Po raz pierwszy nazwa Delta pojawiła się w 1911 roku jako oznaczenie auta napędzanego 4-litrowym silnikiem o mocy 60 KM. Pojazd ten rozpędzał się do zawrotnych 120 km/h. Pierwszą współczesną generację Delty, której produkcję rozpoczęto jesienią 1979 r., zaprojektował legendarny Giorgio Giugiaro. W roku 1980 przyznano jej tytuł Samochodu Roku. Niespełna czterometrowe auto wyróżniało się wówczas nowoczesną kanciastą sylwetką i bogatym wyposażeniem, typowym dla pojazdów wyższej klasy. Podstawowymi silnikami były (ustawione poprzecznie z przodu) gaźnikowe 1.3 i 1.6 z wałkiem rozrządu w głowicy.

Dość szybko Delta zaczęła słynąć ze swych specjalnych wersji. W roku 1982 pojawił się model GT z 1,6-litrowym silnikiem o mocy 105 KM. To wystarczało, by samochód rozwijał 180 km/h. W 1983 r. powitaliśmy HF Turbo, pierwszą seryjną Lancię z jednostką turbodoładowaną. Z pojemności 1,6 litra osiągała 130 KM.

Trzy lata później zadebiutowała HF 4WD - jeden z pierwszych samochodów osobowych z napędem czterech kół. Jak na dzisiejsze standardy układ był dość skomplikowany. Składał się z planetarnego, centralnego mechanizmu różnicowego z blokadą wiskotyczną, otwartego przedniego dyferencjału i tylnego dyferencjału z mechanizmem o zwiększonym tarciu Torsen. Początkowo silnik tego auta miał 165 KM, ale niemal każdy kolejny rok przynosił usprawnione wersje. Skończyło się na 220-konnej Delcie Integrale 16V z 1989 roku.

Wersje 4WD stały się bazą do tworzenia najbardziej utytułowanych w historii pojazdów rajdowych grupy A, a więc z daleko idącymi przeróbkami. Zdobywały one tytuły mistrza świata w kategorii producentów przez sześć lat z rzędu. A przecież trochę później była jeszcze Delta S4, rajdówka najbardziej zwariowanej w historii grupy B - czyli prototyp z rurowym szkieletem i plastikowym poszyciem napędzany silnikiem osiągającym w szczytowej formie nawet 600 KM.

Produkcję pierwszej generacji Delty przerwano w roku 1993, jednak Integrale 16V dostępna była oficjalnie aż do roku 1995, a i dziś, podobno, można zamówić nowy egzemplarz tego klasycznego już samochodu, składany z oryginalnych części przez pewną specjalistyczną włoską firmę.

Następca, produkowany do roku 1993 na platformie Fiata Tipo, w rajdach już nie uczestniczył. Co prawda w ofercie pozostała turbodoładowana wersja HF o mocy prawie 200 KM, ale zabrakło napędu 4WD. Delta stała się raczej ekskluzywnym wcieleniem kompaktowego i popularnego Fiata. Samochód ten wycofano z oferty Lancii w roku 1999.