Nie trzeba być jasnowidzem, by domyślić się, że Toyota RAV4 Black Edition by JBL jest czarna. Cała czarna - od 19-calowych aluminiowych obręczy kół po relingi na dachu. Nielicznymi wyjątkami są znaczki i napisy na karoserii, górne listwy drzwi oraz dwie końcówki wydechu. Konsekwentnie wnętrze również utrzymane jest w całkowitej czerni. Tego koloru jest skórzana tapicerka, jak i podsufitka. Do tego tylko kilka srebrnych dodatków i niebieskie podświetlenie dekoracyjne.

Toyota RAV4 Black Edition by JBL jest lepiej wyposażona od trzeciej z kolei wersji Selection, więc nie można narzekać na brak wygód. Mamy oczywiście dwustrefową klimę, indukcyjną ładowarkę smartfonu, system bezkluczykowy, światła główne LED czy lusterko wsteczne z kolorowym wyświetlaczem – wystarczy przesunąć je do góry, by stało się cyfrowe (to przydatne, gdy bagażnik mamy zapakowany po sufit). Jak sama nazwa wskazuje, auto ma ponadto przyjemnie grający, najwyższy system audio marki JBL (z 9 głośnikami i subwooferem), który w tym przypadku nie wymaga dopłaty (standardowo kosztuje 5900 zł).

Toyota RAV4 Black Edition by JBL – wyłącznie jako hybryda

Specjalna „ravka” oferowana jest z napędem hybrydowym, składającym się z 2,5-litrowego silnika benzynowego, silnika elektrycznego, niewielkiej baterii (ładuje się na bieżąco podczas jazdy energią z hamowania i poprzez motor spalinowy) oraz skrzyni e-CVT. Do wyboru mamy napęd na przednie lub cztery koła (wtedy drugi silnik elektryczny napędza tylną oś, nie ma tu wału), a moc maksymalna wynosi 222 KM zamiast 218.

Testowany egzemplarz to wariant 4x4, zapewniający trakcję również na śliskiej nawierzchni (rozkład napędu można na bieżąco śledzić na ekranie, jak i pracę całego układu hybrydowego). Auto, kiedy tylko to możliwe, jedzie na prądzie. Głównie jest tak przy niskich prędkościach (to nie hybryda plug-in). Wystarczy jednak zdjąć nogę z gazu, by nawet jadąc szybciej zauważyć symbol zielonego auta z oznaczeniem „EV”, co oznacza, że benzyniak chwilowo ma wolne. Dzięki temu zużycie paliwa w mieście bez żadnego wysiłku wynosiło w granicach: 6-6,5 l/100 km. Zbiornik o pojemności 55 l starczy na długo.

Nie ma co narzekać także na osiągi – 8,1 s 0 do 100 km/h to dobry wynik (prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 180 km/h). Trzeba jednak przyzwyczaić się do tego, że mocne wciśnięciu prawego pedału skutkuje monotonnym dźwiękiem silnika benzynowego wkręconego na wyższe obroty. Taki już „urok” hybryd Toyoty. Za to bezstopniowa skrzynia e-CVT nie powoduje najmniejszych szarpnięć w trakcie jazdy. Umiejętnie zestrojono zawieszenie samochodu. Nie jest ono bujające, a jednocześnie przyjemnie tłumi nierówności.

Toyota RAV4 od początku była pomyślana jako auto hybrydowe, więc miejsca w środku jest pod dostatkiem. Tylną kanapę można przesuwać i zwiększać tym samym przestrzeń na nogi pasażerów lub pojemność bagażnika. Ta ostatnia standardowo wynosi 580 l. Bez problemu przewiozłem krzesło biurowe w dwóch opakowaniach (zdjęcie w galerii poniżej).

Toyota RAV4 Black Edition by JBL – moim zdaniem

To wygodny i pakowny SUV, który w mieście pali jak auto miejskie. Nie każdy będzie w stanie przyzwyczaić się do mało przyjemnego dźwięku podczas dynamicznej jazdy, ale w pozostałych przypadkach w kabinie jest cicho i komfortowo. Edycja specjalna RAV4 Black Edition by JBL będzie dostępna jeszcze przynajmniej w 2021 r. Czy warto ją wybrać? Jeśli twój ulubiony kolor to czarny, wymagasz kompletnego wyposażenia i jesteś gotowy(-a) wydać ponad 190 tys. zł (wersja 4x4), to jak najbardziej tak.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Black Edition by JBL - dane techniczne

Pojemność i rodzaj silnika 2494 cm3, R4, benz. + dwa elektryczne
Łączna moc układu 222 KM
Moment obrotowy silnika spalinowego 221 Nm przy 3600-5200 obr./min
Skrzynia biegów i napęd aut. (e-CVT), napęd 4x4
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,1 s
Średnie zużycie paliwa 5,9 l/100 km (WLTP)
Masa własna/ładowność 1645/580 kg
Masa przyczepy niehamowanej/hamowanej 750/1650 kg
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi 4600/1855/1650/2690 mm
Prześwit 19 cm
Pojemność bagażnika 580-1690 l
Gwarancja 3 lata lub 100 tys. km
Cena 190 900 zł