lusterko wsteczne z kolorowym wyświetlaczem cyfrowym, podgrzewaną przednią szybę i podgrzewane przednie spryskiwacze czy też podgrzewaną kierownicę. Z kolei Selection jest jedyną wersją, w której standardowo znajdziemy np. selektor trybów jazdy, 19-calowe felgi aluminiowe i tapicerkę skórzaną (skóra syntetyczna).
Toyota RAV4 - silniki - od benzyniaka, przez hybrydę aż po hybrydę plug-in
Gama silnikowa Toyota RAV4 jest ograniczona, ale i tak spełnia oczekiwania wielu kierowców, którzy chcą mieć wybór pomiędzy dość prostym silnikiem benzynowym oraz oszczędniejszą dla niego alternatywą. Podstawowy napęd stanowi silnik benzynowy 2.0 o mocy 129 kW (173 KM), który standardowo łączony jest z 6-biegową przekładnią manualną, która przekazuje napęd na przednią oś lub na cztery koła. Modele z przednim napędem przyspieszają od 0-100 km/h w 9,8 s i zużywają średnio 6,9-7,4 l benzyny na 100 km. W przypadku wersji 4✕4 trzeba liczyć się z minimalnie gorszym przyspieszeniem (9,9 s) i wyższym zapotrzebowaniem na paliwo (7,3-7,7 l/100 km).
Ten sam silnik łączony jest także z bezstopniową przekładnią Direct Shift CVT, którą Toyota montuje zarówno w modelach z napędem na jedną, jak i na dwie osie. Wygoda jazdy ze skrzynią CVT okupiona jest co prawda nieco gorszym przyspieszeniem od 0 do 100 km/h (10,7 s w aucie z napędem na przednią oś i 11,0 s w wersji 4✕4), ale za to nie przekłada się na wyższe zużycie paliwa.
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Jeżeli zależy nam na oszczędnej jeździe, powinniśmy zwrócić uwagę na wersje z napędem hybrydowym. W tym przypadku benzynowy silnik 2.5 o mocy 131 kW (176 KM) wspomagany jest przez silnik elektryczny. W wersji przednionapędowej układ hybrydowy Toyoty RAV4 generuje moc 160 kW (218 KM), a w odmianie z napędem na wszystkie koła 163 kW (222 KM). W pierwszym przypadku średnie zużycie paliwa wynosi 5,5-5,8 l/100 km, w drugim 5,6-5,9 l/100 km. RAV4 z układem 4✕4 jest jednak bardziej dynamiczna i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,1 s, co jest wynikiem o 0,3 s lepszym w porównaniu z hybrydą FWD.
Foto: Krzysztof Słomski / Auto Świat
Mistrzem oszczędności jest jednak RAV4 w wersji hybrydowej plug-in. Także i tutaj podstawą jest 2,5-litrowa jednostka benzynowa, tyle że uzyskująca moc 136 kW (185 KM). W połączeniu z silnikiem elektrycznym model ten uzyskuje łączną moc systemową 225 kW (306 KM), przy czy cała moc przenoszona jest poprzez przekładnię CVT na cztery koła. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6 s i według Toyoty średnio zużywa już od 1 l/100 km. Zastosowana w samochodzie bateria o pojemności 18,1 kW pozwala pokonać w trybie czysto elektrycznym do 75 km.
Foto: Krzysztof Grabek / Auto Świat
Toyota RAV4 - finansowanie - kredyty i wynajem długoterminowy
SUV Toyoty jest chętnie poszukiwanym autem, ale jego cena dla wielu nabywców pozostaje zbyt wysoka. Wtedy z pomocą przychodzą opcje finansowania bezgotówkowego. Z myślą o klientach indywidualnych Toyota przygotowała kilka wersji kredytu oraz wynajem długoterminowy (najem konsumencki) Kinto One.
kredyt standardowy dostępny jest przy wpłacie wstępnej już od 0 proc., a umowa kredytowa podpisywana jest na okres do 96 miesięcy. RRSO w tej opcji finansowania wynosi 10,01 proc.
Toyota Easy (kredyt niższych rat) to rodzaj kredytu balonowego, w którym klient sam decyduje o wysokości wpłaty własnej, umowa zawierana jest na okres od 36 do 48 miesięcy, a oprocentowanie RRSO wynosi 7,86 proc. Na koniec umowy użytkownik może wymienić auto w rozliczeniu, spłacić kredyt do końca i zatrzymać samochód lub rozłożyć ostatnią ratę (balonową) na miesięczne raty i zatrzymać auto.
Kinto One - jest formą wynajmu długoterminowego, w którym w ramach jednej raty opłacany jest komplet usług (m.in. przeglądy w ASO, ubezpieczenie, koszt wymiany opon).
Toyota RAV4 - koszty zakupu - japoński SUV w cenie
Wysoka jakość wykonania i poziomu zaawansowania mają swoje odzwierciedlenie w cenie RAV4. Ten niezwykle popularny już od wielu lat SUV do tanich nie należy i na jego zakup trzeba przeznaczyć 125 tys. zł. Za tę kwotę otrzymamy podstawową wersję wyposażeniową Active oraz dwulitrowy silnik (173 KM) z 6-biegową przekładnią manualną i napęd na przednią oś. Wykładając dodatkowe 7500 zł możemy cieszyć się wygodą, jaką zapewnia bezstopniowa przekładnia CVT.
Jeśli zależy nam na napędzie 4✕4 musimy sięgnąć do kieszeni jeszcze głębiej. W przypadku dwulitrowego silnika ten oferowany jest dopiero od wersji wyposażeniowej Comfort, co oznacza wydatek 145 tys. zł. Praktycznie tyle samo (150 900 zł) zapłacimy za najtańszą hybrydę (218 KM), ale w wersji Active i z napędem na jedną oś. Dopłata do napędu 4✕4 dla hybrydy (222 KM) wynosi 10 tys. zł.
Najdroższymi Toyotami RAV4 są modele z wersją wyposażenia Executive. Jest ona dostępna w przypadku bazowej jednostki napędowej łączonej ze skrzynią manualną i układem 4✕4 (171 900 zł), taką samą konfiguracją, ale ze skrzynią CVT (179 400 zł) oraz w hybrydzie z napędem na przednią oś (190 900 zł) oraz na wersji 4✕4 (200 900 zł). Wszystkie ww. kwoty są standardowymi cenami, ale aktualnie (październik 2021) Toyota oferuje na swoje modele szereg promocji, dzięki czemu najtańszą RAV4 można kupić za 118 900 zł.
Osobną kategorię, również cenową, stanowią hybrydy plug-in. Chcąc cieszyć się możliwością jazdy w trybie czysto elektrycznym, trzeba zarezerwować 232 tys. zł - tyle kosztuje ten model w wersji Dynamic. Dopłacając 9 tys. zł można stać się właścicielem hybrydy plug-in w opcji wyposażeniowej Prestige, a mogąc wydać blisko 262 tys. zł możemy myśleć o topowej odmianie - Selection.
Toyota RAV4 - naszym zdaniem
Japoński SUV jest jedną z droższych propozycji w swojej klasie, a mimo to wciąż znajduje szerokie grono zwolenników. Bez wątpienia RAV4 jest dopracowaną konstrukcją, która sprawdza się zarówno podczas codziennego użytkowania, jak urlopowych wyjazdów rodzinnych, zapewniając pasażerom komfort w trakcie podróży i umożliwiając zabranie dużej ilości bagażu. Na plus trzeba zaliczyć bogate wyposażenie, które, niestety, winduje cenę auta. W przypadku hybryd plug-in ceny są już bardzo wysokie, dlatego te wersje możemy polecić jedynie prawdziwym fanom jazdy w trybie elektrycznym. W większości przypadków w zupełności wystarczą zwykłe hybrydy - te rekomendujemy z czystym sumieniem. Nie dość, że są niewiele droższe od aut z bazowym silnikiem benzynowym, to są od nich oszczędniejsze, często lepiej wyposażone i przy częstym korzystaniu z auta w mieście pozwalają na tańszą eksploatację.