Salon samochodowy
Wiadomości Wielki Test Salonów 2023. Spektakularna poprawa w sieci jednej z marek

Wielki Test Salonów 2023. Spektakularna poprawa w sieci jednej z marek

Salon samochodowyBigTunaOnline / Shutterstock
Artykuł sponsorowany
Fiat

Coroczny Wielki Test Salonów to największe tego typu badanie w Polsce – dzięki niemu dowiadujemy się, w jakim standardzie obsługiwani są klienci polskich salonów samochodowych, w salonach jakich marek klienci mogą liczyć na najwyższą jakość obsługi, co jeszcze można by poprawić. Bardzo pożądanym, choć niejako ubocznym efektem tego przedsięwzięcia jest systematyczna poprawa jakości działania salonów poszczególnych marek. Widać to zwłaszcza w tym roku – są marki, które mogą pochwalić się spektakularnym wręcz skokiem w rankingu.

  • Polskie salony samochodowe prezentują obecnie światowy standard
  • Niektóre marki notują szczególnie wysokie postępy, jeśli chodzi i jakość obsługi klientów

Ogólnie rzecz biorąc, jeśli chodzi o jakość obsługi klienta w polskich salonach samochodowych, polscy dilerzy nie mają się czego wstydzić. Można wręcz powiedzieć, że prezentują oni standard światowy. Salony są – w przeważającej części – nowoczesne, dobrze zaprojektowane, a ich obsługa profesjonalna. Oczywiście są i lepsze salony, i gorsze.

Jak oceniano salony w Wielkim Teście Salonów 2023?

Wielki Test Salonów 2023
Wielki Test Salonów 2023Auto Świat

W teście oceniono 359 salonów należących do 25 marek – każdą placówkę odwiedził tajemniczy klient deklarujący zamiar kupna samochodu i oczekujący na profesjonalne doradztwo począwszy od wyboru modelu, poprzez przedstawienie oferty aż do propozycji finansowania. Ale i na tym ocena się nie kończy: tajemniczy klient oczekuje, że już po wizycie skontaktuje się z nim przedstawiciel dilera, aby dopytać o zamiar zakupu oraz potrzebę dalszych wyjaśnień czy też pomocy w realizacji zakupu (tę część oceny nazwaliśmy "Follow up").

Ocena salonu składa się zasadniczo z trzech części, poczynając od organizacji salonu (jak wygląda otoczenie, czy jest uporządkowane, czy są miejsca parkingowe dla klientów, czy nie ma barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych, a w środku – jak wyeksponowane są samochody, czy dostępne są materiały informacyjne wreszcie, jaki jest poziom schludności miejsca), poprzez "jakość obsługi" aż do "jazdy testowej". Jeśli chodzi o jakość obsługi, brano pod uwagę poziom doradztwa, badanie potrzeb klientów, prezentację wybranego samochodu oraz jakość informacji niezbędnych do podjęcia racjonalnej decyzji zakupowej; w przypadku jazdy testowej oceniano możliwość przejażdżki wybranym modelem samochodu.

Osobno oceniane są marki popularne i marki premium

W Wielkim teście Salonów oceniano sieci dilerskie aż 25 marek, jednak podzielono je na dwie grupy: jedna to marki premium, a druga to marki popularne. Dzięki temu ocena poszczególnych marek jest sprawiedliwa: dilerzy tańszych samochodów nie rywalizują ze sprzedawcami aut z najwyższej półki, którzy swoją ofertę kierują do innego rodzaju klientów, którzy nierzadko mają zupełnie inne oczekiwania i wymagania. Warto dodać, że liczba salonów odwiedzonych przez tajemniczego klienta nie jest taka sama w przypadku każdej marki: przyjęto zasadę, że badanych jest 30 proc. salonów działających w danej sieci. Dzięki takiej specyfice testu mamy pewność, że każda sieć salonów reprezentowana jest w teście na takim samym poziomie.

Są wzrosty małe i wzrosty spektakularne

Na podstawie wyników kolejnych edycji Wielkiego Testu Salonów widać, jak rośnie średni poziom obsługi klientów w polskich salonach samochodowych, jak zmieniają się same salony oraz ich otoczenie. To proces postępujący, jednak są marki, które mogą pochwalić się spektakularnym wręcz sukcesem i nawet jeśli możemy mówić o zaskoczeniu, to nie sposób uznać, że to przypadek.

MiejsceMarkaOrganizacja salonuObsługa klienta łącznieJazda testowaWynik końcowy
1Renault99,0 proc.92,1 proc.99,3 proc.94,2 proc.
2Fiat99 proc.92 proc.98,4 proc.93,7 proc.
3Peugeot100 proc.93,9 proc.94,5 proc.93,5 proc.

Mowa o Fiacie, który stanął na podium wśród marek popularnych i to od razu na drugim miejscu. Włoska marka w poprzednich edycjach Wielkiego Testu Salonów zajmowała dalsze pozycje. Obecnie w salonach Fiata nie brakuje samochodów przygotowanych do jazdy próbnej, salony są zorganizowane na najwyższym poziomie, bardzo wysoki jest poziom obsługi klienta. Na uwagę zwraca staranne badanie potrzeb kupującego, aby z samochodu był zadowolony nie tylko w pierwszych dniach po zakupie. W tej kategorii wynik na poziomie 99,2 proc. to wynik wręcz rewelacyjny, a w każdym razie najlepszy w rankingu. To jednocześnie oznacza, że dilerzy tej marki mogą powiedzieć:

Wiemy, czego oczekuje klient.

Sukces Fiata: jak do tego doszło?

Prawdopodobnie tak znaczna poprawa jakości obsługi w salonach Fiata jest efektem radykalnych działań importera, którym obecnie jest koncern Stellantis. To przyniosło oczekiwany efekt: klienci wybierający się do salonu Fiata po nowy samochód mogą liczyć na najwyższą jakość obsługi, a jednocześnie – jeśli sami dobrze nie wiedzą, jaki pojazd byłby dla nich najbardziej odpowiedni – mogą być spokojni, że handlowiec pomoże podjąć właściwy wybór.

iStock-909193498
iStock-909193498Istockphoto

Przedstawiciele marki potwierdzają, że standard obsługi klienta jest obecnie ich "oczkiem w głowie", choć tajemnicą sukcesu nie dzielą się zbyt chętnie. Nie należy wykluczać, że na ostateczny efekt wpłynęła suma drobnych, ale licznych kroków dotyczących działania salonów dilerskich: "Zadowolenie klienta zarówno z oferowanych produktów, jak i obsługi jest priorytetem dla marki FIAT. Konsekwentnie wprowadzamy rozwiązania oraz usługi, aby cały proces zakupowy był dla klienta maksymalnie prosty i przyjemny. Jednym z elementów tego procesu jest oczywiście wizyta w autoryzowanym salonie sprzedaży. Dlatego też zarówno marka, jak i dealerzy włożyli sporo wysiłku w poprawę standardów oraz zwiększanie satysfakcji klientów z obsługi, co przyniosło świetne rezultaty, potwierdzone spektakularnym, ponad 16% wzrostem oceny w najbardziej prestiżowym badaniu tego typu na polskim rynku, czyli w Wielkim Teście Salonów 2023. Obecnie Fiat jest jednym z liderów pod względem wysokich standardów obsługi wśród marek popularnych, z wynikiem dorównującym nawet markom z segmentu premium".

Artykuł sponsorowany
Fiat
Powiązane tematy: