- Obecny Yaris IV generacji dostępny jest jako 5-drzwiowy hatchback i w porównaniu ze swoim pierwowzorem z 1999 r. ma znacząco przestronniejsze nadwozie
- Dla amatorów ekstremalnych wrażeń sportowych Toyota przygotowała 3-drzwiową wersję GR, dla fanów jazdy poza asfaltem SUV-a Yaris Cross
- Yaris jest dość drogi, ale ma bogate wyposażenie i przekonuje sprawdzonym, oszczędnym napędem hybrydowym
- Oprócz zakupu gotówkowego klienci mogą także skorzystać z opcji kredytu, leasingu oraz wynajmu długoterminowego
- Toyota Yaris - historia modelu
- Przeczytaj też:
- Toyota Yaris - IV generacja
- Toyota Yaris - nadwozie i wnętrze - nareszcie dynamicznie i z charakterem
- Toyota Yaris - wyposażenie - jak w aucie segmentu E
- Toyota Yaris - od jednostek benzynowych do napędu hybrydowego
- Toyota Yaris - cena - bogate wyposażenie to wysoki koszt zakupu
- Toyota Yaris - finansowanie - leasing, kredyt lub abonament
- Toyota Yaris - naszym zdaniem
Toyota Yaris - historia modelu
Pierwsza Toyota Yaris zadebiutowała w 1999 r. podczas wystawy samochodowej w Paryżu. Model ten był produkowany do 2006 r. i w Polsce występował w dwóch wersjach nadwoziowych typu hatchback - 5-drzwiowej o długości 3640 mm oraz 3-drzwiowej mierzącej 3615 mm. Mimo swojej niewielkiej długości auto zapewniało stosunkowo dużą ilość miejsca dla pasażerów - to zasługa wysokiego na 1500 mm nadwozia. Z myślą o klientach oczekujących jeszcze przestronniejszego wnętrza Toyota na bazie Yarisa stworzyła minivana Yaris Verso z nadwoziem o długości 3880 mm i wysokości aż 1700 mm. Mimo niezbyt obszernej kabiny (przynajmniej dla pasażerów na tylnej kanapie) i dość wysokiej ceny Yaris przekonał do siebie 1,2 mln nabywców na świecie. Warto dodać, że w 2000 r. model ten zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku.
Zanim miejska Toyota zdołała się opatrzeć klientom, producent przygotował już kolejną jej generację. Yaris II został zaprezentowany w 2005 r. i zachował stylistyczne podobieństwo do swojego poprzednika. W Polsce auto oferowane było nadal jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, ale teraz miało jeszcze dłuższe i wyższe nadwozie (długość 3785 mm, wysokość 1530 mm). Oprócz przestronniejszej kabiny na pasażerów czekała jeszcze jedna niespodzianka. O ile pierwsza wersja Yarisa zdobyła w teście Euro NCAP „tylko” cztery gwiazdki, o tyle Yaris II mógł się już pochwalić najwyższą notą (pięć gwiazdek).
Z wzornictwem charakterystycznym dla dwóch pierwszych generacji modelu Toyota zerwała dopiero w 2011 r., kiedy światło dzienne ujrzał Yaris III. Oprócz całkowicie nowej stylistyki nadwozia na pasażerów czekało również odmienione wnętrze. O ile we wcześniejszych generacjach zegary były umieszczone centralnie, w Yarisie III deskę rozdzielczą przeniesiono za kierownicę. Powód do radości zapewniała także jeszcze przestronniejsza kabina. Tym razem japońscy projektanci wydłużyli nadwozie do 3945 mm - dzięki temu zabiegowi na komfortowe warunki podróży mogli teraz liczyć również pasażerowi zajmujący tylne siedzenia. Ponadto już w rok po debiucie Yaris III został wzbogacony o wersję z napędem hybrydowym (Yaris HSD), który łącząc jednostkę benzynową o pojemności 1,5 litra z silnikiem elektrycznym zapewniał moc 100 KM.
Przeczytaj też:
Co ciekawe, mimo konieczności umieszczenia dodatkowych akumulatorów pojemność bagażnika wersji hybrydowej była taka sama jak w autach z silnikiem benzynowym (286 l). Wszystkie te zmiany zostały ciepło przyjęte przez klientów, także w Polsce. Na naszym rynku Yaris III jest jak na razie bestsellerem wśród wszystkich generacji Yarisa. Do dzisiaj japoński producent sprzedał ponad 171 tys. Yarisów, z czego ponad 105 tys. to właśnie auta należące do trzeciej generacji. Przy ogromnej popularności modelu trudno się dziwić, że Toyota produkowała go przez osiem lat - poprzednie były zastępowane już sześć lat od rozpoczęcia produkcji.
Toyota Yaris - IV generacja
Obecna, IV już generacja Yarisa, zadebiutowała w 2019 r. i wyniosła model na całkowicie nowy poziom. Na przestrzeni dwóch lat z dość siermiężnego i nijakiego auta miejskiego samochód przerodził się w dojrzałą konstrukcję, która pod względem jakości wykończenia, poziomu wyposażenia, przestronności nadwozia i niezawodności śmiało może konkurować z najlepszymi autami w swojej klasie. Tezę tę potwierdza fakt, że po dwóch dekadach Yaris ponownie sięgnął po prestiżowy tytuł Samochodu Roku (Car of the Year 2021), którą otrzymał za połączenie niezawodnego napędu hybrydowego ze stylowym miejskim designem.
Najnowsza Toyota Yaris została zbudowana na platformie TNGA-B i w porównaniu ze swoim poprzednikiem nieznacznie zmieniła proporcje. Nadwozie auta stało się krótsze (3940 mm) i niższe (1500 mm), ale za to szersze (1745 mm). Wprowadzone zmiany są tak nieznaczne, że nie mają one żadnego przełożenia na pojemność bagażnika - ta nadal wynosi 286 l przy rozłożonych siedzeniach. Oczywiście oparcia tylnych foteli można złożyć, ale nawet wtedy Yaris nie stanie się autem do przewożenia dużej ilości bagażu.
O tym, że Yaris jest typowo miejskim autem, może świadczyć fakt, iż producent na europejskim postawił na jedną wersję nadwoziową, tj. 5-drzwiowego hatchbacka. Ten rodzaj najlepiej sprawdza się w europejskich aglomeracjach i niewielkich miasteczkach, ułatwiając przewożenie dzieci i zakupów. Dostępna jest także odmiana 3-drzwiowa, ale ta została zarezerwowana dla usportowionej Toyoty Yaris GR, zaprezentowanej podczas wystawy samochodowej w Tokio na początku 2020 r. To prawdziwa bestia z napędem 4x4 i 3-cylindrowym, turbodoładowanym silnikiem 1.6 o mocy 261 KM.
Nieco młodsza, bo zaprezentowana w kwietniu 2020 r., jest Toyota Yaris Cross. Ten nieduży crossover to zupełnie nowy model w gamie japońskiego producenta, który również bazuje na platformie TNGA-B i wykorzystuje taki sam napęd hybrydowy jak Yaris IV.
Toyota Yaris - nadwozie i wnętrze - nareszcie dynamicznie i z charakterem
W przypadku dwóch pierwszych generacji Toyoty Yaris można odnieść wrażenie, że samochód był projektowany z myślą o... przedstawicielach handlowych i emerytach. Pozbawiony jakiejkolwiek finezji, zarówno na zewnątrz jak i w środku, skutecznie zniechęcał młodych ludzi do zakupu tego modelu. Na szczęście już od trzeciej generacji, a w szczególności obecnej, czwartej, Toyota zaproponowała coś, co trafia w gusta bardzo szerokiego grona klientów.
Wszechobecne niegdyś łuki i obłości nareszcie zostały zastąpione przez ostrzejsze, bardziej dynamiczne kształty. Dzięki temu Yaris zyskał bardziej zadziorny wygląd, który pozwala miejskiej Toyocie wyróżnić się na tle konkurencji. Te daleko idące zmiany na szczęście objęły także wnętrze, w którym uwagę przykuwają nowoczesna deska rozdzielcza z powierzchniami wykorzystującymi w końcu miększe tworzywa oraz funkcjonalna konsola centralna.
Na pochwałę zasługują również fotele, które są niżej osadzone i zapewniają wyższy komfort podczas podróży. Nadwozie jest wystarczająco obszerne, aby zmieścić czwórkę pasażerów, o ile nie są to bardzo wysokie osoby. Rzeczywistość pokazuje, że osoby mierzące przynajmniej 180 cm wysokości nie powinny siadać z tyłu, bo cały czas będą musiały się schylać. Na krótkich dystansach zapewne nie będzie to miało aż tak dużego znaczenia, ale już przejazd przez zakorkowane miasto z pewnością skutecznie zniechęci do podróży Yarisem.
Duży udział w zapewnieniu stosunkowo wysokiego poziomu wygody ma zawieszenie. W porównaniu z poprzednimi modelami Toyota dokonała dużego postępu w tej materii i obecny Yaris prowadzi się dużo lepiej i pewniej. Co więcej, dzięki sensownie dobranym nastawom zawieszenie dobrze radzi sobie z większością nierówności, które można spotkać na naszych drogach.
Toyota Yaris - wyposażenie - jak w aucie segmentu E
Niejako zaprzeczeniem miejskiego charakteru Yarisa jest poziom wyposażenia. Najnowsza generacja oferowana jest w pięciu wersjach: Active, Comfort, Executive, Selection Style oraz Tokyo Edition. Już w bazowej Active znajdziemy m.in. elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka oraz elektrycznie sterowane przednie szyby, klimatyzację manualną, a nawet system multimedialny z Bluetooth oraz obsługą Android Auto oraz Apple CarPlay i... tylko dwoma głośnikami. Ale to, co najbardziej zaskakujące, to niemal kompletne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i nowych technologii, które obejmuje nie tylko komplet poduszek powietrznych (w tym centralną pomiędzy kierowcą i pasażerem na przednim fotelu), lecz także asystenta utrzymania pasa ruchu oraz inteligentny tempomat adaptacyjny.
Wybierając nieco bogatszą wersję Comfort klienci zyskują m.in. przednią szybę ograniczającą hałas w kabinie, kamerę cofania, obszytą skórą kierownicę, dźwignię zmiany biegów i dźwignię hamulca postojowego, a także inteligentne wycieraczki z czujnikiem deszczu oraz system multimedialny z czterema głośnikami. Kolejne dwie wersje, tj. Executive i Selection Style, różnią się od siebie wyłącznie elementami stylistycznymi we wnętrzu - wyróżnikiem Selection Style są np. listwy na drzwiach oraz dach w kolorze fortepianowej czerni). W porównaniu z Active i Comfort obie wersję są bogatsze o system bezkluczykowego dostępu do auta, 2-strefową klimatyzację automatyczną, przyciemniane szyby z tyłu, 17-calowe felgi aluminiowe, cyfrowy prędkościomierz, system audio z sześcioma głośnikami, podgrzewane fotele przednie oraz tapicerkę materiałową ze skórzanymi elementami.
Miłośnicy prawdziwych fanów nowinek technicznych Toyota przygotowała ekstremalną wersję Tokyo Edition. Jako jedyna seryjnie wyposażona jest w stację do bezprzewodowego ładowania telefonu, podgrzewaną kierownicę (niedostępna z silnikiem 1.5 Dynamic Force 125 KM Multidrive S), czarne felgi aluminiowe oraz wyświetlacz projekcyjny na przedniej szybie (HUD).
Toyota Yaris - od jednostek benzynowych do napędu hybrydowego
Klienci decydujący się na najnowszego Yarisa mają do wyboru dwa silniki benzynowe oraz wersję z napędem hybrydowym. Podstawowa, 3-cylindrowa jednostka ma pojemność jednego litra i uzyskuje moc 72 KM. Motor okazuje się jednak nieco zbyt słaby, nawet jak na miejski pojazd. Nie dość, że przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje blisko 15 s, to na dodatek według danych producenta Yaris 1.0 zużywa średnio 5,6 l benzyny na każde 100 km. Dodatkowo jednostka ta łączona jest wyłącznie z 5-biegową przekładnią manualną.
Dużo lepszą propozycją jest większy, również 3-cylindrowy, silnik 1.5 o mocy 125 KM, w przypadku którego możemy już wybrać przekładnię: 6-biegową manualną lub bezstopniową Multidrive S. Yaris korzystający z pierwszej z nich rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie 9 sekund i zużywa średnio od 5,2 do 5,5 l benzyny na 100 km. Yarisy z tą drugą mają minimalnie większe zapotrzebowanie na paliwo (średnio zużycie wynosi 5,3-5,7 l/100 km) i wolniej się rozpędzają (0-100 km/h w 10,2 s), ale jazda nimi w warunkach miejskich jest dużo bardziej komfortowa.
Najbardziej zaawansowaną opcją jest hybrydowa Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic Force. W tym modelu benzynowy silnik 1.5 o mocy 92 KM wspomagany jest przez silnik elektryczny uzyskujący 80 KM. Łączna moc całego układu wynosi 116 KM, a napęd przenoszony jest za pomocą bezstopniowej przekładni e-CVT, która konstrukcyjnie różni się od bezstopniowej przekładni Multidrive S. Hybrydowe modele rozpędzają się do 175 km/h, 100 km/h osiągają po 9,7 sekundach i ze średnim zużyciem paliwa wynoszącym 3,8-4,3 l/100 km (co przekłada się na średnią emisję CO2 na poziomie 87-98 g/km) są najoszczędniejszymi Yarisami.
Toyota Yaris - cena - bogate wyposażenie to wysoki koszt zakupu
Toyota Yaris nigdy nie była najtańszym samochodem w swojej klasie i... tak pozostało. Najtańszy Yaris, wersja Active z litrowym silnikiem, kosztuje 62 900 zł - mówimy o miejskim samochodzie. Wysoką cenę, przynajmniej częściowo, może usprawiedliwiać wspomniane już bogate wyposażenie. Z tego względu dużo ciekawszą opcją jest wersja Comfort. Zaledwie o 1000 zł droższa, oferuje szereg udogodnień, które nawet w klasie kompaktowej często wymagają dopłaty lub dostępne są w bardziej kosztownych wersjach wyposażeniowych.
Wersje Executive i Selection Style, kosztujące odpowiednio 76 900 zł i 79 900 zł, to już poziom dobrze wyposażonego kompaktu. Faktem jest, że obie wersje dostępne są wyłącznie z mocniejszymi silnikami, tj. 1.5 oraz napędem hybrydowym. Ten ostatni w połączeniu z bardzo bogatym wyposażeniem mocno winduje cenę Toyoty Yaris Tokyo Edition, która oferowana jest tylko jako hybryda. A dodatki? Cóż, tych czasami nie znajdziemy nawet w samochodach kompaktowych, a i w klasie wyższej też często wymagają dopłaty.
Toyota Yaris - finansowanie - leasing, kredyt lub abonament
Dla klientów, dla których wysoka cena zakupu Yarisa może być barierą trudną do pokonania, Toyota przygotowała kilka opcji finansowania bezgotówkowego.
Klienci indywidualni mają do wyboru:
- leasing konsumencki Kinto One, w którym nabywca nie musi kupować samochodu, a płaci tylko za jego użytkowanie. Umowa zawierana jest na okres od 24 do 48 miesięcy, opłata wstępna wynosi od 0% do 40% wartości auta, a na koniec umowy klient może zwrócić auto, wykupić je lub wymienić na nowe. Przykładowa rata miesięczna dla Yarisa Comfort z silnikiem 1.5 (Multidrive lub hybryda) przy 10-procentowej wpłacie własnej, 36-miesięcznej umowie i limicie przebiegu pojazdu 30 tys. km w czasie trwania umowy wynosi 835 zł brutto.
- kredyt standardowy z opłatą wstępną od 0% i umową podpisywaną na okres do 96 miesięcy. RRSO w przypadku tej formy kredytowania wynosi 10,01%, a sama decyzja kredytowa dostarczana jest w ciągu godziny.
- Toyota Easy Kredyt - łączy cechy standardowego kredytu z elastyczną wpłatą własną oraz spłatą tej części auta, która odpowiada rzeczywistej utracie wartości pojazdu. W tym przypadku to klient określa wysokość wpłaty własnej i zawiera umowę na okres do 36 do 48 miesięcy. RRSO dla Toyota Easy Kredyt wynosi 7,86%, a na koniec trwania umowy klient może bezgotówkowo wymienić samochód na nowy.
Właściciele firm mają do wyboru cztery opcje finansowania: leasing standardowy, leasing niższych rat (Kinto One), kredyt standardowy oraz kredyt niższych rat.
Toyota Yaris - naszym zdaniem
Tak, jak RAV4 stała się kultowym modelem Toyoty wśród aut terenowych, tak Yaris stał się kultowym miejskim modelem japońskiego producenta. Samochód bardzo szybko oczarował klientów i mimo swojej wysokiej ceny już w chwili debiutu, a także pozostawiającej nieco do życzenia przestronności wnętrza, zdobył serca milionów ludzi. Po dwóch dekadach Yaris zmienił się diametralnie - nadwozie auta urosło, na czym zyskali przede wszystkim pasażerowie, ma wyższej jakości materiały wykończeniowe, a poziomem wyposażenia może śmiało konkurować z autami pozycjonowanymi co najmniej o klasę wyżej.
Niestety, ma to swoje odzwierciedlenie w cenie - Toyota Yaris jest drogim autem. Ale mimo wysokiego kosztu zakupu Yaris stosunkowo mało traci na wartości. Jeżeli dodamy do tego fakt, że model ten jest trwałą i niezbyt awaryjną konstrukcją, warto rozważyć jego zakup. Bez wątpienia najciekawiej prezentują się hybrydowe wersje ze swoimi oszczędnym i sprawdzonym już układem napędowym. Do wyboru Toyoty Yaris może zachęcić również gwarancja producenta, która obowiązuje przez okres do trzech lat lub 100 000 km. Nie ma przy tym obaw o trwałość akumulatora hybrydowego, który w przypadku wykonywania regularnych testów akumulatora w ASO objęty jest 10-letnią gwarancją.