W 2006r. na polskich drogach zginęły 5.103 osoby, a 57.930 zostały ranne. Ponad 50% wypadków ma miejsce w okresie od marca do września, czyli w czasie dobrej widoczności, kiedy nie ma obowiązku jazdy na światłach w ciągu dnia. Według szacunków ekspertów z Instytutu Transportu Samochodowego, rozszerzenie w Polsce obowiązku używania świateł w dzień także na miesiące wiosenno-letnie zimniejszy liczbę zabitych w wypadkach z udziałem co najmniej dwóch pojazdów o 20%.

Badania przeprowadzone dla Komisji Europejskiej przez SWOV Institute for Road Safety Research w 1998 r. pokazują także, że obowiązkowa jazda na światłach w okresie dobrej widoczności wprowadzona we wszystkich krajach UE pomogłaby zapobiec ponad 12% wypadków drogowych, pozwoliłaby uratować ponad 20% ofiar.

Ekspertyzy naukowe mówią, że dzięki włączonym reflektorom nawet w słoneczny dzień samochód jest widoczny z większej odległości. Łatwiej oszacować prędkość auta. To ważne także dla pieszych, motocyklistów i rowerzystów. Mogą oni wtedy o wiele wcześniej dostrzec samochód i dostosować odpowiednio swoje zachowanie.

O tym, że jazda na włączonych światłach mijania w dzień przez cały rok poprawia bezpieczeństwo na drodze mogli się już przekonać także kierowcy w Austrii, Czechach, Danii, Estonii, Finlandii, Szwecji, na Łotwie, Słowenii, Słowacji, Węgrzech i we Włoszech. W Polsce od kilku lat istnieje obowiązek jazdy na światłach mijania w okresie jesienno-zimowym. Około jedna czwarta aktywnych kierowców jeździ z zapalonymi światłami w mieście i poza miastem,  w ciągu dnia, przez cały rok. 82% aktywnych kierowców uczestniczących w badaniu Pentora uważa, iż pozytywnym efektem jazdy przez całą dobę z włączonymi światłami jest poprawa widoczności samochodu i większe bezpieczeństwo prowadzącego (27%).

Być może także i w naszym kraju pojawi się przepis mówiący o obowiązkowej jeździe na światłach mijania przez 365 dni w roku. Obecnie nad taką ustawą pracuje sejm. Jeśli proces legislacyjny zakończy się pomyślnie obowiązek jazdy na światłach przez cały rok zacznie obowiązywać wiosną, najpóźniej latem tego roku.

W Polsce obowiązek używania świateł w ciągu dnia od 1 października do 1 marca wprowadzono w 1991 r. W 1997 r. skrócono czas obowiązywania tego przepisu do ostatniego dnia lutego.