Jego właściciel nigdzie się nie spieszy, poza tym woli oszczędzać paliwo idojechać nieco później, ale za to bezpieczniej. W końcu i tak w tym miejscu nie wolno jechać szybciej niż 90 km/h. Ale jego spokój nie trwa długo, bo tuż za jego zderzakiem pojawia się niski, czarny samochód na szerokich oponach. Kierowca tej stuningowanej bryki za punkt honoru uznaje zasadę, by nie pozwolić się nikomu wyprzedzić. W swych poczynaniach jest tak konsekwentny, że gdy przymierza się do wyprzedzania, jedzie niemal na zderzaku poprzedzającego auta. Tak, by nikt przypadkiem tam nie wjechał. Taka jazda odpowiednio podnosi poziom adrenaliny, bo przecież moment nieuwagi może w każdej chwili doprowadzić do kolizji - wystarczy, że auto jadące z przodu gwałtownie zahamuje.Filozofia dotąd była skuteczna: 180 KM pod maską pozwalało wyprzedzać wszystko i wszędzie, wystarczyło tylko zredukować bieg i dodać gazu, by przeskoczyć przed jadący z przodu samochód. Niestety, tym razem było inaczej. Kierowca czarnego auta jak zwykle ostro dodał gazu i mocno skręcił w lewo, by rozpocząć wyprzedzanie. Wtedy jedno z przednich kół jego pojazdu natrafiło na odcinek nawierzchni o obniżonej przyczepności i samochód utracił stabilność. Auto obróciło sięi manewr, który do tej pory dostarczał kierowcy wielkiej satysfakcji, tym razem zakończył się w rowie. Na szczęście przy drodze nie było drzew, a w czasie, gdy kręcił "bąka", z przeciwka nie nadjechał inny samochód.Pamiętajmy: im krócej, tym bezpieczniejW trakcie maneweru wyprzedzania najniebezpieczniejszy jest czas, gdy znajdujemy się na przeciwnym pasie ruchu. Dlatego należy go maksymalnie skrócić. W tym celu uzyskujemy różnicę prędkości, jeszcze jadąc swoim pasem, wykorzystując odstęp dzielący nas od poprzedzającego pojazdu. Zmianę pasa ruchu wykonujemy płynnie, gwałtowny ruch kierownicą grozi utratą stabilności!Zasady ułatwiające wyprzedzanieWyrzedzanie na drodze dwukierunkowej jest najniebezpieczniejszym ze wszystkich manewrów, zwłaszcza przy dużym natężeniu ruchu, kiedy w słoneczne dni wszyscy pędzą na złamanie karku. Aby bezpiecznie wykonać manewr wyprzedzania, trzeba pamiętać o kilku zasadach:Miejsce i moment rozpoczęcia manewru. Właściwe miejsce do rozpoczęcia wyprzedzania to odcinek drogi, który postrzegamy jako wolny od jakichkolwiek przeszkód i na tyle długi, aby manewr można było wykonać z zamierzoną prędkością. Odcinek ten powinien być widoczny na całej długości. Pozycja wyjściowa. Podstawowym błędem jest zbyt bliskie dojeżdżanie do pojazdu wyprzedzanego. Im bliżej niego jedziemy, tym mniej widzimy. Prędkość wyprzedzania. Im krócej będziemy jechać po przeciwnym pasie ruchu, tym bezpieczniej. Dlatego przed manewrem zredukujmy bieg, aby móc dynamicznie przyspieszyć. Na odcinku drogi, jaki dzieli nas od pojazdu wyprzedzanego, musimy uzyskać przewagę prędkości i dopiero wjechać na lewą stronę jezdni. Czytelność zachowań. Używaj kierunkowskazów i upewnij się, że sam nie jesteś wyprzedzany!