Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Toyota GR Yaris - poważne chuligaństwo

Toyota GR Yaris - poważne chuligaństwo

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Toyota GR Yaris jest zrodzonym z pasji… anty-Priusem. Jej budowę nakazał i nadzorował sam szef szefów w Toyocie – Akio Toyoda. Sprawdziliśmy, jak to homologacyjne dzieło inżynierii rajdowej spisuje się na co dzień i na torze.

Toyota GR Yaris
Zobacz galerię (26)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Toyota GR Yaris
  • Cała produkcja GR Yarisa rozeszła się niemal na pniu
  • Nie ma trybów zmieniających np. reakcję silnika na gaz, pokrętłem reguluje się tylko pracę napędu 4x4
  • W naszych pomiarach Yaris uzyskał dużo lepszy czas przyspieszenia niż w danych fabrycznych – mimo, że przybył na zimowej oponie i warunki były utrudnione
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Nieco ponad rok temu mogłem pierwszy raz usiąść za kierownicą jeszcze częściowo zamaskowanego przedprodukcyjnego GR Yarisa. Kilka kółek na mokrym torze Estoril szybko utwierdziło mnie w przekonaniu, że inżynierowie fabrycznego Gazoo Racing i ekipy Tommiego Mäkinena dokonali wybitnego osiągnięcia. Oto powstała quasi-rajdówka, homologacyjny „speszal”. Zabawka, która w obecnych czasach niby już nie miała prawa się wydarzyć.

Ale marzyła się prezesowi Akio Toyodzie, więc musiała się ziścić. Co za gość! Toyoda z Toyotą GR Yaris trafił w sedno, bo seria 40 tys. egzemplarzy (na cały świat) rozeszła się niemal na pniu. Polsce przypadło 430 sztuk i już stały się one towarem spekulacyjnym. Krążą nawet plotki o handlu miejscami w kolejce oczekujących...

Przeczytaj też:

Szał jest uzasadniony. GR Yaris powstał jako baza dla rajdówki WRC, wiele rozwiązań występuje tylko w nim. Ze zwykłym Yarisem dzieli jedynie światła, lusterka i antenę na dachu. Jest niższy, szerszy i dłuższy od „cywilnej” 5-drzwiowej wersji. Z rozdziawioną gębą i wydętymi nadkolami daje jasno do zrozumienia, że lubi się bić. I skubaniec ma czym przywalić!

Silnik 1.6 turbo jest ucywilizowaną konstrukcją wyczynową i najmocniejszym obecnie produkowanym 3-cylindrowcem. W papierach wpisali mu 261 KM, realnie musi mieć tego towaru jednak więcej. Pewnych poszlak dostarczają nasze pomiary przyspieszenia: GR Yaris fabryczny wynik 0-100 km/h przebił o 0,5 s, osiągając czas 5 s, co w aucie z ręczną skrzynią biegów jest niezwykłe. Tym bardziej że podczas testu asfalt nie miał okazji do końca doschnąć, a auto było na zimówce...

Toyota GR Yaris – szybki w każdych warunkach

GR Yaris ewidentnie lubi trudniejsze warunki. Podczas gdy mocne małe przednionapędowe hatchbacki na śliskim walczą o trakcję, Toyota ze stałym napędem 4x4 fanatycznie wgryza się w każdy rodzaj nawierzchni. Ten wóz wyczarowuje pokłady trakcji niczym króliki z kapelusza, nie spodziewasz się czegoś takiego po tak małym aucie. Magię czynią dyferencjały torsen przy obu osiach! Ruszając z gazem na szutrze, czujesz się jak na rajdowym „oesie”.

Silnik kręci się wyżej niż typowe współczesne turbobenzyny, ogranicznik napotyka dopiero gdzieś w okolicach 7200 obrotów. G16E-GTS, jak ochrzcili ten motor Japończycy, jest zawsze pobudzony, „idzie” z każdego biegu i poziomu obrotów. Turbouderzenie pojawia się z naprawdę minimalną zwłoką, ale nie znienacka. Rozwój mocy spokojnie można nazwać linearnym, co – zważywszy na moc i pojemność – na pewno niełatwo było osiągnąć.

Brzmienie? Zadziornie warczące, lekko korygowane syntetycznie, z basem i turboświstem, ale bez taniego efekciarstwa. Pod obciążeniem nabiera dramatyzmu i hałasu.

Toyota GR Yaris – fenomenalna trakcja

Nie ma trybów zmieniających reakcję na gaz, twardość zawieszenia czy brzmienie i nie ma takiej potrzeby. Pokrętłem reguluje się tylko domyślny rozkład napędu (i tak jest on zmienny w zależności od szeregu parametrów). W trybie Normal sprzęgło wielopłytkowe wyznaje proporcję 60:40, co daje przewidywalne i bezpieczne zachowanie auta.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Przekręć pierścień na „Sport” i teraz 30 proc. momentu ląduje z przodu, a 70 z tyłu. GR Yaris staje się bardziej skory do zabawy i popisów, z poślizgami włącznie. ESP można naturalnie uśpić, choć i z aktywną stabilizacją tył potrafi odbić w bok szybciej, niż elektronika szarpnie hamulcami. Na ciasnych nawrotach pomaga podcięcie „ręcznym”, wówczas też odłącza się napęd na tył.

Wypad na bardzo mokry Tor Modlin pozwolił szczególnie zasmakować także fenomenalnego trzymania przedniej osi. Prowadzeniu kół, styczności opony z asfaltem poświęcono tu wiele uwagi – z tyłu zastosowano podwójne wahacze.

Toyota GR Yaris – ładnie się wkręca w zakręty

Do szybkiej sportowej jazdy na ciasnej technicznej nitce najlepiej nadaje się tryb Track z symetrycznym rozkładem momentu między osie. Yaris zawzięcie wkręca się w zakręt, wektoruje moment, daje się czysto prowadzić gazem. Pomaga też układ automatycznych międzygazów przy redukcjach – pedały gazu i hamulca są zbyt rozsunięte, by robić to samemu.

Opcjonalne zawieszenie z grubszymi stabilizatorami i usztywnionymi sprężynami nie dopuszcza do nadmiernych ruchów nadwozia w czasie gwałtownych manewrów – Yaris mocno trzyma się w sobie i bardzo bystro reaguje na ruchy kierownicą. Bezpośrednie przełożenie wymaga opanowanej ręki. Budzi zaufanie precyzją, odrobinę mniej zachwyca feedbackiem.

Toyota GR Yaris – jakie ma wady?

Poważnie przyczepić mogę się tylko do tego, na co już narzekałem podczas jazd przedprodukcyjnym egzemplarzem: fotel kierowcy jest za wysoko, a zbyt duże lusterko zawieszono za nisko, przez co widok na prawo słaby. Drobiazg, ale głupio tak jeździć z przekręconym lub wyjętym lusterkiem, celując w szczyt zakrętu trzeba się pochylać.

Brak tylnej wycieraczki i wiecznie brudną szybę łatwiej wybaczyć. Z bardzo sztywnym zawieszeniem na co dzień i w podróży też da się żyć. I tak zazdroszczę tym, którzy będą musieli się z tym zmagać...

Toyota GR Yaris – nasza opinia

Toyota upchnęła ogrom frajdy i rajdowej techniki w tym małym chuliganie. GR Yaris tworzy kapitalną przeciwwagę dla hybrydowego mainstreamu marki, jest cenną cegiełką na rzecz wizerunku dywizji GR. Kontynuuje też tradycję homologacyjnych superwersji, którą Mitsubishi i Subaru już zarzuciły. Dziękujemy, panie Toyoda!

Toyota GR Yaris – nasza opinia
Toyota GR Yaris – nasza opiniaŻródło: Auto Świat

Toyota GR Yaris – wymiary

Toyota GR Yaris
Toyota GR YarisŻródło: Auto Świat

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Toyota GR Yaris – nasze pomiary testowe

(Lekko wilgotna nawierzchnia 4°C, podczas testu przeprowadzenie pomiarów na suchym było niemożliwe)

Przyspieszenie 0-50 km/h1,7 s
0-100 km/h5,0 s
0-130 km/h7,7 s
0-160 km/h11,8 s
0-200 km/h20,9 s
60-100 km/h4,0/6,2 s (na 4./5. biegu)
80-120 km/h5,4/7,8 s (na 5./6. biegu)
Masa rzeczywista/ładowność1295/350 kg
Śr. zawracania (w lewo/prawo)11,3/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce, opony zimowe)43,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące hamulce, opony zimowe)42,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h62 dB (A)
przy 100 km/h69 dB (A)
przy 130 km/h72 dB (A)
Spalanie testowe (98 okt.)9,1 l/100 km
Zasięg550 km

Toyota GR Yaris – dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredni i wielopunktowy
Napęd rozrządułańcuch
Pojemność skokowa1618 cm3
Maks. moc261 KM przy 6500 obr./min
Maks. moment obrotowy360 Nm przy 3000-4600 obr./min
Skrzynia biegówman. 6b
Napęd4x4
0-100 km/h5,5 s
V maks.230 km/h
Średnie spalanie wg WLTP8,2 l/100 km
Emisja CO2186 g/km
Pojemność bagażnika174 l
Pojemność zbiornika paliwa50 l
Marka i model opon test. autaMichelin Pilot Alpin 5
Rozmiar opon225/40 R 18

Toyota GR Yaris – wyposażenie

WersjaGR Yaris
Pakiet Sport: 18-calowe, kute alufelgi, sportowe zawieszenie, dyferencjał Torsen z przodu i z tyłu19 000 zł
Reflektory LEDS
Adaptacyjny tempomatS
System unikania kolizjiS
Skaner znaków drogowych/asystent pasa ruchuS/S
Klimatyzacja aut. 2-strefowaS
System multimedialnyS
Apple CarPlay i Android AutoS
Kamera cofaniaS
Kluczyk zbliżeniowyS
Podgrzewane fotele kubełkoweS
Lakier imperial red2900 zł

Toyota GR Yaris – ceny i gwarancja

Cena podstawowa testowanej wersji143 900 zł
Cena testowanego egzemplarza165 800 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna3 lata lub 100 tys km/12 lat
Przeglądyco 10 tys. km lub rok
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
Powiązane tematy: