Auto Świat Włoska legenda motoryzacji

Włoska legenda motoryzacji

Autor Frendl Katarzyna
Frendl Katarzyna

Lancia Delta to jeden z najbardziej kultowych samochodów. Na renomę kompaktowego auta zapracowały rajdowe wersje, które sześciokrotnie sięgnęły po mistrzostwo świata.

Lancia Delta HF Integrale
Onet
Lancia Delta HF Integrale

Po raz pierwszy nazwa Delta pojawiła się w 1911 roku jako oznaczenie auta napędzanego 4-litrowym silnikiem o mocy 60 KM. Pojazd ten rozpędzał się do zawrotnych 120 km/h. Pierwszą współczesną generację Delty, której produkcję rozpoczęto jesienią 1979 r., zaprojektował legendarny Giorgio Giugiaro. W roku 1980 przyznano jej tytuł Samochodu Roku. Niespełna czterometrowe auto wyróżniało się wówczas nowoczesną kanciastą sylwetką i bogatym wyposażeniem, typowym dla pojazdów wyższej klasy. Podstawowymi silnikami były (ustawione poprzecznie z przodu) gaźnikowe 1.3 i 1.6 z wałkiem rozrządu w głowicy.

Dość szybko Delta zaczęła słynąć ze swych specjalnych wersji. W roku 1982 pojawił się model GT z 1,6-litrowym silnikiem o mocy 105 KM. To wystarczało, by samochód rozwijał 180 km/h. W 1983 r. powitaliśmy HF Turbo, pierwszą seryjną Lancię z jednostką turbodoładowaną. Z pojemności 1,6 litra osiągała 130 KM.

Trzy lata później zadebiutowała HF 4WD - jeden z pierwszych samochodów osobowych z napędem czterech kół. Jak na dzisiejsze standardy układ był dość skomplikowany. Składał się z planetarnego, centralnego mechanizmu różnicowego z blokadą wiskotyczną, otwartego przedniego dyferencjału i tylnego dyferencjału z mechanizmem o zwiększonym tarciu Torsen. Początkowo silnik tego auta miał 165 KM, ale niemal każdy kolejny rok przynosił usprawnione wersje. Skończyło się na 220-konnej Delcie Integrale 16V z 1989 roku.

Wersje 4WD stały się bazą do tworzenia najbardziej utytułowanych w historii pojazdów rajdowych grupy A, a więc z daleko idącymi przeróbkami. Zdobywały one tytuły mistrza świata w kategorii producentów przez sześć lat z rzędu. A przecież trochę później była jeszcze Delta S4, rajdówka najbardziej zwariowanej w historii grupy B - czyli prototyp z rurowym szkieletem i plastikowym poszyciem napędzany silnikiem osiągającym w szczytowej formie nawet 600 KM.

Produkcję pierwszej generacji Delty przerwano w roku 1993, jednak Integrale 16V dostępna była oficjalnie aż do roku 1995, a i dziś, podobno, można zamówić nowy egzemplarz tego klasycznego już samochodu, składany z oryginalnych części przez pewną specjalistyczną włoską firmę.

Następca, produkowany do roku 1993 na platformie Fiata Tipo, w rajdach już nie uczestniczył. Co prawda w ofercie pozostała turbodoładowana wersja HF o mocy prawie 200 KM, ale zabrakło napędu 4WD. Delta stała się raczej ekskluzywnym wcieleniem kompaktowego i popularnego Fiata. Samochód ten wycofano z oferty Lancii w roku 1999.

Autor Frendl Katarzyna
Frendl Katarzyna
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków