Sporo nowych aut kupują zagraniczni klienci - poinformował monitorujący rynek instytut Samar.

Tylko w marcu sprzedano w naszym kraju 31 tys. 106 nowych aut, tj. o 3 proc. więcej niż w lutym br. i o 2,4 proc. więcej niż w marcu 2008 roku.

Jednocześnie w I kwartale tego roku Polacy sprowadzili z zagranicy ok. 145 tys. pojazdów używanych, czyli o ok. 100 tys. mniej niż przed rokiem.

Zdaniem szefa Samaru Wojciecha Drzewieckiego, wzrost sprzedaży nowych samochodów w Polsce to w znacznym stopniu wynik zakupów dokonywanych przez klientów zagranicznych - głównie Niemców i Słowaków. Dla nich polska oferta, za sprawą słabego złotego, jest bardzo atrakcyjna, a premie płacone przez rządy tych państw dodatkowo zmniejszają koszty zakupu auta.

Drzewiecki podkreślił, że w ostatnim miesiącu obserwuje się wzrost liczby sprowadzanych do Polski aut używanych.

Liderem polskiego rynku nowych samochodów osobowych jest Fiat, który od początku roku sprzedał 9 tys. 385 pojazdów - o 20,3 proc. więcej niż przed rokiem. Dało mu to 10,7-proc. udział w rynku.

Na pozycji wicelidera umocniła się Skoda. Polscy klienci kupili w I kwartale 9 tys. 19 czeskich samochodów osobowych, o 4,7 proc. więcej niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku. Udział Skody w rynku zwiększył się do 10,3 proc.

Na trzecim miejscu znalazła się Toyota, której samochody znalazły 7 tys. 866 nabywców, o 25,8 proc. mniej niż w I kwartale ub. r. Udział japońskiej marki w polskim rynku spadł do 8,9 proc.

Dalsze miejsca w kolejności zajęły marki: Opel - 7 tys. 514 sprzedanych samochodów (o 9,7 proc. mniej niż przed rokiem), Volkswagen - 7 tys. 235 aut, (wzrost o 12,2 proc.), Ford - 6 tys. (wzrost o 6,5 proc.), Renault - 4 tys. 987 (spadek o 8,1 proc.), Kia - 3 tys. 895 (wzrost o 19,5 proc.), Honda - 3 tys. 704 (spadek o 1,8 proc.) i Peugeot - 3 tys. 698 (spadek o 18,7 proc.).