Od 5 lat Mercedes oferuje jako opcję lakiery oparte na nanotechnologii, które są kilkukrotnie twardsze od lakierów tradycyjnych. Problem to cena: aby mieć auto pomalowane najlepszym lakierem, trzeba dopłacić nawet kilkanaście tys. zł!Pomysł Mercedesa jest całkowicie odmienny od koncepcji Nissana: lakier nie jest miękki i nie ma tendencji do samonaprawiania, ale jest twardszy. Gęsta siatka cząsteczek ceramicznych nie rysuje się pod wpływem działania zapiaszczonych szczotek. Dzięki temu nawet po kilku latach samochód nie traci połysku.Lakiery starszych aut również były różnej jakości. Dopłata za wielowarstwowy lakier metalizowany zawsze miała sens, gdyż takie auto dłużej ładnie wygląda i jest bardziej odporne na korozję. Obecnie stosowane "zwykłe" farby do karoserii ze względów ekologicznych są mniej trwałe i efektowne niż kiedyś. Tym bardziej zatem, kupując auto, warto dopłacić za lepszy lakier.Tak ochronisz autoUnikaj mycia auta w myjni automatycznej. Takie myjnie są zawsze bardziej brutalne wobec lakieru niż ręczne.Jeśli samochód jest mocno zabrudzony, do mycia używaj możliwie dużo wody.Chroń karoserię preparatami na bazie wosku lub teflonu. W sprzedaży są środki, dzięki którym warstwa ochronna działa nawet rok. Podczas każdej naprawy w warsztacie wymagajmy, aby stosowano osłony na lakier.Podczas mycia ręcznego pamiętajmy, aby zdjąć z palców pierścionki, obrączki i wszelką biżuterię.Nie dopuszczajmy do zabrudzenia karoserii warstwą błota, bo mycie takiego auta grozi powstaniem mikrozarysowań na lakierze. Jeśli do tego doszło, użyjmy myjki ciśnieniowej.Myjki ciśnieniowe, dostępne na stacjach paliw, nie gwarantują trwałości lakieru. Często używane są w nich agresywne detergenty. Lepiej mieć własną.
- W nowych samochodach lakier ma grubość od ok. 100 do ok. 200 mikronów (mikrometrów), czyli 0,1-0,2 mm. Zależy ona nie tylko od marki i modelu auta, lecz także od fragmentu nadwozia. Lakier renowacyjny jest zwykle grubszy – całkowita grubość powłoki po malowaniu ma z reguły 200-300 mikronów. Trwałość i twardość lakieru nakładanego w warunkach warsztatowych jest z reguły niższa od trwałości lakieru renowacyjnego, jednak wynika to zwykle z kiepskiej jakości usługi. Możliwe jest np. pomalowanie kół metodą tradycyjną i uzyskanie trwałości przewyższającej niekiedy wytrzymałość lakieru nakładanego metodą proszkową w warunkach fabrycznych.Lakier proszkowy nakładany jest najczęściej w fabrykach na miejsca najbardziej narażone na uszkodzenie: koła, elementy zawieszenia itp.Proszkowo lakieruje się także koła podczas ich renowacji (lakiernik podłącza do odpowiedniego elementu niewielkie napięcie, które powoduje przyciąganie cząsteczek lakieru do malowanej powierzchni). Malując proszkowo, w praktyce nie ma możliwości szpachlowania ubytków naprawianego elementu. Renowacyjne lakiery ekologiczne, niezawierające tradycyjnych rozpuszczalników, wymagają zachowania większego rygoru technologicznego, m.in. wyższej temperatury podczas nakładania. Konieczne jest też używanie specjalnych urządzeń. Dlatego efekty stosowania takich produktów w praktyce bywają gorsze od wyników używania farb tradycyjnych.